۰ نفر

استاندار ارزروم ترکیه:

ترکیه در شرایط سخت اقتصادی هم در کنار ایران می ایستد

۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۲۹
کد خبر: 296300
ترکیه در شرایط سخت اقتصادی هم در کنار ایران می ایستد

استاندار ارزروم ترکیه با بیان اینکه جمهوری ترکیه نگاهی برادرانه به جمهوری اسلامی ایران دارد، گفت: ترکیه در شرایط سخت اقتصادی هم در کنار ایران خواهد ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، 'سیف الدین عزیز اوغلو' روز سه شنبه در دیدار با استاندار آذربایجان غربی در ارومیه با اشاره به حمایت ایران از دولت ترکیه در جریان کودتای نافرجام این کشور، بیان کرد: هرگونه فشار بر ایران، دولت ترکیه را ناخشنود می کند و ایران نیز رفتار مشابهی نسبت به ترکیه دارد.
وی با اشاره به تحریم های اقتصادی علیه ایران، ادامه داد: جمهوری ترکیه نگاه منفعت طلبانه ای نسبت به جمهوری اسلامی ایران ندارد و ایران را به عنوان کشور دوست و برادر خود می بیند.
وی با بیان اینکه ایران و ترکیه در بسیاری از مواقع دشمن مشترک دارند، اضافه کرد: اتحاد 2 کشور به سرکوب تروریسم و ایجاد صلح پایدار در منطقه منجر می شود.
استاندار ارزروم، گروهک های تروریستی پژاک و پ.ک.ک را دشمن مشترک بین ایران و ترکیه دانست و ادامه داد: نباید اجازه داده شود که این شبه نظامیان به راحتی در مناطق مرزی تردد کنند و زخمی های آنان در بهداری ها مورد مداوا قرار بگیرند.
وی افزایش تعاملات بین 2 کشور را خواستار شد و گفت: ایران و ترکیه اشتراکات فرهنگی و تاریخی بسیاری دارند و انتظار می رود که تعاملات بیشتری در سایه برنامه ریزی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه توسعه زیرساخت های ارتباطی و بهسازی مسیرهای ترانزیتی با هدف افزایش مراوده های تجاری ضروری است، بیان کرد: در تلاش برای برقراری پروازهای مستقیم ارزروم - ارومیه و ارزروم - تبریز هستیم.
'عزیز اوغلو' با اعلام اینکه مسیرهای جاده ای در ایران استاندارد نیست، اضافه کرد: ترکیه یکی از کشورهای دارای دانش و فناوری در بخش جاده سازی بوده و آماده همکاری و انتقال دانش به ایران است.
وی با بیان اینکه عمده خرید ترکیه از ایران فرآورده های نفتی است، افزود: ترکیه در مقابل می تواند محصولات مورد نیاز ایران را تامین کند.
استاندار ارزروم ترکیه همچنین با اشاره به افزایش چند برابری عوارض خروج از کشور در ایران، ابراز امیدواری کرد که این مشکل هرچه سریع تر رفع و قدم های موثری برای توسعه صنعت گردشگری برداشته شود.
وی با بیان اینکه ظرفیت های کشاورزی آذربایجان غربی بی نظیر است، بیان کرد: استان ارزروم ترکیه نیز در دامپروری ظرفیت ویژه ای دارد و می توان در همین راستا تعاملات دوجانبه ای را برقرار کرد.
'عزیز اوغلو' با اشاره به سفر دیروز خود به تبریز، گفت: حذف برخی از موانع اقتصادی موجود در افزایش مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه تاثیرگذار خواهد بود و به توسعه هر 2 کشور منجر خواهد شد. 
وی همچنین از تلاش برای برپایی نمایشگاه بین المللی فرش دستباف ایران در جمهوری ترکیه خبر داد و افزود: این نمایشگاه برای معرفی توانمندی های منحصر به فرد ایران در این حوزه برپا می شود. 

