۰ نفر

اروپا برای حفظ برجام به دنبال تحریم ایران است

۹ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۲۲
کد خبر: 260832
اروپا برای حفظ برجام به دنبال تحریم ایران است

فایننشال تایمز در مقاله ای نوشت: قدرتهای بزرگ اروپایی تلاش تازه ای را آغاز کردند تا براساس آن با اعمال تحریم علیه ایران جلوی آمریکا برای خروج از توافق هسته ای تاریخی با ایران را بگیرند.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه فایننشال تایمز؛ قدرت های بزرگ اروپایی تلاش تازه ای آغاز کرده اند تا بر اساس آن با اعمال تحریم علیه ایران جلوی آمریکا را برای خروج از توافق هسته ای تاریخی با ایران بگیرند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دیپلمات های اروپایی می گویند، کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس پیشنهادهایی با هدف تحت فشار قرار دادن برنامه موشکی ایران و نقش تهران در درگیری های منطقه ای ارائه داده اند. این پیشنهادها همچنین با هدف دست نخورده باقی ماندن توافق سال 2015 ارائه شده است.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا قرار است به گفتگو درباره اقدامات ممکن علیه تهران در نشستی که در ماه آوریل برگزار خواهد شد بپردازند.

این تاریخ پیش از ضرب الاجل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای تصمیم گیری درباره خروج از این توافق است.

این روزنامه افزود تلاشی که اروپا برای متقاعد کردن آمریکا برای باقی ماندن در این توافق آغاز کرده است، در پی انتصاب مایک پومپئو و جان بولتون به ترتیب به عنوان وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملّی آمریکا با موانع بزرگ تری رو به رو خواهد شد.

فرانسه، انگلیس و آلمان که طرف های توافق هسته ای ایران هستند در جلسه ای با مقامات دولتی اتحادیه اروپا که روز چهارشنبه برگزار شد، طرح وضع تحریم ها علیه ایران را پیش کشیدند.

به گفته دیپلمات های اروپایی، این جلسه تحلیل مفصل تحریم های بالقوه حول محور ممنوعیت مسافرتی، مسدود کردن دارایی های اشخاص و موسسات ایران را شامل نمی شد.

یکی از دیپلمات های اروپایی در خصوص این جلسه گفت: «این تحریم ها یکی از چیزهایی است که این سه کشور درباره آن سخن گفتند.»

این طرح اروپا به تحکیم رویکرد دراز مدتی می پردازد که تلاش می کند در واکنش نشان دادن آمریکا به [ایران] و نگرانی های اروپا نسبت به رفتار ایران موازنه ایجاد کند.

دیپلمات های اروپایی تأکید کردند 28 کشور عضو اتحادیه اروپا هنوز هم با توافق بر سر رویکردی مشترک در قبال ایران و درخواست های آمریکا فاصله دارند.

یکی دیگر از دیپلمات های اروپایی گفت: «وزیران اکنون باید به گفتگو در خصوص این مسئله بپردازند که اتحادیه اروپا تا به کجا باید پیش برود و گستره این اقدامات تا به چه اندازه باید باشد.»