۰ نفر

ادعای عجیب معاون اقتصادی ترکیه درباره سقوط ارزش لیر

۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۰
کد خبر: 278303
ادعای عجیب معاون اقتصادی ترکیه درباره سقوط ارزش لیر

محمد شیمشک معاون اقتصادی نخست وزیر ترکیه گفت: در طول سال های اخیر، غرب هر گونه ای فتنه ای را برای به فلاکت کشاندن ترکیه به کار گرفت و اخرین مورد آن افزایش نرخ ارزهای خارجی بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شیمشک در مصاحبه با شبکه فوکس تی.وی اظهار کرد: اگر بگویم که بازار ترکیه تاثیری از فتنه های اقتصادی نگرفته، حرف درستی نیست اما دولت با اتخاذ تصمیمات لازم از آسیب بیشتر جلوگیری کرد.

وی با اشاره به شدت یافتن اقدامات نابسامان ساز در اقتصاد ترکیه پس از اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و مجلس توسط غرب و عوامل آنها بیان کرد: پس از کودتای نافرجام 2016 و نیز با نزدیک شدن به انتخابات 24 ژوئن امسال، ترکیه شاهد تشدید بی ثباتی در بازار ارز و افزایش نرخ بهره بانکی بود.

وی علت تورم کنونی در بازار ترکیه را افت شدید ارزش لیر و افزایش قیمت نفت جهانی برشمرد و افزود: پول ملی کشور برای گذراندن این دوره سخت به حمایت های ویژه دولت و اتخاذ سیاست های پولی منطقی از سوی بانک مرکزی احتیاج دارد.

وی تاکید کرد: در یکی دو سال اخیر سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه کاهش یافت و دولت برای رفع این مشکل، محیط سرمایه گذاری را اصلاح کرد و به زودی با لغو وضعیت فوق العاده اقدامات مثبت دیگری را آغاز خواهد کرد.

هفته گذشته رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز از احتمال لغو وضعیت فوق العاده پس از انتخابات خبر داد.

افزایش حدود 25 ردصدی نرخ ارز در ماه های اخیر، افزایش نرخ تورم به حدود 12 درصد و نیز افزایش نرخ بهره بانکی از 13 درصد به 17.45 درصد از جمله نابسامانی های اقتصادی ترکیه در ماه های اخیر بوده است.

مقامات آنکارا همه این نابسامانی ها را نتیجه دسیسه خارجی و همدستی عوامل داخلی آنها عنوان می کنند.