۰ نفر

بررسی نوسان تولید گندم در اتحادیه اروپا

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۵:۱۱
کد خبر: 290450
بررسی نوسان تولید گندم در اتحادیه اروپا

این روزها، افزایش دما، تلفات و خسارت‌های بسیاری در سراسر جهان به همراه داشته است. برخی بر این باورند که گرم شدن کره زمین، روند طبیعی چندین هزار ساله خود را طی می‌کند و برخی، عوامل و خطاهای انسانی را عامل اصلی تغییرات آب‌وهوایی می‌دانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، همانطور که در خبرها گفته شده، افزایش دمای هوا، خسارت‌های بسیاری از جمله آب شدن یخچال‌های طبیعی، آتش‌سوزی‌های گسترده، تلفات انسانی و... به‌دنبال داشته است. یکی از مهم‌ترین خسارت‌های ناشی از گرمای هوا، کاهش تولیدات کشاورزی و تخریب محصول باغ‌هاست که بحران‌های بسیاری برای صنعت کشاورزی ایجاد و همچنین، آتش‌سوزی‌های گسترده نیز، بخش قابل‌توجهی از زمین‌های قابل زراعت را نابود کرده است. در روزهای اخیر، خبرهایی از تاثیر موج گرما بر قیمت محصولات کشاورزی نیز منتشر شده است. آنطور که گفته شده، موج گرمای شدید در اروپا موجب شده تا قیمت گندم در این قاره افزایش چشمگیری داشته باشد. این در حالی است که آمارها، خبر از کاهش چشمگیر تولید گندم در اروپا داشتند. آنطور که گفته شده، موج گرمای شدید، خشکسالی‌های بسیاری ایجاد کرده و منجر به نابودی زمین‌های کشاورزی شده است. بر این اساس، کشاورزان در سراسر اتحادیه اروپا، خواستار حمایت دولتی شده‌اند.  در تازه‌ترین گزارش به‌دست آمده از نظارت بر منابع کشاورزی اتحادیه اروپا، نوسان‌های برداشت گندم بررسی شده است. آنطور که گفته شده، هرچند که کشاورزی در جنوب اروپا همچنان شرایط مناسبی دارد اما در شمال غرب و شرق اروپا، با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شده است. آنطور که در این بررسی‌ها گفته شده، تولید گندم در آلمان، لهستان و رومانی، در مقایسه با سال 2017، کاهش چشمگیری داشته است.

طبق نتایج به دست آمده از سازمان نظارت بر منابع کشاورزی اروپا، تولید گندم بریتانیا، از 8.16 تن در هکتار در سال 2017، به 8.02 تن در سال 2018 رسیده است. آنطور که گفته شده، تولید گندم در بریتانیا، کاهشی 1.8 درصدی را شاهد بوده که این میزان کاهش، در فرانسه، حدود 1.3 درصد اعلام شده است. فرانسه در سال 2017، حدود 7.25 تن در هکتار تولید گندم داشته که بر اثر گرمای هوا، این تولید به 16/7 تن در هکتار رسیده است. در آلمان نیز، کشاورزان در سال 2018 با 7.3 درصد کاهش تولید گندم روبه‌رو بودند. آنطور که در این گزارش گفته شده، در سال 2017، کشاورزان آلمانی حدود 64/7تن در هکتار گندم تولید می‌کردند که پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال 2018 به 7.09تن در هکتار رسید. همانطور که گفته شد، کشاورزان اروپایی، درخواست حمایت‌های دولتی برای جبران خسارت‌های گرما داشتند. آنطور که گفته شده، کشاورزان آلمانی نیز، خواهان بسته ویژه یک‌میلیارد یورویی برای جبران خسارات خود هستند.

طبق آمار منتشر شده، سوئد، لهستان و رومانی، بیشترین خسارت را در تولید گندم متحمل شده‌اند. آنطور که گفته شده، سوئد در سال 2017، حدود 6.99 تن در هکتار تولید گندم داشته که در سال 2018، که پیش‌بینی می‌شود با کاهش 18 درصدی، به 5.87 تن در هکتار در سال 2018 برسد. در مورد لهستان نیز پیش‌بینی می‌شود که با کاهشی 13 درصدی در تولید گندم روبه‌رو باشد.  طبق این آمار، پیش‌بینی می‌شود، بیشترین خسارت به تولیدات کشاورزی اروپا، متوجه رومانی خواهد بود. آنطور که گفته شده، در سال 2017، تولید گندم در این کشور، حدود 4.88 تن در هکتار بوده که پیش‌بینی می‌شود در سال 2018، به 3.93 تن در هکتار کاهش یابد. بر این اساس، رومانی با 19 درصد کاهش تولید گندم، بیشترین خسارت را در میان کشورهای اروپایی داشته است.

همانطور که گفته شد، نیمه جنوبی اروپا، هنوز درگیر خسارت‌های موج گرما نشده، چرا که ایتالیا و اسپانیا، تنها کشورهایی هستند که در سال گذشته با افزایش تولید گندم روبه‌رو بودند. هرچند که در روزهای گذشته، خبرها حاکی از ورود نخستین موج گرما در اسپانیا بود، با این‌حال، پیش‌بینی می‌شود تولید گندم در این کشور با 47 درصد افزایش در سال 2018 روبه‌رو باشد. آنطور که گفته شده، در سال 2017 حدود 2.41 تن در هکتار بوده که پیش‌بینی می‌شود در سال 2018 به 3.54 تن در هکتار خواهد بود.   طبق این آمار، گفته شده که افزایش قیمت گندم و ترس از تخریب مزارع بیشتر در اثر گرما، موجب شده قیمت گندم طی روز‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته  باشد.