۰ نفر

سفیر سوئیس در تهران: مواضع ما حفظ برجام است

۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۱:۵۵
کد خبر: 267913
سفیر سوئیس در تهران: مواضع ما حفظ برجام است

سفیر سوئیس در تهران با تاکید بر اینکه مواضع ما حفظ برجام است، گفت: « برن » در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نقش مهمی داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «مارکوس لایتنر» امروز- یکشنبه- در دیدار کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب افزود: ما همچنان همان احساس مسئولیت را نسبت به برجام داشته و به روند قبلی خود ادامه خواهیم داد.
سفیر سوئیس در تهران در این نشست فعالیت علمی و دانشگاهی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را حرفه‌ای دانست و ادامه داد: این مرکز در امور علمی و دانشگاهی با توفیقات بسیاری ظاهر شده است.
لایتنر با بیان اینکه پیشبرد اهداف راهبردی مجلس شورای اسلامی با تمرکز بر عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس تحسین برانگیز است، اظهار داشت: با تحسین عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس در ارائه مشورت به نمایندگان، این روند مدلی کارآمد است.
سفیر سوئیس در تهران ابراز امیدواری کرد تا بتوان این مدل کاری را برای اطلاع نمایندگان پارلمان سوئیس نیز ارائه کند.
وی با ابراز خرسندی از گسترش روابط سوئیس با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار زیادی می‌بینیم.
لایتنر یادآور شد: امیدواریم با گسترش و افزایش سطح مبادلات علمی و پژوهشی بین دانشگاه‌های سوئیس و جمهوری اسلامی ایران و فراهم آوردن زمینه‌های ارتباط بیشتر،‌ سطح مناسبات دو کشور ارتقا یابد.
وی با تاکید براینکه موضع سوئیس حفظ برجام است، گفت: سوئیس در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نقش مهمی داشته است و همچنان همان احساس مسئولیت را نسبت به برجام دارد و به هماند روند قبلی ادامه خواهد داد.

**برجام آزمونی برای اعتماد ایران به طرف‌های مقابل است
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به روند همکاری‌های دو جانبه بین جمهوری اسلامی ایران و سوئیس گسترش روابط علمی- دانشگاهی بین دو کشور را با توجه به ظرفیت‌های دانشگاهی دو کشور حائز اهمیت دانست.
کاظم جلالی گفت: جمهوری اسلامی ایران و سوئیس روابط حسنه‌ای با هم دارند و زمینه‌های مناسبی برای گسترش تعاملات علمی بین دو کشور وجود دارد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات،‌ اسلامشهر و پردیس در مجلس ابراز امیدواری کرد که دو کشور ایران و سوئیس بتوانند از تجربیات نظام آموزشی یکدیگر در ارتقای توانمندی‌های این حوزه بهره ببرند.
وی بیان داشت: جمهوری اسلامی و سوئیس می‌توانند در بخش پروژه‌های علمی و پزشکی با هم همکاری داشته باشند و این مهم بستر مناسبی برای رشد و ارتقای همکاری‌های فی‌مابین در عرصه های گوناگون به ویژه در حوزه علمی- پژوهشی فراهم آورده است.
جلالی با تشریح عملکرد این مرکز در ارائه مشاوره در حوزه قانونگذاری به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش‌های کارشناسی و پژوهشی در حوزه‌های مختلف به صورت نوبه‌ای تهیه و در اختیار نمایندگان و مسئولان کشور قرار می‌دهد.

** ایران آمادگی و توان گفت وگو برای رفع مشکلات منطقه را دارد
وی اظهار داشت:‌ مرکز پژوهش‌های مجلس در طول سال‌های اخیر تلاش کرده است تا با امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک از توان و ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهت تهیه گزارش‌های کارشناسی بهره ببرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به روند تصویب برجام و دستیابی به توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران باید علاوه بر کسب هزینه‌هایی که پرداخته از منافع برجام نیز منتفع شود.
وی با تاکید براینکه برجام آزمونی برای اعتماد ایران به طرف‌های مقابل است، افزود: برجام که می‌توانست شروعی برای همکاری‌ها و اعتماد به طرف مقابل باشد، ولی با روندی که برخی کشورهای غربی خصوصا آمریکا در پیش گرفته ‌به عامل بزرگ بی‌اعتمادی برای ایران تبدیل شده است.
به گزارش خانه ملت، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی و توان گفت وگو برای حل مشکلات منطقه را دارد،‌ تاکید کرد: اگر در روند اجرا و پیشبرد برجام خللی ایجاد شود، احتمال هرگونه مذاکره و اعتماد به غرب در آینده را از بین خواهد برد.