۰ نفر

آسوشیتدپرس:

رشد اقتصادی آمریکا دوام نخواهد داشت

۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۵۳
کد خبر: 288544
رشد اقتصادی آمریکا دوام نخواهد داشت

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به رشد 4.1 درصدی اقتصاد آمریکا در ماههای گذشته، تاکید کرد که عوامل این رشد گذرا بوده اند و این میزان رشد اقتصادی آمریکا دوام نخواهد داشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، هزینه های مردم آمریکا در بهار سال جاری افزایش یافت و شرکتها نیز در ساختمانها و تجهیزات بیشتری سرمایه گذاری کردند. صادرات آمریکا نیز افزایش یافت. این عوامل در کنار هم موجب شد که رشد اقتصادی آمریکا در ماههای آوریل تا ژوئن به نرخ سالانه 4.1 درصد برسد که سریع ترین نرخ رشد در مدت نزدیک به چهار سال گذشته بود. 
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،اکنون سوال کلیدی این است که آیا اقتصاد آمریکا می تواند با این نرخ به رشد خود ادامه دهد ؟ احتمالا نه . برخی از عوامل رشد اقتصادی در سه ماهه گذشته ظاهرا عوامل یکباره و گذرا بوده اند. صادرات سویا در حالی افزایش یافت که کشاورزان درصدد مقابله با تعرفه های خارجی بودند و هزینه های شرکتها نیز به علت افزایش سرمایه گذاری ها در تجهیزات حفاری نفت و گاز تقویت شد که این نیز ممکن است دوام نداشته باشد. 
چالشهای دیگری نیز در چشم انداز وجود دارد. هزینه های استقراض برای خانه ، خودرو و کارت های اعتباری در حال افزایش است که افزایش نرخ سود بانک مرکزی آن را تقویت کرده است و افزایش قیمتها موجب شده که میانگین دستمزد ساعتی که زمانی با تورم هماهنگ می شد در 12 ماه گذشته ثابت باشد. 
اما سایر روندها پایدار به نظر می رسند و می توانند به تقویت رشد اقتصادی بالاتر از حدود نرخ سالانه حدود 2 درصدی که پس از پایان رکود بزرگ حکمفرما بوده است کمک کنند. 
بازبینی در داده های دولتی نشان می دهد که مصرف کنندگان بیش از تصور سابق صرفه جویی و پس انداز کرده اند و این امر مجال بیشتری برای هزینه کردن آنها ایجاد کرده است. در حالی که تقاضای شرکتها و مصرف کنندگان در حد بالایی است، شرکتها ممکن است ذخایر کالایی خود در انبارها را بازسازی کنند که این امر به رشد اقتصادی در ماههای آینده می افزاید. اما این تصویر خوشبینانه تا حدی بستگی به مناقشه های تجاری دولت ترامپ با شریکان بزرگ تجاری آمریکا دارد زیرا این مناقشه ها ممکن است منجر به تضعیف اقتصاد آمریکا شوند.