۰ نفر

هشدار کارشناسان به چین درباره تضعیف بیش از حد یوان

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۴۸
کد خبر: 290633
هشدار کارشناسان به چین درباره تضعیف بیش از حد یوان

پس از آن که ارزش دلار در برابر یوان به کمترین سطح 15 ماه اخیر رسید، بانک مرکزی چین برای نجات یوان از سقوط بیشتر وارد عمل شده است.

به گزارش اسپوتنیک، پس از آن که یوان در معاملات آخر هفته گذشته به سطح کم سابقه‌ای رسید و هر دلار به ازای 6.8 یوان مبادله شد، نگرانی‌ها از تداوم این وضعیت افزایش یافته است. کارشناسان اقتصادی بانک " گلدمن ساکس" بانک مرکزی این کشور را متهم کرده‌اند که با دستکاری عمدی در ارزش یوان به دنبال کاستن از تبعات جنگ تجاری با آمریکا برآمده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، به گفته تحلیل گران گلدمن، عوامل زیادی در شکل‌گیری این وضعیت موثر بوده‌اند که از جمله آن‌ها تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره و لایحه کاهش قوانین مالیاتی در آمریکا اشاره کرد. به جز ین ژاپن، ارز هیچ کشوری در برابر دلار نتوانسته است مقاومت کند و در مقایسه با ابتدای سال ارزش دلار در برابر تقریبا همه ارزهای جهانی افزایش محسوسی یافته است.

چنگ فیانگ- استاد اقتصاد چینی- تلاش مقامات چینی برای تضعیف یوان در برابر دلار قابل درک است با این حال تداوم این وضعیت در بلندمدت برای این کشور زیان آور خواهد بود. هر چند تضعیف یوان به نفع صادرکنندگان چینی و افزایش رقابت‌پذیری آن‌ها می‌شود اما برای واردکنندگان و نرخ تورم این وضعیت مهلک خواهد بود.

وی افزود: تداوم سقوط ارزش یوان پیامدهای منفی زیادی بر روی روند جهانی شدن چین دارد، با این حال او گفت درنهایت این وضعیت موقتی است و دلار نمی تواند تا ابد به رشد خود در برابر سایر ارزهای جهانی ادامه دهد.

چین روز جمعه اعلام کرد پیشنهاد اعمال تعرفه بر 60 میلیارد دلار دیگر از کالاهای وارداتی آمریکا را بررسی خواهد کرد. این تهدید پس از آن اعلام می‌شود که ترامپ خواهان اعمال تعرفه بر واردات 200 میلیارد دلار کالای وارداتی چینی کرد.