۰ نفر

گفت‌وگو با سفیر سابق ایران در اسپانیا

اسراییل سعی در افتراق بین اروپا و آمریکا دارد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۵:۲۲
کد خبر: 271085
اسراییل سعی در افتراق بین اروپا و آمریکا دارد

روز سه‌شنبه دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا ،خروج همیشگی آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد و گفت که دولت او در نظر دارد شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را اجرایی کند.

در همین راستا، وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی علیه تعدادی از اشخاص و نهادهای ایرانی وضع کرد.پس از روز سه‌شنبه کشورهای اروپایی امضا کننده برجام، بریتانیا و فرانسه و آلمان، بارها بر پایبندی خود بر برجام تاکید کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم پنجشنبه گفت که اروپا دیگر نمی‌تواند روی حمایت آمریکا در هر شرایطی حساب باز کند و باید با درس گرفتن از این مساله، خود سرنوشتش را در دست گیرد.او تاکید کرد: «اروپا باید سرنوشت خود را به دست گیرد و این چالش اصلی ما در آینده است».امانوئل مکرون هم در سخنرانی بی سابقه ای اعلام کرد: «اگر بپذیریم که دیگر قدرت های بزرگ از جمله متحدان و دوستان ما در سخت‌ترین برهه های تاریخ به خود اجازه دهند که برای ما، دیپلماسی و امنیت ما تصمیم‌گیری کنند و ما را به ورطه بدترین خطرها بکشانند، دراین صورت ما دیگر حاکم (بر سرنوشت خود) نیستیم».اروپایی‌ها هرچند از پایبندی خود به برجام سخن می‌گویند اما تحلیل‌ها نشان می دهد که امکان زیادی برای حفظ برجام بدون آمریکا وجود ندارد، چرا که تحریم‌های آمریکا شامل شرکت‌های اروپایی هم خواهد شد و آن‌ها اندک اندک از ایران خارج می‌شوند. این روزنامه در همین رابطه با سید داوود صالحی،سفیر سابق ایران در اسپانیا،گفت وگویی داشته که در ادامه از نظر می گذرد:

به نظر شما خروج آمریکا از برجام چه عواقبی وچه پیامدهایی بر روابط بین المللی این کشور دارد؟

برجام یک مساله بین المللی است،درحقیقت قراردادی بین پنج کشور مهم اروپایی به اضافه آمریکا تشکیل شده،برای اینکه ایران به مسائل مربوط به قوانین و همکاری‌های بین المللی احترام نشان دهد. مساله ای که در این راستا به نفع ایران شد، این بود که ترامپ یکی از بی‌عقلی‌ها و بی تجربگی‌هایی راکه در دیپلماسی وجود دارد، انجام داد و به عنوان فردی دیکتاتورمآبانه در جهان بین الملل رفتار می‌کند.ما در عصر ارتباطات و انفجار آن هستیم که فکر نمی‌کنم ترامپ موفقیتی داشته باشد. با توجه به اینکه بسیاری از مراکز تحقیقاتی و مهم بین المللی جهان در آمریکاست، بسیاری از فرهیختگان در آمریکا با این نوع حرکت مخالفند. تنها مطلبی که می توان گفت، این است که خروج از برجام از لحاظ سیاسی وبین المللی به ضرر آمریکاست و سازمان بین الملل و مجمع جهانی سازمان ملل، چه شورای امنیت و چه اعضای مهم سازمان ملل، همه اظهار نگرانی کردند.

طی تماس هایی که اروپایی ها با مقامات ایرانی داشتند،ازتصمیم ترامپ (خروج از برجام )ابراز نگرانی و ناامیدی کردند.تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام بسیار منفی بوده است. جامعه بین‌الملل و تحصیلکرده امروز،به خصوص جوانان این تصمیم را نمی پذیرند.یکی از بهترین منافعی که برجام برای ایران داشته است، این بود که فهمیدیم نمی توان به آمریکایی‌ها اعتماد کرد. در این 40 سال بعد از انقلاب هرکدام از دولت‌هایی که در آمریکا سر کار آمدند به نوعی حرکت های ناموزونی انجام دادند و به نظر می‌رسد این حرکات جز رسوایی دولت آمریکا در قبال جامعه بین‌المللی، هیچ اثری نداشته است.

