۰ نفر

در پی انتشار گزارش سازمان ملل

میانمار اتهام نسل‌کشی مسلمانان روهینجا را دروغین خواند!

۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۲۳
کد خبر: 296490
میانمار اتهام نسل‌کشی مسلمانان روهینجا را دروغین خواند!

سخنگوی دولت میانمار با رد گزارش محققان سازمان ملل متحد که در آن خواستار پیگرد ژنرال‌های ارشد میانماری به جرم نسل‌کشی شده بود، گفت جامعه بین‌المللی "ادعاهایی دروغینی" مطرح می‌کند.

به گزارش رویترز، اظهارات این سخنگو پس از انتشار گزارش سازمان ملل در روز دوشنبه مطرح می‌شود. در گزارش مذکور برای اولین بار سازمان ملل به صراحت از مقام‌های میانماری خواست تا با اتهامات نسل‌کشی بر سر سرکوب خشونت‌بار سال گذشته علیه مسلمانان روهینجایی مواجه شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، زاو هتای، سخنگوی اصلی دولت میانمار در مصاحبه‌ای گفت: موضع ما روشن است و قاطعانه می‌گویم که هیچکدام از نتایج تحقیقات شورای حقوق بشر را نمی‌پذیریم. میانمار به بازرسان سازمان ملل اجازه ورود به این کشور را نداد. به همین دلیل است که ما هیچکدام از این یافته‌های شورای حقوق بشر را قبول نداریم و نمی‌پذیریم.

او مدعی شد این کشور سیاست "تحمل صفر برای هرگونه نقض حقوق بشری" دارد و یک کمیسیون تحقیقات برای پاسخگویی به "ادعاهای دروغین" سازمان ملل و "سایر جوامع بین‌المللی" ایجاد کرده است.

گزارش سازمان ملل که دوشنبه منتشر شد، تاکید دارد ارتش میانمار مرتکب کشتار دسته‌جمعی و تجاوزهای گروهی علیه مسلمانان روهینجایی با "نیت نسل‌کشی" شده است. این اولین باری است که سازمان ملل علنا مسوولان میانماری را بر سر کمپین خشونت‌بارشان علیه روهینجایی‌ها به اتهامات نسل‌کشی متهم می‌کند. میانمار اکثر این اتهامات را رد کرده و می‌گوید ارتش به "تهدیدی مشروع از جانب شبه‌نظامیان روهینجایی پاسخ داد که به ایست‌های پلیس در ایالت راخین حمله کردند."

سخنگوی دولت میانمار تاکید کرد: اگر بحثی درباره حقوق بشر وجود دارد، مدرک، شواهد تا تاریخ معتبری به ما بدهید که ما بتوانیم علیه مسببان اصلی نقض قوانین و مقررات کاری انجام دهیم.

حمایت آمریکا از سوچی

در همین حال رهبر سنای آمریکا گفت، رهبر میانمار را نباید بابت قساوت‌های جاری سرزنش کرد.

میچ‌ مک‌کانل سه‌شنبه گفت، آنگ سان سوچی رهبر دوفاکتوی میانمار مقصر اتفاقات رخ داده در این کشور "نیست" چون اختیارات کافی برای جلوگیری از اقدامات ارتش میانمار را در دست "ندارد!"

مک‌کانل با اشاره به یافته‌های سازمان ملل گفت هیچگونه تردیدی وجود ندارد که این قساوت‌ها علیه مردم مسلمانان روهینجایی رخ داده است.  تمایلی ندارم تقصیر چیزهایی را به گردن سوچی بیندازم که او احتمالا نمی‌توانسته تاثیری روی آنها داشته باشد.

با این حال هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت "به دلایل حقوقی، واشنگتن نیت نسل‌کشی در حملات علیه مسلمانان میانماری را مشاهده نکرده است!"

ناوئرت گفت: این مساله حقوقی بسیار خاصی است. نمی‌توان به سادگی آن را گفت. برای یک فرد معمولی قطعا این اتفاقات بسیار وحشتناک است و اینطور به نظر می‌رسد که ما باید برچسبی به آن بزنیم. خب، آنها اصطلاحات حقوقی پیچیده‌ای با وزن و معنای خاص در دادگاه‌های سراسر جهان هستند.