۰ نفر

داماد پادشاه اسپانیا به ۵ سال حبس محکوم شد

۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۲۲:۰۷
کد خبر: 278475
داماد پادشاه اسپانیا به ۵ سال حبس محکوم شد

دادگاه عالی اسپانیا همسر خواهر پادشاه این کشور را به اتهام میلیون‌ها یورو فساد مالی به پنج سال و ۱۰ ماه زندان محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این پرونده شرمندگی و رسوایی زیادی برای خاندان سلطنتی اسپانیا به بار آورده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ایناکی اوردانگارین، همسر خواهر فیلیپه ششم، پادشاه اسپانیا در این پرونده در درخواست تجدیدنظر خود شکست خورد.

با این حال مجازات بازبینی شده وی که همسر شاهزاده کریستینا، خواهر پادشاه اسپانیا است کمتر از مجازاتی است که ابتدا برای او در محاکمه اولیه به تاریخ فوریه ۲۰۱۷ تعیین شده بود.

انتظار می‌رود که ایناکی اوردانگارین که پیش از این یک بازیکن المپیکی ورزش هندبال بوده طی چند روز آینده مجازات خود را آغاز کند.

اوردانگارین شاهد بود که در دادگاه تجدیدنظر مجازات اولیه‌اش که شش سال و سه ماه حبس بود به مجازات پنج سال و ۱۰ ماه حبس کاهش یافته است.

این در حالی است که دادستان‌ها تقاضا کرده بودند که مجازات اولیه او به حداکثر مجازات ۱۰ سال زندان افزایش یابد.

اوردانگارین که هم اکنون ۵۰ سال سن دارد متهم شده به اینکه در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ میلیون‌ها یورو پول را از طریق یک بنیاد غیرانتفاعی متعلق به خود در جزیره مایورکا به صورت غیرقانونی به دست آورده است.

او به رغم این مجازات اجازه یافته بود که در حین تجدیدنظر آزاد باشد.

این پرونده فساد ابتدا در سال ۲۰۱۰ مطرح شد و با توجه به اینکه اسپانیا در آن زمان دچار یک بحران مالی شدید بود سروصدای زیادی به پا کرد.

این رسوایی در زمان خاتمه پادشاهی خوآن کارلوس، پادشاه قبلی اسپانیا که در ژوئن ۲۰۱۴ بعد از ۳۹ سال سلطنت پادشاهی را در اختیار پسرش فیلیپه ششم قرار داد، بیش از پیش جنجالی شد.

اوردانگارین و کریستینا از زمان بالا گرفتن این رسوایی از تمامی مراسم‌های عمومی رسمی خاندان سلطنتی اسپانیا کنار گذاشته شدند.

پادشاه فیلیپه ششم در سال ۲۰۱۵ این زوج را از القاب سلطنتی دوک و دوشس پالما محروم کرد و آنها در حال حاضر در سوئیس زندگی می‌کنند.