۰ نفر

العبادی: خروج نظامیان آمریکایی در انحصار واشنگتن است

۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۱
کد خبر: 284524
العبادی: خروج نظامیان آمریکایی در انحصار واشنگتن است

نخست‌وزیر عراق در پاسخ به افزایش اعتراضات داخلی درباره حضور نظامیان آمریکایی در این کشور، توپ را به زمین آمریکا انداخت و گفت تصمیم‌گیری در این باره در انحصار واشنگتن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق در کنفرانس خبری هفتگی‌اش  به چندین مسئله مهم از جمله، خروج نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه، تحولات اخیر بصره، بحران برق و عملیات «ثأر الشهداء» پرداخت.

خروج نیروهای آمریکایی از عراق و سوریه 

به نوشته پایگاه خبری «المعلومة»وی افزود: مسئله عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا در انحصار خود این کشور است و واشنگتن تلاش دارد تا به طور نهایی، کلیه نظامیان خود در عراق و سوریه را خارج کند.

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که حضور مستشاران آمریکایی در عراق صرفا به منظور مبارزه با داعش در عراق و سوریه است.

این در حالی است که پارلمان عراق پیش از پایان دوره‌اش از نخست‌وزیر عراق خواسته بود تا جدولی زمانبندی شده از خروج نیروهای آمریکایی ارائه دهد زیرا به اعتقاد بسیاری از گروه‌های سیاسی کشور، حضور این نظامیان در عراق که برخی منابع شمار آنها را 5 هزار و 400 تن اعلام می‌کنند،  با شکست داعش دیگر توجیهی ندارد.

«سلیم الجبوری» رئیس پارلمان سابق عراق پیش از این اعلام کرده بوده که هرگونه تصمیم گیری درباره حضور نیروهایی آمریکا در این کشور، در انحصار دولت است.

وی تاکید کرده بود که دولت فدرال  عراق تنها نهاد تصمیم گیرنده در موضوعات نظامی و بین‌المللی است و پارلمان نمی‌تواند هیچگونه طرح یا پیشنهادی در این زمینه‌ها به دولت ارائه کند. ضمن اینکه دولت نیز تاکنون هیچ پیشنهادی درباره حضور و یا عدم حضور نیروهای آمریکایی در این کشور مطرح نکرده است.

حمله به نیروهای امنیتی کشور خط قرمز است

حیدر العبادی در ادامه این کنفرانس خبری افزود: حمله به نیروهای امنیتی کشور، خطر قرمز و غیرقابل قبول است و ما مطلقا به آن اجازه  نمی‌دهیم.

وی همچنین به تلاش برخی طرف‌ها برای ایجاد آشوب در تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز به منظور ایجاد مشکلات جدید در کشور اشاره کرد و گفت: دولت به نیروهای امنیتی تاکید کرده است که از جان و مال شهروندان  و تظاهرات‌کنندگان حفاظت کند و در حال تحقیق درباره اتفاق روی داده در بصره‌ هستیم.

استان بصره، طی چند روز اخیر شاهد تظاهرات‌های مردمی متعدد بود که در یکی از این تظاهرات‌ها یک جوان کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند که این امر موجی از خشم و اعتراض مردمی را به همراه داشت. به ویژه که این تظاهرات‌ها کاملا مسالمت آمیز و بدون سلاح بود.

تشدید بحران برق با توقف واردات از ایران

به نوشته «السومریة نیوز»، نخست‌وزیر عراق در ادامه گفت: توقف صادرات برق از ایران به عراق، سهم زیادی در فشار وارد آمده به شبکه برق ملی ما دارد.

دلیل توقف صادرات برق از ایران به عراق، عدم پرداخت بدهی از سوی بغداد اعلام شده است.

عملیات «ثأر الشهداء» دستاوردهای زیادی به همراه داشت

حیدر العبادی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری هفتگی، به عملیات «ثأر الشهداء» در اطراف کرکوک، اظهار داشت که این عملیات دستاوردهای زیادی به همراه داشت و دیگر این منطقه بستری برای رشد تروریست‌ها نیست.

هشدار درباره فعالیت مجدد داعش در سوریه به دلیل اختلافات داخلی در این کشور

وی درباره وضعیت سوریه گفت که اختلافات در داخل سوریه، احتمال فعالسازی مجدد داعش را تقویت می‌کند و خطری برای مرزهای عراق به شمار می‌رود.