۰ نفر

لوبلاگ: ترامپ، فردی با شخصیت دوگانه است

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۵۲
کد خبر: 269135
 لوبلاگ: ترامپ، فردی با شخصیت دوگانه است

نشریه آمریکایی لوبلاگ در گزارشی، از ترامپ به عنوان «رهبری دو رو» یاد کرد و نوشت ترامپ در حالی که از یک سو به دنبال صلح با کره شمالی است، تاچند روز آینده با خروج احتمالی از برجام، به آتش تنش ها در خاورمیانه دامن خواهد زد و این کار، تنها از فردی با شخصیت دوگانه ساخته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، 'جان ففر' از سردبیران نشریه لوبلاگ در گزارشی با عنوان 'دورویی ترامپ؛ صلح با کره، نبرد با ایران' افزود: دونالد ترامپ به اندازه ای جنگ طلب است که تا مرز نابودی جهان هم پیش می رود، حتی اگر این امر به بهای از دست دادن تمام ارزش ها باشد.

با توجه به وعده های بی ثمر آمریکا در مورد پایبندی به برجام و ورود جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی به کاخ سفید، دور از انتظار است کره شمالی نیز بتواند به وعده های واشنگتن اعتماد کند.

در واقع ترامپ تلاش می کند از یک سو کره شمالی را متقاعد کند تا با کنار گذاشتن فناوری هسته ای خود، امنیت بیشتری برای جهان به ارمغان آورد حال آنکه در سویی دیگر، کشوری را که دارای فعالیت های صلح آمیز هسته ای است (ایران) ، وادار به خروج از تعهداتش به برجام کند. ترامپ معتقد است می تواند جایزه صلح نوبل را به دلیل رویکردش نسبت به کره شمالی به دست آورد و همزمان ،در سوی دیگر میدان، با خروج از برجام، جهشی بزرگی به سوی نبرد با ایران بردارد.

در میان روسای جمهور آمریکا، دونالد ترامپ یکی از جنگ طلب ترین و دوروترین ها بوده است؛ چراکه وی از یک سو در تقبیح جنگ های پیشین که توسط آمریکا به راه انداخته شده بود سخن می گوید و از سوی دیگر با لفاظی های تند علیه ایران، کره شمالی چین و مکزیک دائم بر طبل جنگ می کوبد.

اما در ایالات متحده مقامات بلندپایه فراوانی سعی کردند ترامپ را از مخاطرات خروج از برجام آگاه کنند و در راس آنها می توان به 'رکس تیلرسون' وزیر امور خارجه پیشین آمریکا اشاره کرد که به دلیل اختلاف بر سر همین مورد، اخیرا از سمتش برکنار شد.

همچنین نامه ای حاوی پیام 52 نفر از کارشناسان حوزه امنیت ملی از جمله 'مایکل هایدن' رئیس پیشین سازمان سیا و 'ریچارد لوگار' رئیس پیشین حزب جمهوری خواه در مجلس سنای ایالات متحده برای ممانعت از خروج از برجام، از دیگر تلاش های مقامات سیاسی آمریکا بود.

براساس گزارش لوبلاگ، به تازگی نیز 'امانوئل مکرون' رئیس جمهوری فرانسه، در سفر به واشنگتن تلاش کرد ترامپ را از هرگونه تصمیمی مبنی بر کنار زدن برجام بازدارد. اما با نمایش جدیدی که نتانیاهو باردیگر در مخالفت با برجام رو کرده است، به نظر می رسد همزمانی رونمایی از اسناد ادعایی در این نمایش با همگرایی رهبران اروپایی برای بررسی توافقی درخصوص برطرف کردن کاستی های برجام، می تواند معنای تازه ای داشته باشد.

«چراکه از یک سو نتانیاهو بر روی حمله به مواضع ایران در سوریه تمرکز کرده و پمپئو و 'جان بولتون' وزیر امور خارجه و مشاور جدید امنیت ملی آمریکا از طرفداران تغییر رژیم در ایران هستند. حال به نظر می رسد ترامپ به این باور رسیده است تنها راه نجات برجام، تغییر حکومت ایران است. این گفته ترامپ در مورد جنگ در سال 2015 را نیز نباید فراموش کنیم که گفته بود عاشق جنگ هستم، اما تنها جنگی که بدانم در آن پیروز می شویم. »

لوبلاگ می نویسد: اما جنگ با ایران فاجعه بار خواهد بود و احتمالا محدود به خود ایران نخواهد بود. روسیه و چین احتمالا به کمک متحد خود خواهند آمد. از طرف دیگر همبستگی میان عربستان سعودی، اسرائیل و ایالات متحده آتش این نبرد را در تمام خاورمیانه گسترش خواهد داد.

«به عبارتی ساده تر، یکی از پیامدهای لغو برجام از سوی آمریکا در گام نخست، از سرگیری فعالیت های هسته ای تهران و تولید سلاح هسته ای خواهد بود و در گام بعدی ایران با داشتن چنین سلاحی می تواند اسرائیل و آمریکا را متوقف کند. در نهایت تنها پس از آن است که همانند کره شمالی، دونالد ترامپ ممکن است به اهمیت پیروی از یک معاهده منع خشونت علیه ایران هسته ای پی ببرد. اما به طور قطع پس از گذشت همه اینها، دیگر خیلی دیر شده است و پی بردن به اهمیت این معاهده دیگر پوچ و مضحک به نظر می رسد.»

'تارنمای لوبلاگ از نام جیم لوب سردبیر این تارنما، روزنامه نگار کهنه کاری که گزارش های تحلیلی از سیاست خارجی واشنگتن در قبال خاورمیانه می نوشت گرفته شده است. این تارنما اولین وبلاگ برای دریافت جایزه 'آرتور راس' برای گزارش گیری و تجزیه و تحلیل مستقل از آکادمی دیپلماسی آمریکا در سال 2015 بود. این تارنما در سال 2008 راه اندازی شد و هدفش بیشتر تحلیل سیاستهای اتخاذ شده از سوی واشنگتن در قبال تهران بود'.