۰ نفر

جهانگیری در نشست مذاکرات مشترک ایران و عراق:

توسعه مناسبات اقتصادی تهران و بغداد نیازمند سند جامع همکاری‌های اقتصادی است/ ایران آمادگی دارد در بازسازی عراق مشارکت جدی‌تر داشته باشد

۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۲۲:۰۶
کد خبر: 256882
توسعه مناسبات اقتصادی تهران و بغداد نیازمند سند جامع همکاری‌های اقتصادی است/ ایران آمادگی دارد در بازسازی عراق مشارکت جدی‌تر داشته باشد

معاون اول رییس جمهور گفت: ایران و عراق نیازمند یک سند جامع برای همکاری اقتصادی هستند تا آن را مبنای همکاری‌های اقتصادی فی مابین قرار دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، اسحاق جهانگیری عصر امروز (چهارشنبه) در نشست مذاکرات مشترک ایران و عراق با تبریک پیروزی های پی در پی ملت عراق، مرجعیت دینی و دولت این کشور در برابر داعش اظهار داشت: ملت عراق به توفیقات بزرگی در یکپارچگی سرزمینی دست یافتند و با تدبیر مسئولین و مردم این کشور توطئه های دشمنان نقش بر آب شد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق روابطی بسیار خوب و سازنده است افزود: مناسبات دو کشور در بخشهای مختلف به سطح قابل قبولی رسیده و روابط سیاسی تهران و بغداد روابطی راهبردی است و اشتراکات متعدد دو ملت می تواند زمینه ساز گسترش روابط اقتصادی فی مابین باشد.

وی خاطر نشان کرد: اکنون در مقطعی هستیم که عراق بر بسیاری از مشکلات غلبه کرده و با قدرت به دنبال بازسازی است و جمهوری اسلامی ایران که در مشکلات و پیروزی ها در کنار ملت عراق بوده، آمادگی دارد در دوران بازسازی این کشور نیز مشارکت جدی داشته باشد.

وی از آمادگی ایران برای حضور و مشارکت در بازسازی عراق خبر داد و گفت: ایران آمادگی دارد خط اعتباری تا میزان ۳ میلیارد دلار در اختیار عراق قرار دهد تا شرکت ها و بخش خصوصی ایران بتوانند مشارکت جدی تری در بازسازی عراق داشته باشند.

جهانگیری مهمترین محدودیت پیش روی مناسبات اقتصادی دو کشور را مسائل بانکی دانست و اظهار داشت: مسائل بانکی دو کشور هنوز در نقطه ابتدایی است که لازم است با تدبیر و راهکارهای مناسب به دنبال حل و فصل این مسائل باشیم.

معاون اول رییس جمهور همچنین بر ضرورت تجارت آزاد میان ایران و عراق تاکید کرد و اظهار داشت: تجارت آزاد می تواند زمینه ای برای افزایش مبادلات اقتصادی ایران و عراق باشد.

وی با اشاره به مشکلات برخی پیمانکاران و شرکت های خصوصی ایرانی که در عراق فعالیت دارند افزود: برخی شرکت های ایرانی هنوز مطالباتشان پرداخت نشده که لازم است این موضوع حل و فصل شود تا این شرکت ها بتوانند نقش پررنگ تری در بازسازی عراق ایفا کنند.

جهانگیری بر ضرورت اتصال راه آهن ایران و عراق تاکید کرد و گفت: اتصال راه آهن دو کشور نیازمند احداث یک پل و ایجاد ۳۰ کیلومتر خط ریلی است که با تحقق این امر عراق می تواند به آسیای میانه و چین دسترسی داشته باشد و خط ریلی ایران نیزتا دریای مدیترانه ادامه خواهد یافت.

معاون اول رییس جمهور از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری ها با عراق در حوزه دارویی خبر داد و گفت: ایران آمادگی دارد همکاری های خود را با عراق بدون هر گونه محدودیتی در حوزه های مختلف از جمله نفت و گاز افزایش دهد.

وی همچنین ضمن اعلام آمادگی ۲۴ ساعت شدن گمرکات ایران اظهار داشت: توافقات خوبی در زمینه گمرکات و استاندارد میان دو کشور انجام شده اما هنوز مشکلات و محدودیت هایی وجود دارد که باید با همکاری دو کشور برطرف شود.

جهانگیری همچنین به مسئله اروند رود اشاره و تصریح کرد: متاسفانه بیش از ۳۰ سال است که مردم دو کشور از مزایای این رودخانه محروم هستند و با توجه به اینکه ساز و کارهای لازم در قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر پیش بینی شده امیدوارم هر چه زودتر مذاکرات لازم انجام و شاهد حل و فصل مسائل اروند رود باشیم.

وی یکی از دغدغه های مردم ایران را مسئله ریزگردها عنوان کرد و با اشاره به اینکه منشأ بخش زیادی از ریزگردها در کشور عراق است گفت: مردم استان های خوزستان و ایلام با مشکلات متعدد ناشی از ریزگردها مواجه هستند که انتظار داریم این مسئله با همکاری مشترک دو کشور هرچه سریعتر حل و فصل شود.

نخست وزیر عراق نیز در این مذاکرات مشترک با اشاره به روابط دیرینه دو ملت و اشتراکات تاریخی و دینی گفت: هیچکس نمی تواند روابط دو کشور را تخریب کند و ما مسئولیت داریم که مناسبات فی مابین را در همه زمینه های سیاسی،‌اقتصادی و فرهنگی تقویت کنیم.

حیدر العبادی با اشاره به تلاش عراق در جهت لایروبی و پاکسازی شط العرب(اروندرود) گفت: امیدوارم مسائل مرتبط با شط العرب(اروندرود) از طریق مذاکرات طرفین حل و فصل شود .

وی با اشاره به مشکلات پیش روی تعاملات بانکی دو کشور افزود: عراق آماگی دارد تلاش های لازم را برای حل این مشکلات و تسهیل مبادلات بانکی انجام دهد.

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه عراق در دوران بازسازی و اصلاح زیرساخت های این کشور از حضور شرکت های ایرانی فعال در زمینه بازسازی عراق قدردانی کرد و گفت: بخش خصوصی ایران سرمایه گذاری های خوبی در این زمینه داشته است.

در این نشست برخی وزرای ایرانی و عراقی نیز گزارشی از آخرین وضعیت مناسبات فی مابین ارائه کردند و مسائل بانکی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همتای عراقی وی نیز پیشنهاداتی برای حل و فصل مسائل بانکی دو کشور ارائه کردند.