۰ نفر

رویترز:

اروپایی‌ها به توافق برای اعمال تحریم تازه علیه ایران نزدیک‌تر شده‌اند

۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۵۶
کد خبر: 265246
 اروپایی‌ها به توافق برای اعمال تحریم تازه علیه ایران نزدیک‌تر شده‌اند

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته اعضای اتحادیه اروپا به توافق برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران نزدیک‌تر شده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، خبرگزاری «رویترز» از نزدیک شدن اتحادیه اروپا به توافق برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران به بهانه‌های موشکی و منطقه‌ای خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از دیپلمات‌ها نوشته است که مقام‌های آمریکایی به اروپا اطمینان داده‌اند که اگر تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع شود، احتمال موافقت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با ماندن در توافق هسته‌ای افزایش می‌یابد.

بنا بر این گزارش، در پی این موضع‌گیری مقام‌های آمریکایی، اکنون کشورهای بیشتری در اتحادیه اروپا از تحریم‌های پیشنهادی آلمان، انگلیس و فرانسه علیه مقام‌ها و فرماندهان ارشد ایرانی حمایت کرده‌اند.

ترامپ که بارها توافق هسته‌ای ایران را «فاجعه‌بار» خوانده، تا موعد بعدی تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران، یعنی ۲۲ اردیبهشت (۱۲ می میلادی) به اروپایی‌ها و کنگره فرصت داده اصلاحات مد نظر او را در برجام اعمال کنند. ابدی شدن محدودیت غنی‌سازی، دسترسی آزادانه و بی‌قید و شرط به اماکن نظامی ایران، محدود شدن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، شروطی است که ترامپ برای ماندن در برجام مطرح کرده است.

نمایندگان اروپا و آمریکا تاکنون چهار دور در این زمینه با یکدیگر مذاکره کرده‌اند. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» این هفته گزارش داد که مهمترین موضوع حل‌نشده بین طرفین، مسئله سقف زمانی محدودیت غنی‌سازی ایران است. طرف‌های اروپایی معتقدند که تغییر در این محدودیت‌ها به معنی تغییر در اصل توافق و نقض برجام است. ایران هم تأکید کرده که برجام را تنها به صورت کنونی آن به رسمیت می‌شناسد و هیچ تغییری را در آن نمی‌پذیرد.

گفته می‌شود اروپا با هدف راضی کردن ترامپ به ماندن در توافق هسته‌ای، قصد دارد تحریم‌های تازه‌ای را به بهانه مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی، علیه ایران وضع کند. با این وجود چند کشور اروپایی از جمله ایتالیا با بیان اینکه این تحریم‌ها واشنگتن را در برجام نگه نمی‌دارد و صرفا منافع اقتصادی اروپا را تضعیف می‌کند، مخالف اعمال تحریم تازه علیه ایران هستند.