۰ نفر

همکاری کشورهای اروپایی با ایران برای جایگزینی دلار

۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۴۳
کد خبر: 267207
همکاری کشورهای اروپایی با ایران برای جایگزینی دلار

پروفسور دانشگاه فلوریدا گفت: کشورهای اروپایی همکاری خود را برای تجارت با ایران بر اساس یورو اعلام کرده‌اند، اما جایگزینی یورو به جای دلار برای ایران هزینه خواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک، تهران اخیراً اعلام کرده است که پرداخت‌های خود را از دلار به یورو تغییر خواهد داد. این درحالی است که تنش‌هایی بین ایران و آمریکا بر سر توافق هسته‌ای وجود دارد و ترامپ تهدید می‌کند که پای خود را از توافق برجام کنار خواهد کشید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در این زمینه شاید جای سوال باشد که آیا ایران خواهد توانست در این مسیر موفق شود و بتواند معاملات با یورو را به نحو احسن عملی سازد.

اسپوتنیک، خبرگزاری روسیه، مصاحبه‌ای با دکتر اریک لاب، پروفسور دانشگاه فلوریدا انجام داده است. 

لاب معتقد است: اقدام ایران در جایگزینی یورو به جای دلار به دلیل کاهش وابستگی به این ارز آمریکایی است؛ چراکه ترامپ هم تهدیداتی را برای عقب‌نشینی از برجام انجام می‌دهد. 

همچنین این پروفسور آمریکایی هشدار می‌دهد تصمیم ایران احتمالاً برای این کشور هزینه هم خواهد داشت؛ چراکه در حال حاضر اکثر مبادلات این کشور با دلار انجام می‌شود و پول رایج این کشور یعنی ریال، به دلیل نگرانی از تحریم‌های آمریکا با کاهش ارزش مواجه شده است، اما در این میان چندین کشور اروپایی اعلام کرده‌اند که حاضرند با خریداران ایرانی بر اساس یورو مبادله کنند. 

وی هشدار داد: هر آن احتمال دارد که آمریکا برای اروپایی‌ها در این زمینه فشار وارد کند تا آنها را از ادامه همکاری با ایران بر اساس یورو منصرف کند.

پیش از این فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی اعلام کرده‌ بودند که آنها تلاش می‌کنند تا تراز تجاری با ایران را حتی اگر آمریکا از برجام عقب بکشد نیز افزایش دهیم.

ایران در ۱۸ آوریل اعلام کرد که در گزارش‌دهی میزان ارز خارجی به جای دلار از یورو استفاده خواهد کرد.