موضع گیری آینده اروپا و ایران چه خواهد بود؟

به نظر می رسد اروپایی ها مایل هستند سفره خود را از آمریکا جدا کنند ،اما پتانسیل اقتصادی و توانایی‌ای که باید داشته باشند، ندارند. به همین دلیل اسراییلی ها که بر سازمان های اداری و اقتصادی آمریکا نفوذ دارند، سعی در ایجاد افتراق بین اروپا و آمریکا دارند.اروپایی‌ها به خصوص آلمان با توجه به ملاقاتی که قبلا با سفیر آلمان داشتم،تاکید کرد که ما به ایرانی ها افتخار می کنیم و دوستان قدیمی و تاریخی ایران هستیم وسعی می کنیم رابطه اقتصادی خوبی با این کشور داشته باشیم.

آلمان بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد است ولی متاسفانه دیدیم که ترامپ خیلی غیراصولی بحث تعرفه‌های فولاد و کالاهای مواد اولیه آمریکا را افزایش داد.فرانسه هم مانند آلمان همین نظر را دارد.در انگلیس ما فرهیختگانی داریم که علاقمند به رابطه خوبی با ایران هستند ولی متاسفانه تحت فشارها و لابی اسراییل که در وجود هر دولت و هر سازمانی در اروپا رخنه کرده،مجبورند بعضی از اوقات تعاملات خوبی با ایران را از دست بدهند.به نظر من، بیان بسیار جامع و محکم مقام معظم رهبری فرمودند: ما باید در تعاملات خود با اروپا هم گول آمریکایی ها را نخوریم و با اروپایی‌ها باید قراردادهای محکم ببندیم، یعنی ارزش های قرارداد را از نظر محتوایی واجرایی بالا ببریم تا بتوانیم روابط خوبی با اروپا همچون گذشته ادامه بدهیم.

اثرات غیر ایرانی خروج از برجام توسط آمریکا چه خواهد بود؟

سوال بسیار جالبی است، در همین باب یک دانشمند فیزیک جمله ای می‌گوید : اگر شما شیئی را از روی میز جا به جا کنید و جای دیگر قرار دهید، این جابه جایی در کل جهان آفرینش تاثیر گذار است . اکنون دنیا ، دنیای انفجار اطلاعات است؛وقتی یک عمل خوب یا زشت در جهان انجام می‌شود اثر خود را در کل جهان می‌گذارد ( در روابط سیاسی ، اقتصادی ) اگر خوب باشد، موجب ثبات بازار و تحکیم روابط بین‌المللی می‌شود و اگر این موضع گیری ها سخت و تلخ باشد، درواقع در بازار نفت ، طلا ، بورس ، ارز و در همه جای دنیا از یک کشور آفریقایی با 100 دلار درآمد سرانه تا یک کشور اروپایی با 40 هزار یورو درآمد سرانه می‌تواند تاثیرگذار باشد. بنابراین صحبت های ترامپ به ضرر خودش است،هرچند که در کوتاه مدت احساس پیروزی داشته باشند ولی در دراز مدت موجب خشم ملت، فرهیختگان و عقلای آمریکا، اروپا و جهان در آسیا و اقیانوسیه می شود. وجود کشورهای پرقدرت دنیا مانندچین و روسیه که در برجام حضور دارند، حایز اهمیت است .

ایران هم از قدرت های جدید منطقه ای محسوب می شود و آمریکا می‌خواهد ایران ستیزی و آن را بدنام کند .در صورتی که اثرات مثبت آن را در انتخابات لبنان دیدیم ،حتی مسیحیان و اهل تسنن هم طرفدار حزب‌ا... بودند.امروز دنیای دیروز نیست که ملت ها را بشود گول زد ، ملت‌ها و جوامع روشن هستند و در تصمیم گیری‌های خود می‌دانند هم ملت و هم دولت در حال یک نوع تحولات در سطح بین‌الملل است .ترامپ و جان بولتون که شعارهای ضدایران می دهند نادم خواهند بود و در جامع بین المللی محکوم به سرزنش قرار خواهند گرفت .