۰ نفر

وزیر اسبق صهیونیست:

باید به حل و فصل سیاسی با سوریه دست یافت

۵ اسفند ۱۳۹۶، ۲۰:۵۶
کد خبر: 254379
باید به حل و فصل سیاسی با سوریه دست یافت

یک وزیر سابق صهیونیست بر این باور است پیش از هر گونه عادی سازی رابطه با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، باید به حل و فصل سیاسی با سوریه دست یافت.

به گزارش اقتصاد انلاین به نقل از فارس، یوسی بیلن وزیر پیشین رژیم صهیونیستی اظهارات جنجالی را در خصوص عادی سازی روابط این رژیم با اعراب حاشیه خلیج فارس مطرح کرد.

وی تأکید کرد که پیش از هر گونه عادی سازی رابطه با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، باید به حل و فصل سیاسی با سوریه دست یافت.

به گزارش روزنامه «إسرائیل تودی»، بیلن خواستار حل و فصل سیاسی مشکلات با سوریه شد.

این وزیر سابق صهیونیست ادعا کرد که صلح با سوریه می‌تواند خطرهایی که این رژیم از مرزهای شمالی تهدید می‌کند، دور نگه دارد؛ چه این خطرها مستقیما از سوی حزب الله لبنان باشد، چه از سوی ایران.

بیلن با اشاره به تلاش چند ماه اخیر این رژیم که با حمایت لفظی از سوی آمریکا و «با دری باز از سوی مسکو» انجام شد، گفت: «این تلاشها می‌تواند در دستیابی به توافقات موضعی و محدود نظامی موفقیت آمیز باشد،  ولی [اسرائیل] مجبور خواهد شد که برای مدت طولانی در کنار یک بشکه انفجاری زندگی کند».

وی اظهار داشت که روابط خوب بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور سوریه کافی است که پوتین «بسیار بیشتر از توافقهای تاکتیکی کنونی، نقش مهمی ایفا کند».

این وزیر پیشین صهیونیست مدعی شد که اگر پوتین «نقش تاریخی در سوق دادن اسرائیل و سوریه به سمت حل و فصل سیاسی» ایفا کند، به سود خودش نیز است.

بیلن با بیان اینکه پوتین به هر دو طرف سوری و اسرائیلی نزدیک است، خاطر نشان کرد که درک وی از «نیازهای امنیتی اسرائیل کافی است تا برای دستیابی به این حل و فصل کمک کند».

وی مدعی شد که «اسرائیل باید در چنین حل و فصلی، بر سر منافع امنیتی خود اصرار کند و بفهمد که [باید] صلح اسرائیل و سوریه، بر حزب الله و روابط اسرائیل با لبنان تأثیر گذار باشد».

این مسئول پیشین اسرائیلی بر این باور است که صلح با دولت سوریه باید برای اسرائیل از عادی سازی روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اولویت داشته باشد؛ زیرا «این مسئله برای منفعت ملی اسرائیل بهتر است».

بیلن در پایان تأکید کرد: «وقتی از نظرسنجیهایی که در برخی از کشورهای عربی برگزار شده، بود، اطلاع یافتم و در آن افراد شرکت کننده در مقابله با ایران و سوریه، اسرائیل را  همپیمان خود می دیدند، در لحظه شادمان شدم... ولی کشورهای عربی که آماده اند در برابر ایران آخرین قطره خون خود را بدهند، همپیمان ما نیستند، حتی اگر برای ما دست بزنند. باید خودمان را بازبینی کنیم».