۰ نفر

ادامه اظهارنظرهای مداخله‌جویانه مقامات آمریکا

اردوغان به ترامپ پاسخ داد

۱۲ دی ۱۳۹۶، ۹:۵۲
کد خبر: 241726
اردوغان به ترامپ پاسخ داد

با گذشت چهارمین روز از تجمعات اعتراضی در برخی شهرهای ایران، بار دیگر مقامات آمریکایی در توییتر نسبت به این موضوع موضع‌گیری کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  این‌بار اما رئیس‌جمهوری ترکیه و وزارت خارجه روسیه به این موضع‌گیری‌ها واکنش نشان دادند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز گذشته بار دیگر در توییتی به ادعای پیشین خود مبنی بر تغییر نظام در ایران دامن زد و نوشت: «ایران با وجود توافق وحشتناکی که با دولت اوباما حاصل کرد، در حال شکست‌خوردن در تمام سطوح است. جمعیت زیادی از مردم ایران سال‌هاست که هدف سرکوب قرار گرفته‌اند. آنها برای غذا و آزادی گرسنه هستند. علاوه بر حقوق ‌بشر، ثروت آنها نیز در حال غارت‌شدن است. اکنون زمان تغییر است». کاخ سفید نیز روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از اغتشاشات در پاره‌ای از شهرهای ایران حمایت کرد. به گزارش هیل، در بیانیه سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید آمده است: «ما از حق مردم ایران برای ابراز عقایدشان به صورت مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم. شایسته است صدای آنها شنیده شود. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم از این حق بنیادین مبنی بر ابراز صلح‌آمیز عقاید محافظت کرده و از هر اقدامی که باعث سانسور می‌شود، اجتناب کنند». اما این موضع‌گیری‌ها موجب واکنش ترکیه و روسیه شد. 

واکنش اردوغان به ترامپ

 «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه، به اظهارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، واکنش نشان داد. «ایلنا» به‌نقل از «اسکای‌پرس»، گزارش داده که او گفته است: «آمریکا زمانی دموکراسی را می‌پذیرد که اتفاقات در راستای منافعش باشد در غیر این صورت آن را رد می‌کند». اردوغان خطاب به آمریکا تصریح کرد: «اعتقاد شما به دموکراسی کجاست؟ فقط زمانی که امور براساس خواسته شما باشد دموکراسی را می‌پذیرید و اگر برخلاف تمایل شما باشد، آن را رد می‌کنید». بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به ترامپ گفته بود: «مردم رشید ایران وقعی به شعارهای فرصت‌طلبانه و ریاکارانه مقامات آمریکا نمی‌گذارند».

 وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای روز دوشنبه، به موضع‌گیری‌های اخیر واشنگتن پس از اغتشاشات در پاره‌ای از شهرهای ایران واکنش نشان داد. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده وزارت خارجه روسیه گفته «دخالت خارجی» در امور داخلی ایران غیرقابل قبول است. وزارت خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده که «تظاهرات‌ها» در ایران به خشونت کشیده نشده و باعث خون‌ریزی نشوند. 

در بیانیه وزارت خارجه روسیه، درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران آمده است: «دخالت خارجی در مسائل داخلی ایران که ممکن است باعث بی‌ثباتی شود، غیرقابل قبول است». به گزارش ایسنا، ترامپ در روزهای گذشته در توییتر خود در ادامه‌ اظهارات مداخله‌جویانه‌اش نوشت: «رژیم‌های سرکوبگر همیشه دوام نخواهند آورد و روزی فراخواهد رسید که مردم با یک انتخاب روبه‌رو هستند، جهان نظاره‌گر است». او عصر روز یکشنبه یک بار دیگر توییت کرد و نوشت: «تظاهرات بزرگ در ایران. مردم ظاهرا دیگر تحمل نمی‌کنند». او مدعی شد که آمریکا نظاره‌گر دقیق نقض حقوق‌ بشر است.  همچنین نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در صفحه توییتری خود پیامی منتشر و از ناآرامی‌های اخیر کشورمان حمایت کرد. او در این پیام مداخله‌جویانه مدعی شد: «امید و دعاهای ما با مردم کشورهایی همچون کره‌شمالی، ونزوئلا، کوبا و به‌ویژه ایران است که از دولت‌هایی سرکوبگر رنج می‌برند. دولت ایران توسط مردم کشورش آزمایش می‌شود». ایوانکا ترامپ، دختر رئیس‌جمهور آمریکا، هم با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «ما باید در کنار مردم ایران که برای آزادی از ظلم تلاش می‌کنند، بایستیم». رفتار ترامپ در داخل آمریکا هم مورد انتقاد قرار گرفت و «سوزان رایس»، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، از مداخله‌های دونالد ترامپ در ماجرای برخی اعتراضات در ایران انتقاد کرد و از وی خواست تا «ساکت باشد». رایس با اشاره به یادداشت روز یکشنبه روزنامه نیویورک‌تایمز درباره این اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا، نوشت: چگونه ترامپ می‌تواند به معترضان در ایران کمک کند؟ (ترامپ) ساکت باش. 

