۰ نفر

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خبر داد؛

وجود شواهدی درباره حمایت پنتاگون از طالبان در افغانستان

۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۲۱:۳۰
کد خبر: 284839
وجود شواهدی درباره حمایت پنتاگون از طالبان در افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است شواهد موجود از حمایت‌های مالی وزارت دفاع آمریکا از طالبان در افغانستان حکایت دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (پنج‌شنبه) گفته است شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) یکی از حامیان مالی طالبان است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس خبری امروز خود علاوه بر این، علت اصلی اوضاع نابه‌سامان در غرب آسیا و شمال آفریقا و همچنین افزایش تروریسم بین‌المللی را «قماربازی‌های نظامی کشورهای عضو ناتو» عنوان کرد.

زاخارووا همچنین در واکنش به ادعاهای اخیر واشنگتن مبنی بر اینکه روسیه در حال همکاری با طالبان در افغانستان است، گفت، «این شیوه عملکردی پنتاگون است که حمایت‌های خود از طالبان را مخفی کند». وی افزود، شواهدی مبنی بر حمایت آمریکا از این گروه وجود دارد.

این دیپلمات روس در توضیح این ادعای خود گفت، گزارش‌های مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که بخش بزرگی از کمک‌های نظامی آمریکا به کابل به سرقت رفته است و حجم تسلیحاتی که سرقتی عنوان شده، به حدی زیاد است که می‌تواند یک ارتش بزرگ را تجهیز کند.

وی ادامه داد: «یک بار دیگر، ما در روسیه مایلیم تا تأکید کنیم که تماس‌هایمان با طالبان تنها دو هدف را دنبال کرده است: تضمین امنیت شهروندان روسیه در افغانستان و مشارکت در فرایند مصالحه و آشتی ملی که متأسفانه هیچ پیشرفتی تا کنون نداشته است».

پس از حملات علیه آمریکا در تاریخ ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، «جرج بوش» رئیس‌جمهور وقت آمریکا با اعلام حمله به افغانستان، نظامیان آمریکایی را راهی این کشور کرد اما حضور نظامی آمریکا در این کشور جنگ‌زده تا کنون دستاورد چندانی جز ویرانی و ناآرامی نداشته است. «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا وعده داده بود که نیروهای آمریکایی را به طور کامل از این کشور خارج کند اما این مسئله نیز در تمام ۸ سال ریاست‌جمهوری وی محقق نشد و همچنان تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی و تجهیزات نظامی این کشور در افغانستان مستقر هستند.

«تهدید روسیه» بهانه‌ای برای افزایش حضور نظامی ناتو در شمال اروپا

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از کنفرانس خبری امروز (پنج‌شنبه) خود به مسئله ناتو پرداخت و تأکید کرد: «ناتو از تهدید ادعایی روسیه برای افزایش فعالیت‌های نظامی خود در منطقه بالتیک و شمال اروپا استفاده می‌کند».

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه در شرایطی مطرح شد که بیست و نهمین نشست سران کشورهای عضو ناتو روز چهارشنبه ۱۱ جولای (۲۰ تیر) در بروکسل، پایتخت بلژیک آغاز به کار کرده بود. شروع نشست دو روزه ناتو ۲۰۱۸، به صورت غیررسمی با اظهارات تند ترامپ در صبحانه کاری با «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل نروژی این سازمان بود و با اظهارات ضدایرانی مقامات کشورهای عضو ناتو ادامه یافت تا در نهایت امروز بعدازظهر به وقت بروکسل، دبیرکل ناتو ضمن حضور در جمع خبرنگاران جزئیاتی را درباره نشست‌های برگزار شده ارائه کرد و به سوالات مطرح شده پاسخ داد. (جزئیات بیشتر)

وزارت خارجه روسیه روز گذشته نیز ناتو را از انتقادهای خود بی‌نصیب نگذاشته بود طوری که با انتشار جمله‌ای در صفحه توئیتر این وزارتخانه، مسکو، ناتو را یک بلوک نظامی عملا بی‌فایده خواند. وزارت خارجه روسیه در صفحه توئیتر خود نوشت: «در حالیکه بلوک نظامی بی‌فایده ناتو ما را به اقدامات تحریک‌آمیز متهم می‌کند و [از ناراحتی] در حال ساییدن دندان‌هایش در بروکسل است، ما برای تماشای بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ آماده می‌شویم». روسیه در حال حاضر میزبان بیست و یکمین دور از رقابت‌های جام جهانی فوتبال است.

این در شرایطی است که در بروکسل نیز، ناتو رویکرد خصمانه‌ای علیه روسیه اتخاذ کرد و یک بار دیگر درباره آنچه «اقدامات نظامی تحریک‌کننده» روسیه خوانده، شامل استقرار موشک‌هایی در مناطق غربی این کشور ابراز نگرانی کرده است.

در متن بیانیه سران ناتو آمده است: «فعالیت‌ها و سیاست‌های اخیر روسیه ثبات و امنیت را کاهش داده، حس عدم اعتماد و غیرقابل پیش‌بینی بودن را افزایش داده و جو امنیتی را تغییر داده است».

در سال‌های گذشته ناتو و به ویژه آمریکا به بهانه آنچه تهدید روسیه خوانده‌اند، تجهیزات و نیروهای نظامی مستقر خود در مناطق نزدیک به مرزهای غربی روسیه را تقویت کرده‌اند. و از سوی دیگر روسیه نیز همواره در خصوص تقویت نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای خود ابراز نگرانی کرده است.