۰ نفر

سخنگوی وزارت امور خارجه

دولت عراق مسئول جبران خسارت‌های مادی و معنوی کنسولگری بصره است

۱۶ شهریور ۱۳۹۷، ۲۲:۲۹
کد خبر: 298707
دولت عراق مسئول جبران خسارت‌های مادی و معنوی کنسولگری بصره است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد، مسئولیت جبران تمامی خسارت‌های مادی و معنوی وارده به کنسولگری ایران در بصره بر عهده دولت عراق است.

به گزارش اقتادآنلاین به نقل از ایسنا، بهرام قاسمی ضمن محکوم کردن حمله وحشیانه و ددمنشانه عده‌ای به کنسولگری ایران در بصره و با تأکید بر این که مسئولیت این موضوع متوجه دولت عراق است، اظهار کرد: دولت عراق ضمن تلاش عاجل و فوری برای دستگیری، معرفی و محاکمه عاملان این اقدام خرابکارانه، مسئولیت جبران خسارت‌های مادی و معنوی به عمل آمده به کنسولگری ایران در بصره را نیز بر عهده دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با رد برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر این که سفارت ایران در عراق از ایرانیان در بصره خواسته تا از این شهر خارج شوند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد یک کانون معاند و مخالف روابط دو کشور ایران و عراق درصدد ایجاد مشکلات و سوءتفاهم‌هایی میان دو ملت و دو کشور هستند و برای جلوگیری از این نوع اقدامات موذیانه لازم است دولت عراق در این برهه مسئولانه و باحساسیت بسیار موضوع حمله به کنسولگری ایران در بصره را مورد پیگیری قرار دهد و نسبت به شناسایی، معرفی و محاکمه عاملان این اقدام خرابکارانه تعجیل کند.

قاسمی با بیان این که با توجه به اتفاقات اخیر در بصره، هشدارهای لازم به دولت عراق برای حفاظت بیشتر از ساختمان کنسولگری ایران داده شده بود، گفت: با توجه به تهدیدات قبلی و همچنین با درایت مسئولان وزارت خارجه و سرکنسولگری ایران در بصره اقدامات لازم برای حفاظت از دیپلمات‌های ایران در این کنسولگری به عمل آمده بود و خوشبختانه تمامی پرسنل کنسولگری ایران در بصره در سلامت به سر می‌برند.

در همین چارچوب، یک منبع مطلع به گفت: پیش از چنین حمله‌ای کارکنان کنسولگری ایران این مکان را ترک کرده بودند و تا آنجا که اطلاع‌ داریم، مشکلی برای دیپلمات‌های ایرانی به وجود نیامده است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق خبر برخی رسانه‌های عراقی را مبنی بر درخواست سفارت تهران در بغداد از شهروندان ایرانی برای خروج از بصره تکذیب کرد.

وزارت امور خارجه عراق حمله و تعرض تظاهرکنندگان عراقی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره را محکوم کرد.

احمد محجوب، سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام به منافع عراق و روابطش با کشورهای جهان آسیب می‌زند.