۰ نفر

احتمال ممنوعیت واردات برخی کالاهای اسرائیل در ترکیه

۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۰۹
کد خبر: 273704
احتمال ممنوعیت واردات برخی کالاهای اسرائیل در ترکیه

رییس جمهور ترکیه از احتمال ممنوع کردن واردات کالاهای اسرائیلی در واکنش به کشتار تظاهرکنندگان فلسطینی در مرزهای غزه به دست رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه اخیرا میزبان رهبران کشورهای اسلامی بود تا وقایع غزه و افتتاح سفارت آمریکا در قدس را محکوم کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اردوغان در بازگشت از بوسنی اظهار کرد، ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی با بایکوت واردات محصولات اسرائیلی موافق هستند.

روزنامه حریت به نقل از اردوغان نوشت: امیدوارم کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بایکوت را عملی کنند. در نتیجه دیگر هیچ کالایی از اسرائیل خریداری نمی‌شود.

این تصمیم ممنوعیت کالاهایی را شامل می‌شود که در کرانه باختری و بلندی‌های جولان تولید می‌شوند و همه کالاهای اسرائیلی در زمره این ممنوعیت قرار نمی‌گیرند.

اعلامیه سازمان همکاری اسلامی همچنین خواستار اعمال محدودیت‌های اقتصادی علیه کشورها، مقامات، پارلمان‌ها، شرکت‌ها و اشخاصی است که رویه آمریکا را دنبال کرده و سفارت خود را به قدس منتقل کنند.

اردوغان هفته پیش اظهار کرد، اقدام ترامپ به سرکوب تظاهرکنندگان در مرز غزه از جانب نیروهای اسرائیلی دامن زد و حرکت آنان را شبیه رفتار نازی‌های آلمان بت یهودیان در جنگ جهانی دوم کرد.

در پی خشونت‌های غزه که منجر به کشته شدن بیش از ۶۰ فلسطینی شده، ترکیه و اسرائیل دیپلمات‌های ارشد یکدیگر را اخراج کرده‌اند.

اسرائیل دهمین بازار بزرگ صادرات ترکیه در سال ۲۰۱۷ بود.

آمارهای ترکیه نشان می‌دهد که میزان تجارت آنان در سال ۲۰۱۷، ۴.۹ میلیارد دلار بوده است.

اردوغان گفت: ترکیه انتخاباتی را در پیش دارد و پس از آن اقدامات خود را در این زمینه عملی خواهیم کرد.