۰ نفر

شکست آمریکا در جنگ تجاری ؛

آمریکا از چین برای مذاکره درباره جنگ تجاری دعوت کرد

۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۳۲
کد خبر: 300198
آمریکا از چین برای مذاکره درباره جنگ تجاری دعوت کرد

پس از آنکه شرکت‌های آمریکایی اعلام کردند از جنگ تجاری و تعرفه‌ای آسیب می‌بینند، دولت ترامپ از چین برای مذاکره در این باره دعوت کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، طی حدود یک سال گذشته آمریکا جنگ تجاری را علیه دیگر کشورها به ویژه چین آغاز کرده که بیشتر از آنکه به دیگر کشورها ضربه بزند خود آمریکا آسیب دیده است.

خبرگزاری رویترز امروز نوشت: شرکت‌های آمریکایی در چین از افزایش تعرفه‌های آمریکا آسیب می‌بینند و شرکت‌های لابی به دنبال این هستند تا دولت ترامپ را متقاعد کنند در رویکرد خودش تجدید نظر کند.

رویترز می‌نویسد:‌دولت ترامپ از مقامات چینی دعوت کرده تا مذاکرات تجاری را دوباره آغاز کند. این در حالی است که واشنگتن آماده می‌شود تا تعرفه‌های جدیدی را روی کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار اعمال کند.

یک ماه پیش اکیپی از مقامات دو کشور درواشنگتن بر سر پایان دادن به جنگ تجاری دوکشور مذاکره کردند اما این مذاکرات بی‌نتیجه پایان یافت و درست شب پایان مذاکره آمریکا تعرفه‌های جدیدی را روی کالاهای چینی اعمال کرد.

جنگ تجاری آمریکا علیه چین ابتدا با اعمال تعرفه روی فولاد و آلومینیوم آغاز شد. آمریکا اعلام کرد که تعرفه ۲۵ درصد روی فولاد و ۱۰ درصد روی آلومینیوم اعمال می‌کند و پس از آن این جنگ تجاری به دیگر کشورها از جمله روسیه هم کشیده شد.

شرکت روسال آلومینیوم که دومین شرکت بزرگ تولید کننده آلومینیوم در جهان است، نیز در معرض این تحریم‌های تعرفه‌ای قرار گرفت.

در ادامه چین هم واکنش‌های متقابلی را برای جنگ تعرفه‌ای آمریکا داشت و چندین بار اعمال تعرفه به همان میزان و به همان ارزش کالا از سوی این کشور انجام شده و همچنان ادامه دارد.

آخرین اقدام آمریکا دو روز پیش بود که اعلام کرد روی ۲۶۷ میلیارد دلار کالای چینی تعرفه اعمال خواهد کرد.

اثرات این جنگ تعرفه‌ای بیشتر داد شرکت‌ها و کشاورزان آمریکایی را درآورده است.

کشاورزان سویاکار آمریکا از این جنگ تعرفه‌ای به شدت انتقاد کردند و اعلام کردند که درآمدشان بسیار کاهش یافته و بازار مناسب چین را از دست داده‌اند.حدود ۹۰ درصد صادرات سویای آمریکا به چین بود.

تعدادی از شرکت‌های خودروساز آمریکایی که در چین فعالیت می‌کنند نیز به این جنگ تجاری آمریکا معترض هستند و اعلام می‌کنند که درآمدشان کاهش یافته است.

۲ روز پیش ترامپ در توئیتی اعلام کرد: اگر خودروسازان آمریکایی مستقر درچین می‌خواهند از آسیب‌های تعرفه‌ای در امان بمانند باید به آمریکا بیایند. البته ترامپ این اظهارات را با امیدواری اعلام کرده بود و معتقد بود که این شرکت‌ها به آمریکا برمی‌گردند.

اما شرکت فورد آمریکا ضمن رد این تقاضا اعلام کرد که همچنان به تولید خود در چین ادامه خواهد داد.

شرکت‌های آمریکایی نیروی کار ارزان و بازار مناسب را دلیل فعالیت‌شان در چین بیان می‌کنند.