زمان متعلق به ایرانی‌هاست

درحالی‌که تاکنون عمدتا جمهوری‌خواهان به واکنش درباره ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرهای ایران پرداختند، «جان کری»، دومین دموکراتی است که دراین‌باره نظر داده است. پیش از او هیلاری کلینتون در توییتی درباره اوضاع ایران اظهارنظر کرده بود. کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «ما چیز زیادی از آنچه در داخل ایران در حال روی‌دادن است، نمی‌دانیم اما این موضوع روشن است که اکنون، زمان متعلق به ایرانی‌ها است نه هیچ فرد دیگری. حقوق مردم برای اعتراض مسالمت‌آمیز و اعلام خواسته‌های‌شان امری جهانی است و دولت‌ها در همه‌جا باید به آن احترام بگذارند». روز گذشته «بن رودز»، معاون مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما هم با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود، نوشت: «مردم ایران به‌درستی خواستار شرافت، فرصت بیشتر، فساد کمتر و کنترل بیشتر بر زندگی خود هستند». او نوشت: «اما با نگاهی به توییت‌ مقامات آمریکایی به نظر می‌آید یک چیز به‌شدت مورد بی‌توجهی قرار گرفته، این (اعتراض‌ها) درباره چیزی است که ایرانی‌ها برای ایران می‌خواهند، نه برای ما».

به حقوق تظاهرات‌کنندگان احترام بگذارید

 وزارت امور خارجه آلمان نیز در واکنش به اعتراض‌های عده‌ای از مردم کشورمان بیانیه‌ای منتشر و تأکید کرد دولت جمهوری اسلامی به حقوق تظاهرات‌کنندگان توجه کند. به گزارش شبکه دویچه‌وله، در ادامه این بیانیه آمده است: حق تظاهرات و حق بیان، از حقوق بنیادی هستند و جمهوری اسلامی باید به آنها احترام بگذارد. دولت آقای روحانی را به رعایت حقوق تظاهرات‌کنندگان مخالف فرامی‌خوانیم و از معترضان نیز می‌خواهیم خواسته‌های خود را به شکل مسالمت‌آمیز مطرح کنند. آلمان همچنین از مسافران به ایران خواسته است حداکثر هوشیاری را داشته باشند و از تجمعات بزرگ پرهیز کنند. پیش از این وزیر خارجه انگلیس نیز توییتی مشابه منتشر کرده بود. کانادا نیز بیانیه‌ای مداخله‌جویانه دراین‌باره منتشر کرد. 

این اعتراض‌ها بر نظام ایران تأثیری نخواهد گذاشت

«محمد العرابی»، وزیر خارجه پیشین مصر هم در گفت‌وگو با پایگاه خبری «صدی‌ البلد» درباره اعتراض‌های اخیر ایران گفت: انتظار نمی‌رود بعد از اعتراض‌هایی که ایران در چند روز اخیر شاهد آن بود، تغییراتی ایجاد شود. او با اشاره به اینکه ارتش و سپاه ایران تاکنون موضعی درباره این اعتراض‌ها اتخاذ نکرده‌اند، افزود: نظام ایران پایدار و محکم است و توانایی سیطره بر امور داخلی را دارد و این اعتراض‌ها هیچ تأثیری بر آن نخواهند گذاشت.  از روز پنجشنبه تجمعی در مشهد برگزار شد و در روزهای دیگر در برخی شهرهای دیگر ادامه یافت. تجمع‌کنندگان خواستار رفع مشکلات اقتصادی هستند؛ بااین‌حال در‌هم‌آمیختگی موضوعاتی دیگر با این تجمعات خیابانی منجر به برخی درگیری‌ها شده‌ است.