۰ نفر

تأکید سخنگوی دولت انگلیس در حمایت از برجام

۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۴۴
کد خبر: 291488
تأکید سخنگوی دولت انگلیس در حمایت از برجام

سخنگوی دولت انگلیس در امور غرب آسیا و خاورمیانه اعلام کرد از نظر لندن برجام توافقی کامل نیست اما یک نقطه عطف است و این کشور متعهد به ادامه آن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «ادوین ساموئل» سخنگوی دولت انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا تأکید کرد این کشور بر ادامه توافق هسته‌ای با ایران متعهد است.

شبکه «الجزیره»قطر به بهانه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران با ساموئل ارتباطی تلویزیونی برقرار کرد و سخنگوی دولت انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا در این ارتباط اعلام کرد: توافق هسته‌ای توافقی کامل و فراگیر نیست اما یک نقطه عطف است؛ ماعلیرغم تمام ملاحظات خودمان، متحدانمان و دوستانمان و علیرغم رفتارهای بد ایرانی‌ها در کشورهای همسایه می‌خواهیم این توافق را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: اکنون ما باید بر روی این توافق سرمایه‌گذاری کنیم زیرا این توافق نه تنها برای منطقه خاورمیانه بلکه برای همه جهان اهمیت دارد (به عنوان مثال) از بین بردن امکان مسابقه سلاح اتمی در منطقه خاورمیانه، اتفاقی مثبت است.

ساموئل تصریح کرد: از ابعاد مختلف می‌توانیم به این توافق نگاه کنیم اما بریتانیا به این توافق از دریچه اقتصادی نمی‌نگرد، شکی نیست که ایرانی‌ها انگیزه‌های اقتصادی در این توافق دارند اما برای لندن بُعد نظامی، امنیتی و دفاعی مهمتر است.

سخنگوی دولت انگلیس در ادامه بیان کرد: همانطور که وزیر خارجه بریتانیا گفت ما با دیگر دوستان در اتحادیه اروپا در خصوص عدم خروج از توافق هسته‌ای، منسجم و هماهنگ هستیم اما در عین حال روابطی ویژه با آمریکایی‌ها داریم، مانند تمام روابط دوستانه دیگر امکان اختلافات مسالمت‌آمیز میان دوستان وجود دارد.

ساموئل گفت: باید به پایه‌های موضع آمریکا و بریتانیا نگاه کنیم ، ما اهدافی داریم؛ اول: از بین بردن امکان مسابقه سلاح اتمی در خاورمیانه و شمال آفریقا، از بین بردن امکان توسعه برنامه هسته‌ای نظامی ایران و کنار زدن تهدید ایران در رفتارهای بد این کشور در قبال همسایگان تا برسد به برنامه موشک‌های بالستیک.

شبکه «الجزیره» در سوالی از از سخنگوی دولت انگلیس پرسید، آمریکا تحریم‌ها را علیه ایران برگرداند تا به توافق هسته‌ای جدید با ایران برسد، روسیه از امکان راه‌حل‌های مشترکی با کشورهای اروپایی بویژه در مسایل اقتصادی سخن گفته، آیا طرف‌های اروپایی و انگلیس آماده این همکاری اقتصادی برای کم کردن از اثر اقدام آمریکا هستند؟

وی پاسخ داد: ما ترتیبات مناسب را بر اساس منافع ملی بریتانیا اتخاد خواهیم کرد، این موضوعی واضح است. ما مذاکراتی نامحدود و صریح با آمریکایی ها داشته‌ایم، روابط کنونی میان لندن و مسکو خوب نیست اما آماده مذاکره و گفت‌وگو هستیم و می‌خواهیم این روابط را بهتر کنیم. اما درباره این توافق باید بگویم اگر ایرانی‌ها به توسعه سلاح هسته‌ای بازگردند نه به نفع روس‌ها خواهد بود و نه به نفع آمریکایی‌ها.

ساموئل ادامه داد: ما اختلافاتی با دوستان آمریکایی خود در جزئیات و اجرایی کردن سیاست‌هایمان داریم به عنوان مثال در قدس؛ ما با اقدام آمریکا در انتقال سفارتش به قدس موافق نیستیم اما با هدف نهایی آمریکایی‌ها یعنی توافق (آشتی) میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها موافق هستیم. این وضعیت در رابطه با ایران هم وجود دارد، ما با آمریکایی‌ها درباره رفتارهای بد ایران به شدت موافق هستیم و می‌گوییم این رفتارها باید تغییر کند اما تا حدی در مسیر رسیدن به این نتیجه با هم اختلاف داریم به بیان دیگر نوعی دوگانگی برای رسیدن به این هدف وجود دارد اما ممکن است همین دوگانگی میان آمریکایی‌ها و اتحادیه اروپا به نتایج خوبی برسد.

هفته جاری، «الیستر برت» معاون آفریقا و غرب آسیای وزیر خارجه انگلیس نیز گفت که انگلیس با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراهی نمی‌کند.

«گاوین ویلیامسون»، وزیر دفاع انگلیس در سخنانی در اندیشکده شورای آتلانتیک گفت: «برجام توافقی بود که به نظر ما بهترین توافق قابل دسترس بود.»