۰ نفر

آخرین تقلا برای حفظ برجام

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۲۱
کد خبر: 268811
آخرین تقلا برای حفظ برجام

کشورهای اروپایی در آخرین تلاش‌های خود برای حفظ توافق هسته‌ای برجام پیشنهاداتی به رئیس‌جمهوری آمریکا ارائه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، رویترز بامداد جمعه به نقل از منابع آگاه جزئیاتی از آخرین تلاش‌های کشورهای اروپایی برای قانع کردن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا جهت ماندن در توافق هسته‌ای برجام منتشر کرد. 

6 منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته‌اند فرانسه، انگلیس و آلمان به دنبال توافق سیاسی جداگانه با کاخ سفید در خصوص اعمال فشارهای بیشترذ علیه ایران هستند. 

چندین نفر از آنها گفته‌اند درباره احتمال موفقیت‌آمیز این طرح‌ها مطمئن نیستند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «یک هفته فرصت داریم گفت‌وگو با آمریکایی‌ها را ادامه دهیم تا ببینیم می‌توانیم در خصوص برجام به توافق برسیم.»

وی در خصوص اینکه آیا این طرح برای نگاه داشتن آمریکا در برجام مثمر ثمر خواهد بود گفت: «فکر نمی‌کنم دلیلی وجود داشته باشد زیاد خوش‌بین باشیم.»

به نوشته رویترز، کشورهای ایران، روسیه و چین که سه عضو غیراروپایی برجام هستند در توافق سیاسی جدید مشارکتی نخواهند داشت.

 این توافق سیاسی قرار است برنامه کشورهای اروپایی برای مهار برنامه موشکی ایران و نفوذ این کشور در منطقه، نحوه بازرسی بازرسان بین‌المللی از سایت‌های ایران و چگونگی پرداختن به بندهای زوال‌پذیر برجام را برای ترامپ تشریح کنند. 

در حالی که از اختلافات اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها کاسته شده، دو طرف هنوز بر سر نحوه تمدید برخی از محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران بدون بازمذاکره در خصوص برجام اختلاف دارند. 

یک دیپلمات ارشد دیگر گفت: «به دنبال پیدا کردن فرمولی صحیح برای برآورده کردن انتظارات آمریکایی‌ها و عدم اقدام علیه توافق هسته‌ای هستیم.»

وی اضافه کرد: «شانس رسیدن به توافق را داریم، اما حتی اگر توافق هم حاصل شود، مطمئن نیستم که برای جلوگیری از خروج آمریکا کافی باشد.»

یکی دیگر از چالش‌های اروپایی‌ها در بسته‌ای که برای طرف آمریکایی تهیه کرده‌اند اختلافات بر سر تمایلی است که آمریکایی‌ها برای اشاره مستقیم به حق بازرسان بین‌المللی جهت دسترسی به سایت‌های نظامی دارند. اروپایی‌ها می‌گویند که این موضوع در متن اصلی برجام مستتر است. 

یک دیپلمات اروپایی گفت: «دیدگاه آمریکا این است که بندهای مربوط به بازرسی‌ها به اندازه کافی قوی نیستند. ما با این دیدگاه موافق نیستیم.»

طرف‌های اروپایی از طرف دیگر در حال برنامه‌ریزی‌های اقتضائی برای حالت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای هستند. 

نشریه «فایننشال تایمز» روز پنج‌شنبه گزارش داده بود با جدی‌‌تر شدن احتمال خروج قریب‌الوقوع آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای حمایت از شرکت‌های اروپایی سرمایه‌گذار در ایران در برابر تحریم‌های آمریکا است.

گفته می‌شود  اتحادیه اروپا «طرح‌های احتیاطی‌ای» را آماده کرده تا در صورت خروج آمریکا از برجام، از سرمایه‌گذاری اروپایی در ایران، که سال گذشته به بیش از 20 میلیارد یورو رسید، محافظت کند. هرچند اروپا در این مسیر «تنها چند گزینه مناسب» پیش رو دارد.

یک مقام فرانسوی به رویترز گفت: «اگر نتوانیم ترامپ را قانع کنیم که از برجام خارج نشود، بهترین راه حلی که داریم این است که آمریکایی‌ها را مجاب کنیم تا شرایط تسهیل ادامه تجارت شرکت‌های ما در بخش غیرنفتی را حفظ کنند.»