۰ نفر

واکنش جان کری و وندی شرمن به شروط ترامپ برای برجام

۲۳ دی ۱۳۹۶، ۱۹:۲۲
کد خبر: 244481
واکنش جان کری و وندی شرمن به شروط ترامپ برای برجام

جمعی از مقامات امنیت ملی سابق آمریکا از جمله جان کری وزیر امور خارجه سابق این کشور و وندی شرمن مسئول ارشد سابق مذاکره کننده هسته ای این کشور ، دونالد ترامپ را به زورگویی به متحدان اروپایی آمریکا برای اصلاح توافق هسته ای متهم کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدا و سیما، وندی شرمن که هدایت هیئت آمریکایی را در مذاکرات هسته ای با ایران برعهده داشت در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره برجام گفت اگر ترامپ این توافق را حفظ نکند، به اعتبار آمریکا صدمه می زند.

نشریه هیل نوشت شرمن تاکید کرد بعید است اروپایی ها با توافق جدیدی با آمریکا بدون حضور طرف های دیگر این توافق از جمله ایران، چین و روسیه موافقت کنند.

وی افزود: «من نمی توانم فرایندی را تصوری کنم که دیگر بازیگران این توافق اولیه در آن حضور نداشته باشند.»

پلیتیکو نیز نوشت گروهی از مقامات امنیت ملی سابق اوباما از جمله جان کری وزیر امور خارجه سابق این کشور و شرمن ضمن محکوم کردن تصمیم ترامپ در بیانیه ای اعلام کردند دیپلماسی (که به توافق هسته ای ختم شد، همچنان) موثر است.

در بیانیه این مقامات آمده است: «امروز ما فهمیدیم طرح رئیس جمهور شامل زورگویی به همپیمانانمان برای اصلاح شروط توافقی است که آنها می دانند امنیت متقابل را تامین می کند و به صورت علنی اعلام کرده اند تمایلی به اصلاح آن ندارند.»

این مقامات هشدار دادند اقدام آمریکا برای نقض یا خروج از توافق هسته ای ایران، رابطه دو سوی اقیانوس اطلس و ائتلاف هایمان را تضعیف می کند؛ ائتلاف هایی که امری حیاتی در طیف وسیع سیاست ها از موضوعات اقتصادی گرفته تا مبارزه با تروریسم است.»

فیلیپ گوردون یکی از مقامات امنیت ملی سابق در دولت اوباما نیز که به اوباما درباره این مذاکرات نظر مشورتی ارائه می کرد گفت تصمیم ترامپ، این توافق را فعلا زنده نگاه می دارد اما آن را در مسیر فروپاشی قرار داده است.

گوردون درباره مطرح شدن یک اصلاحیه قانونی یا پیشنهادی از جانب اروپا که بتواند این توافق را نجات دهد، ابراز تردید کرد.

وی گفت اروپایی ها و دموکرات های کنگره احتمالا به دنبال راههایی برای ارائه طرحی به ترامپ برای جلوگیری از اجرای تهدید او درجهت از بین بردن این توافق بعد از این چهار ماه هستند اما تغییرات سطحی و ظاهری، احتمالا کافی نیست. حتی اگر آنها به تغییرات یکجانبه در موضع آمریکا دست بزنند به سختی می توان پیش بینی کرد آیا ایران نیز دست به اقدامات یکجانبه می زند یا خیر.

جیمز جفری معاون سابق مشاور امنیت ملی در دولت جورج بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا که اکنون در موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن مشغول به کار است، این ارزیابی ها را بسیار بدبینانه ارزیابی کرد و گفت درخواست های ترامپ را می توان بدون نقض توافق هسته ای محقق کرد.

وی افزود: «اگر فرانسه، آلمان و انگلیس با واشنگتن همکاری کنند، ترامپ باب باقی ماندن در این توافق را باز نگاه داشته است.»