۰ نفر

مایک پنس: آماده‌ایم که دوباره حمله ‌کنیم

۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۷:۱۷
کد خبر: 264306
مایک پنس: آماده‌ایم که دوباره حمله ‌کنیم

معاون رئیس‌جمهور آمریکا می گوید که ایران و روسیه با حمایت از دمشق، طرف نادرست تاریخ را انتخاب کرده‌اند و ترامپ آماده است در صورت تکرار حملات شیمیایی علیه مردم سوریه، باز هم حمله کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا که در یک سفر رسمی خارجی به پرو رفته، در یک کنفرانس خبری در شهر لیما در خصوص حملات بامداد امروز آمریکا و متحدانش به سوریه سخن گفت.

آمریکا با همراهی محدود انگلیس و فرانسه، بامداد امروز شنبه، ۱۰۵ فروند موشک از ناوها و زیردریایی‌هایشان در خلیج‌فارس و دریای مدیترانه و همچنین از بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌هایشان در منطقه، به سمت ۳ نقطه از سوریه که ادعا می‌شود مرتبط با برنامه شیمیایی دولت سوریه است، شلیک کردند.

آن‌طور که ارتش روسیه گزارش داده، ۷۱ فروند از موشک‌ها رهگیری و منهدم شده‌اند؛ ویدئوهایی که در رسانه‌ها پخش شده نیز دست کم بخشی از این گفته روس‌ها را تأیید می‌کند. پنتاگون اما اصرار دارد که همه موشک‌هایش به هدف خورده‌اند.

پنس ابتدا بر اتهام اثبات‌نشده استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در حمله به منطقه دوما در غوطه شرقی پافشاری کرد و گفت: «استفاده مجدد از سلاح شیمیایی بر علیه بی‌گناهان، باز هم هزینه‌ای را به مرتکبین این کار تحمیل خواهد کرد.»

این اتهام در حالی مطرح می‌شود که دولت سوریه بلافاصله پس از انتشار اخبار مربوط به این حمله ادعایی، از سازمان بین‌المللی منع تسلیحات شیمیایی خواست که بازرسان خود را برای نمونه‌برداری به دوما بفرستند و رویه کنسولی و امنیتی مربوطه را نیز به سرعت انجام داد؛ آمریکا و یارانش امروز در حالی به دمشق حمله کردند که این بازرسان به پایتخت سوریه رسیده بودند و آماده حرکت به سمت دوما شده بودند.

معاون ترامپ در ادامه گفت:«این کار (حمله به سوریه) از نظر اخلاقی کاملاً صحیح بود؛ امروز صبح با رئیس‌جمهور (دونالد ترامپ) صحبت کردم و به او گفتم که نیروهای مسلح و متحدین ما، مایه افتخار هستند.»

پنس زبان تهدید را کنار نگذاشت و گفت: «رئیس‌جمهور به من گفت که ما برای ادامه این مسیر (یعنی حملات مجدد) آماده‌ایم؛ همانطور که دنیای متمدن در یکصد سال اخیر در برابر استفاده از تسلیحات شیمیایی ایستاده، ما هم در برابر این کار ایستادیم.»

ارتش روسیه که بنابه درخواست رسمی میزبان سوری در این کشور حضور دارد، اعلام کرده که ۷۱ فروند از 103 موشک آمریکا و یارانش، رهگیری و منهدم شده است؛ آمریکایی‌ها به رغم انتشار تصاویر این رهگیری، آن را قبول ندارند و می‌گویند همه موشک‌ها به هدف خورده است.

پنس برای سرپوش نهادن بر فضاحت انهدام موشک‌های سه کشور توسط سامانه قدیمی ساخت اتحاد جماهیر شوروی، گفت: «رئیس‌جمهور این تصمیم (حمله) را بر اساس اعتماد بالایی که به جامعه اطلاعاتی دارد و با تکیه بر حمایت متحدانمان اتخاذ کرد.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در انتها، متحدان دولت قانونی سوریه در مبارزه با تروریست‌ها را هم موعظه کرد و گفت: «ایران و روسیه در سوی نادرست تاریخ ایستاده‌اند.»