۰ نفر

دیدار دو ضد ایرانی در عربستان

۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۵۳
کد خبر: 267703
دیدار دو ضد ایرانی در عربستان

وزیر امور خارجه آمریکا که در چارچوب سفر خود به خاورمیانه در ریاض به سر می‌برد، با همتای سعودی خود دیدار کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جیمز ماتیس که انتصاب وی به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی از سوی سنا تایید شد، به عربستان سفر کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری واس، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در بدو ورود خود در فرودگاه بین‌المللی ملک خالد از سوی عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان و خالد بن سلمان، سفیر ریاض در واشنگتن مورد استقبال قرار گرفت.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی هیل، پامپئو در جریان این سفر با وزیر امور خارجه عربستان دیدار کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا قرار است دیدارهایی با ولیعهد عربستان و سفیر ریاض در واشنگتن نیز داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به دیدار پامپئو با عادل الجبیر، مدعی شد: عربستان نقش مهم رهبری را در تلاش‌ها در راستای تحقق آینده‌ای توأم با صلح و آبادانی در منطقه ایفا می‌کند.

این سخنگو در ادامه خاطرنشان کرد: شراکت مستحکم آمریکا و عربستان در این راستا از اهمیت بسیاری برخوردار است.

براساس اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، بررسی مسائل مهم منطقه‌ای و دوجانبه در دستور کار سفر پامپئو به ریاض قرار دارد.

برایان هوک، مشاور ارشد سیاست خارجی که در این سفر پامپئو را همراهی می‌کند، به خبرنگاران گفته است: ما از کشورهای مختلف می‌خواهیم که افراد و ماهیت‌های مرتبط با برنامه موشکی ایران را تحریم کنند.

این مقام آمریکایی در ادامه اظهارات بی‌اساس خود مدعی شد که موشک‌های شلیک شده از یمن به سمت عربستان توسط ایران تهیه شده است.

با توجه به این اظهارات و همچنان که پیش‌بینی می‌شد، موضوع ایران یکی از اصلی‌ترین محورهای رایزنی‌ها در دیدارهای وزیر امور خارجه آمریکا با مقام‌های سعودی خواهد بود.

قرار است پامپئو با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان دیدار کرده و بعد از آن در پایان سفرش کنفرانس خبری مشترک با الجبیر داشته باشد.

 او در این دیدارها به بررسی اوضاع سوریه، برنامه هسته‌ای ایران، روند صلح بین اسرائیل و فلسطین خواهد پرداخت.