۰ نفر

اردوغان عملیات اخیر علیه سوریه را تدبیری سطحی خواند

۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ۲۲:۰۱
کد خبر: 264732
اردوغان عملیات اخیر علیه سوریه را تدبیری سطحی خواند

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه عملیات اخیر آمریکا و هم پیمانانش علیه سوریه را تدبیری سطحی خواند و گفت: دیگر امکان ندارد در غیاب ترکیه گامی در سوریه برداشته شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اردوغان روز دوشنبه در کنگره حزب عدالت و توسعه ترکیه در منطقه اسکودار استانبول افزود: این مداخله تنها به علت استفاده از سلاح شیمیایی صورت گرفت ولی چرا باید حملاتی که با سلاح های متعارف انجام می شود، نادیده گرفته شود؟
وی با بیان این که 'صدها هزار انسان در سوریه کشته شده اند و چه کسی آنها را کشت؟'، خواستار پاسخگویی همه به این سوال شد و با تظاهرنمایی خواندن تلویحی حمله اخیر به سوریه اضافه کرد: نباید تنها برای رفع تکلیف اقدامی صورت بگیرد.
وی اضافه کرد: باید مشخص شود که 3.5 میلیون پناهجوی سوری اکنون در کجا اقامت دارند؟ و اول پاسخ این سوال را بدهند. آیا در فرانسه و آلمان هستند؟ آنها در ترکیه زندگی می کنند و ما به طرف های اروپایی می گوییم که بیایید یاری کرده و امکان زندگی در شرایط انسانی تر را برای آنها فراهم آوریم ولی هیچ کس دست یاری دراز نمی کند.
اردوغان اضافه کرد: از ابتدا مطرح کردم که پول این بمب های ریخته شده در سوریه را صرف ساختن شهر و ایجاد منطقه امن کنید ولی روسای جمهوری قبلی و فعلی آمریکا به این پیشنهاد توجهی نکردند ولی ترکیه وارد میدان شد و در حال باسازی خرابی ناشی از جنگ در سوریه است.
وی مدعی شد: هیچ کشوری جز ترکیه به نفع سوریه فعالیت نکرده و مژده آینده روشن به مردم آن نداده است. 
رییس جمهوری ترکیه با ادعای این که 'پشت هر گروه تروریستی می توان سایه یک یا چند کشور را دید، اما پشت مردم سوریه تنها ترکیه ایستاده است' گفت: اوضاع در سوریه به قدری مغشوش است که مشخص نیست چه کسی با چه کسی همدست است و تنها ترکیه گفتار٬ رفتار و نیت شفاف در این زمینه دارد.
وی گفت و گو با مخالفان سوری را ضروری خواند و بیان کرد: ما می گوییم که در سوریه علیه تمامی گروههای تروریستی هستیم، در سوریه زنان٬ کودکان٬ مظلومان نباید به قتل نرسند٬ پاکسازی قومی نباید صورت گیرد و هیچ کس به علت دین و مذهبش مورد ستم قرار نگیرد.
رییس جمهوری ترکیه پیدا کردن یک راه حل سیاسی برای سوریه را ضروری خواند و گفت: باید با مخالفان سوری که صاحبان اصلی این کشور هستند، گفت و گو شده و در این کشور مناطق امن ایجاد شود تا امکان بازگشت میلیونها پناهجوی سوری مقیم ترکیه به خانه و وطن خود فراهم شود. 
وی از بازگشت حدود 160 هزار پناهجوی سوری به موطن خود پس از عملیات سپر فرات در یک سال گذشته خبر داد و افزود: بر همین اساس، دست کم 200 هزار نفر نیز به عفرین بازخواهند گشت.
وی تاکید کرد: بمبها٬ موشکها و مهماتی که علیه مردم سوریه استفاده می شود، اگر به صورت سرمایه به این مناطق بازگردانده شود، امکان بازسازی تمامی آن شهرهایی که پناهجویان می باید در آنها زندکی کنند، تامین خواهد شد.
اردوغان اظهار کرد: سالهاست که این موضوع را به همه رهبران کشورهای غربی٬ آلمان، آمریکا و سران کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی گفته و پیشنهاد داده ام ولی منابع به جای بازسازی سوریه٬ به کسانی که درصدد نابودی آن کشور هستند، منتقل می شود.
وی وعده برچیده شدن شهرک های چادری و کانتینری و ساخت فوری شهرهای جدید در مناطق تحت کنترل ترکیه در شمال سوریه دارد و اضافه کرد: اقدامات لازم را برای ایجاد آینده جدید برای برادران سوری جهت ایجاد زیرساخت ها و ارائه خدمات اساسی مورد نیاز در شهرهای جرابلس٬ الباب اعزاز و عفرین انجام می دهیم.
اردوغان بیان کرد: کسانی که ترکیه را به خروج از سوریه دعوت می کنند، احتمالا از این وضعیت ناراحت هستند چون جایی که ترکیه حضور داشته باشد، از تروریسم خبری نخواهد بود و تنها آرامش جریان دارد و بر این اساس محاسبات برخی ها در سوریه و منطقه برهم می خورد.
وی ادامه داد: آنهایی که بر روی سوریه حساب باز کرده بودند، در پی نفت بودند ولی ما این بازی را برهم زدیم و دست در دست مردم سوریه، این کشور را دوباره خواهیم ساخت و امیدوارم همه مناطق از جمله منبج تا حصکه را به مکان های آزاد و مرفه برای مردم سوریه تبدیل کنیم.
رییس جمهوری ترکیه وعده داد: پس از عفرین به ادلب، تل رفعت و منبج خواهیم رفت و تا زمانی که حملات تروریست های مستقر در شمال سوریه پایان نیابد، این مبارزه ادامه خواهد داشت.
اردوغان همچنین طی سخرانی در گردهمایی جهانی کارآفرینان در هتل هیلتون استانبول گفت: ترکیه چشم طمع به خاک هیچ کشوری ندارد و هدف عملیات نخست رفع تهدید علیه کشورمان و دوم ایجاد منطقه امن و با ثبات برای زندگی بهتر پناهجویان سوری است.
وی اضافه کرد: برخی تنها ادعای دفاع از صلح دارند، اما بعد می گویند که برای برقراری آن به فلان منطقه حمله می کنیم ولی بهتر است که در این زمینه صادق باشیم و ضروری است که نظام صلح جدیدی را در جهان پایه گذاری کنیم و کشورها را بی جهت بمباران نکنیم.