۰ نفر

سعد حریری بار دیگر راهی ریاض شد

۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۰
کد خبر: 275211
سعد حریری بار دیگر راهی ریاض شد

نخست‌وزیر مکلف لبنان، برای دومین بار از زمان استعفای ناگهانی‌اش در عربستان در سال گذشته، شب گذشته عازم این کشور شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ، «سعد الحریری» که هفته پیش مامور تشکیل کابینه لبنان شد، دیشب (سه‌شنبه شب)، برای بار دوم از زمان استعفای ناگهانی سال گذشته‌اش در ریاض، به عربستان رفت.

این سفر تنها یک روز پس از اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که بازداشت او در فوریه گذشته در ریاض را تایید کرده بود، صورت می‌گیرد.

روزنامه «المستقبل» لبنان نیز در خبری اعلام کرد که الحریری، پس از حضور در مراسم افطاری دارالایتام اسلامی، عازم عربستان شد و سفرش چند روزه خواهد بود.

دفتر نخست‌وزیری لبنان نیز طی بیانیه‌ای این خبر را تایید کرد، اما هیچ اشاره‌ای به دلیل یا اهداف این سفر نکرد.

نخستین سفر الحریری به عربستان پس از ماجرای بازداشت در ریاض و استعفایش در اواخر سال ۲۰۱۷، به اوایل ماه می‌باز می‌گردد. وی تنها دو روز پس از سفر «نزار العلولا» مشاور دیوان پادشاهی سعودی به بیروت به منظور دعوت رسمی از سعد الحریری نخست وزیر لبنان برای سفر به ریاض، الحریری این دعوت را اجابت کرد و راهی ریاض شد.

رئیس جمهور فرانسه دوشنبه پیش در مصاحبه با شبکه «بی اف ام تی وی» درباره دستاوردهایش در عرصه جهانی گفت: اگر فرانسه نبود احتمالا همین الان که داریم با هم صحبت می‌کنم شاهد یک جنگ در لبنان بودیم. این تحرک و دیپلماسی ما بود که مانع از آن شد.

وی همچنین تاکید کرد که میانجیگری فرانسه نقشی حیاتی در حل بحران سال گذشته در لبنان ایفا کرد.

ماکرون در ادامه اضافه کرد؛ «من به شما یادآوری کنم که سعد الحریری نخست وزیر لبنان به مدت چندین هفته در ریاض بازداشت بود.»

وزارت خارجه عربستان، اما دیروز، خبر بازداشت الحریری در ریاض را رد و ادعا کرد: عربستان همواره از ثبات و امنیت لبنان حمایت کرده و می‌کند و از دولت «سعد الحریری» با تمامی ابزار‌های موجود پشتیبانی کرده است.

اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی سعد الحریری که به ریاض سفر کرده بود ناگهان با حضور بر صفحه تلویزیون عربستان از سمت خود استعفا کرد. چند روز بعد مشخص شد که استعفای نخست وزیر لبنان تحت فشار و با اجبار آل سعود صورت گرفته است هر چند که عربستان این موضوع را تکذیب کرد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در همان زمان ضمن اعلام اینکه الحریری در ریاض در بازداشت به سر می‌برد گزارش داد که استعفای عجیب نخست‌وزیر لبنان بخشی از تلاش جاه‌طلبانه ولیعهد سعودی برای تکان دادن ساختار قدرت در منطقه و مقابله با رقیب عربستان، یعنی ایران بود.