۰ نفر

ساخت بلندترین برج جهان در عربستان

۲ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۵۴
کد خبر: 246666
ساخت بلندترین برج جهان در عربستان

بلندترین برج جهان به‌زودی از صحراهای عربستان سربرخواهد آورد. قرار است این برج هزار متری که برج جده نام دارد، در سال ۲۰۲۰ به بهره‌برداری برسد و به این ترتیب رکورد برجی که حالا به نماد دبی تبدیل شده است و برج خلیفه نام دارد و ارتفاع آن بدون آنتن فوقانی‌اش ۸۲۸ متر است، شکسته خواهد شد.

 برآوردها حکایت از آن دارد که هزینه ساخت برج جده ۴/ ۱ میلیارد دلار خواهد بود. این پروژه شامل بخش‌های تجاری و مسکونی خواهد بود و در مجموع طبقات ۳/ ۵ میلیون متر مربع زیربنا خواهد داشت. احداث منازل مسکونی، هتل‌ها و دفاتر اداری-تجاری علاوه بر جاذبه‌های توریستی در این پروژه گنجانده شده است.

البته خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارش کرده است که این پروژه که از سال ۲۰۱۳ کلید خورده، تاکنون با وقفه‌های متعددی مواجه شده است. از نوامبر سال ۲۰۱۷ دو حامی مالی برجسته این پروژه به اتهام فساد دستگیر شده‌اند: شاهزاده ولید بن طلال سرمایه‌گذار و تاجر مشهور، بکر بن لادن رئیس هیات مدیره شرکت سازنده برج به‌نام گروه بن لادن. به گزارش دنیای اقتصاد، شرکت توسعه‌ای که پشت پروژه این آسمانخراش است، شرکت اقتصادی جده نام دارد و با وجود همه این مشکلات اعلام کرده است که این پروژه تا سال ۲۰۲۰ مطابق برنامه زمان‌بندی شده به بهره‌برداری خواهد رسید. سی ان‌ان خبر داده که شرکت الولید از اظهار نظر در این باره خودداری کرده و گروه بن لادن نیز از دسترس خارج شده است. قرار است این برج به مرکز توسعه «شهر اقتصادی جده» تبدیل شود. این برج که در سطحی به وسعت ۲۴۳ هزار و ۸۶۶ متر مربع بنا می‌شود، ۲۵۲ طبقه خواهد داشت و دارای بلندترین بالکن جهان در ارتفاع ۶۶۴ متری از سطح زمین خواهد بود که ۵۰۰ متر مربع سطح خارجی را به خود اختصاص می‌دهد.

از دیگر امکانات این بنا یک هتل پنج ستاره به نام فورسیزن هتل (هتل چهار فصل) و ۹۷ آپارتمان تحت سرویس‌دهی شامل ۷ آپارتمان دوبلکس خواهد بود. هفت طبقه از این برج به دفاتر اداری-تجاری اختصاص خواهد یافت و چهار طبقه مسکونی شامل ۳۲۵ آپارتمان خواهد بود. آسانسور این برج رکورد ارتفاع آسانسورهای جهان را خواهد شکست و به ارتفاع ۶۰۰ متری دسترسی خواهد داشت. سرعت این آسانسور به ۵/ ۱۲ مایل در ساعت می‌رسد که همچون یک سفینه فضایی مسافران خود را جابه‌جا می‌کند. برج جده یکی از پروژه‌هایی است که ساخت آن همراستا با استراتژی توسعه‌ای عربستان موسوم به «برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰» است.