۰ نفر

در اقدامی برای عدم خرید اس-400؛

آمریکا در تلاش برای فروش سامانه موشکی پاتریوت به ترکیه است

۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۰۲
کد خبر: 285663
آمریکا در تلاش برای فروش سامانه موشکی پاتریوت به ترکیه است

یک مقام آمریکایی از انجام گفت‌‌وگوها با ترکیه و ترغیب این کشور به عدم خرید سامانه «اس-400» و جایگزین کردن آن با سامانه «پاتریوت» خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، واشنگتن در اقدامی برای عدم فروش سامانه دفاع موشکی «اس-400» ساخت روسیه به ترکیه که خطری مقابل عملیات جنگنده‌های «اف-35» است، سعی دارد با رایزنی آنکارا  را متقاعد به خرید سامانه دفاع موشکی «پاتریوت» کند.

  آنطور که خبرگزاری «رویترز» روز دوشنبه گزارش کرد، یک مقام آمریکایی گفته که وزارت خارجه این کشور درحال مذاکره با ترکیه جهت فروش بالقوه سامانه موشکی پاتریوت است.

«کایدانو» معاون موقت وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی و نظامی، به خبرنگاران گفت که هئیتی از مقام‌های دولت آمریکا با شرکت در نمایشگاه هوایی «فارنبورو» در انگلیس در رایزنی با متحدان خود به امید افزایش داد و ستد دفاعی هستند.

وی گفت که وزارت خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با ترکیه در زمینه فروش سامانه دفاع موشکی پاتریوت است. این مقام امریکایی به انجام گفت‌‌وگو با مقام‌های ترکیه‌ای حاضر در نمایشگاه هوایی انگلیس اشاره‌ای  نکرد.

 بر اساس این گزارش، تصمیم به خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از سوی ترکیه موجب انتقاد اعضای ناتو شده است.

خرید این سامانه همچنین  موجب لطمه زدن به برنامه خرید جنگنده‌های «اف-35 لایتنینگ» ساخت آمریکا از سوی آنکارا می‌شود.

کایدانو در ادامه افزود: «در نهایت نگرانیم که با خرید این سامانه از روس‌ها، برخی رفتارهای نادرست از آن‌ها (روسیه) را در مکان‌های مختلف و نه تنها در اروپا، بلکه در جاهای دیگر شاهد باشیم.»

 وی گفت : «واشنگتن خواهان حصول اطمینان نسبت به این بود  که سامانه‌های به دست آمده از سوی متحدانش رابطه راهبردی بین ما و متحدان را حفظ کنند و در قضیه ترکیه سامانه‌های "پاتریوت" چنینی نقشی را دارند.»

 این درحالی است که فرمانده نیروی هوایی ناتو روز یکشنبه گفت که دستیابی ترکیه به سامانه دفاع موشکی «اس-400»، این امکان را به روسیه می‌دهد که از ویژگی‌های جنگنده‌های «اف-35» مطلع شود.

ژنرال «تاد والترز» فرمانده نیروی هوایی ناتو به خبرگزاری «رویترز » گفت که این مسئله موردی نگرانی کننده است، اما او فعلا برای حفظ ارتباط‌ نظامی مستحکم با اعضای ناتو تلاش می‌کند.

ژنرال والترز که برای شرکت در نشست سران نیروی هوایی ناتو  و برگزاری یک نمایشگاه هوایی در لندن، پایتخت انگلیس به سر می‌برد، گفت: «هرکاری که اس-400 ‌بتواند انجام دهد و این امر منجر به درک بهتر از  قابلیت‌های اف-35 شود، به یقین به نفع ائتلاف نیست.»(جزئیات بیشتر)

 سامانه موشکی پاتریوت، برای نخستین‌بار در سال1991 برای دفاع از عربستان‌سعودی و رژیم صهیونیستی در جنگ خلیج‌فارس استفاده شد. این سامانه بارها در جریان درگیری‌های موشکی با ایرادات متعدد مواجه شده است. برد و سرعت هدف گیری سامانه موشکی اس -400 از پاتریوت بیشتر است.