** آذربایجان غربی از ثروتمندترین استان های کشور است 
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی استان، گفت: آذربایجان غربی یکی از ثروتمندترین استان های کشور به شمار می رود اما در گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته است.
محمدمهدی شهریاری در دیدار با استاندار ارزروم ترکیه بیان کرد: این استان 10 درصد منابع معدنی کل کشور را در خود جای داده و دارای یکی از بزرگترین معادن طلا و تیتانیوم در جهان است.
وی با اشاره به پیشینه تاریخی اشتراکات فرهنگی ایران و ترکیه، اذعان کرد: از این اشتراکات باید در جهت توسعه اقتصادی 2 کشور استفاده شود 
وی همکاری ایران با ترکیه در مبارزه با تروریسم را الگویی برای سایر کشورها عنوان کرد و ادامه داد: ایران و ترکیه همواره به دنبال ایجاد صلح پایدار در منطقه هستند.
شهریاری با بیان اینکه آذربایجان غربی در امتداد مرز 560 کیلومتری ایران و ترکیه قرار دارد، گفت: این استان در تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری بین 2 کشور می تواند نقش کلیدی ایفا کند و با همین هدف باید توسعه صنعت گردشگری و سلامت مورد توجه جدی 2 طرف قرار گیرد.
استاندار آذربایجان غربی به مسوولان ترک پیشنهاد داد تا با ایجاد شرکت های فنی مشترک زمینه را برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو هموار کنند.
وی ادامه داد: منطقه آزاد ماکو با بیش از 520 هزار هکتار مساحت، بزرگترین منطقه آزاد جهان محسوب می شود و دارای شرایط مناسب برای سرمایه گذاری است.
شهریاری از آمادگی برای ارائه خدمات به روستاهای مرزی ترکیه خبر داد و گفت: با انعقاد تفاهم نامه هایی می توان این موضوع را بررسی و شرایط را برای خدمات رسانی متقابل جمهوری ترکیه به روستاهای ایرانی هموار کرد.
وی همکاری های علمی بین دانشگاهی برای توسعه روزافزون 2 کشور را ضروری دانست و بیان کرد: دولت ایران در تلاش برای کیفی سازی دانشگاه ها و ارتقای سطح آنهاست.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی هم با اشاره به ضرورت احداث شرکت های صنعتی مشترک بین ایران و ترکیه، گفت: مناطق آزاد ظرفیت لازم برای پیاده سازی این امر را دارد.
رضا حسینی به استاندار ارزروم و هیات همراه وی پیشنهاد داد که تیم مشترکی برای استفاده از ظرفیت های اقتصادی استان های آذربایجان غربی و ارزروم تشکیل شود.
شهردار ارومیه نیز در این جلسه افزایش تعاملات با ترکیه را مطالبه مردم دانست و گفت: باید از اشتراکات فرهنگی در جهت افزایش تعاملات تجاری استفاده شود.
محمد حضرت پور، برگزاری جشنواره های فرهنگی مشترک را در افزایش تعاملات 2 طرف مهم دانست و اضافه کرد: در تلاش برای شناساندن ظرفیت های منطقه در عرصه بین المللی هستیم.
وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه ظرفیت بزرگی برای توسعه گردشگری در منطقه به شمار می رود، اضافه کرد: دولت روند خشک شدن دریاچه ارومیه را متوقف کرده است و تا 10 سال آتی نگین آبی آذربایجان احیا می شود.
حضرت پور از مسوولان ترک خواست تا با بررسی ظرفیت های گردشگری ارومیه برای ایجاد مرکز گردشگری زمستانی در این شهر همکاری کنند.
استاندار ارزروم ترکیه و هیات همراه صبح امروز وارد ارومیه شد و تا ساعتی دیگر نیز در جلسه ای با حضور فعالان اقتصادی آذربایجان غربی در اتاق بازرگانی این شهرستان حضور خواهد یافت.