۰ نفر

فرانسه خواهان پاسخ قاطع اروپایی‌ها به ترامپ شد

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۲:۲۹
کد خبر: 271593
فرانسه خواهان پاسخ قاطع اروپایی‌ها به ترامپ شد

فرانسه اعلام کرد، تهدید تحریم های آمریکا علیه آن دسته از شرکت های اروپایی که با ایران روابط تجاری دارند و نیز وضع تعرفه بر صادرات آلومینیوم و فولاد به ایالات متحده آزمونی برای حاکمیت اروپاست که پاسخ قاطعی را می طلبد.

به گزارش رویترز، یک مشاور امانول مکرون رئیس جمهوری فرانسه که نام وی منتشر نشده است، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: این آزمون مهم حاکمیت است. باید قاطعیت اروپا در چنین مسائلی نشان داده شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این مشاور اظهار داشت که مقام های فرانسه و اتحادیه اروپا روی مسائل فنی و حقوقی کار می کنند تا کانال های مالی و روابط تجاری موجود با ایران را حفظ کرده و از شرکت های خود در مقابل تحریم های آمریکا حمایت کنند.

به گفته وی، یکی از اقدامات اروپایی ها به روزکردن یکی از قوانین سال 1996 اتحادیه اروپا در مقابل تحریم های آمریکاست.

وی افزود که خصوصا شرکت های فرانسوی و آلمانی خواستار شفافیت در این زمینه هستند.

مکرون از فرصت نشست غیررسمی اتحادیه اروپا در شهر صوفیه رومانی که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار می شود، برای تاکید بر موضع قاطع خود در این مساله استفاده خواهد کرد.

مشاور مکرون ادامه داد: هیچ نشانه ای از شکاف میان اروپایی ها وجود ندارد. همه چیز حاکی از آن است که موضع اروپا قاطع و متحد خواهد بود.

وی همچنین درباره احتمال وضع تعرفه بر صادرات فولاد و آلومینیوم به آمریکا هم گفت: فشار زیادی بر آمریکا وجود دارد و این مساله مستلزم پاسخ قاطع اروپایی هاست.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد که از برجام خارج می شود. این اقدام وی با مخالفت شدید طرف های دیگر برجام روبرو شد.

طرف های اروپایی اعلام کرده اند که به توافق هسته ای پایبند هستند.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با پنج کشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، نظام تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

محمدجواد ظریف رایزنی های خود درباره توافق هسته ای را که به دستور روحانی صورت می گیرد، از شنبه شب آغاز کرد.

وی ابتدا به چین و روسیه رفت و دقایقی پیش وارد بروکسل شد. وی قرار است سه شنبه در بروکسل با وزیران خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت وگو کند.