۰ نفر

چرا آمریکا تحریم‌های سودان را برداشت؟

۱۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۹
کد خبر: 223905
چرا آمریکا تحریم‌های سودان را برداشت؟

روز جمعه گذشته ایالات متحده آمریکا تحریم‌هایی را که از مدت‌ها پیش بر سودان تحمیل شده بود، برداشت و گفت دولت سودان در راه مبارزه با تروریسم و کاهش رنج‌های بشریت، گام‌هایی برداشته است؛ کمااینکه دولت سودان متعهد شده دیگر معاملات تسلیحاتی با کره‌شمالی نداشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  دولت باراک اوباما در پایان دوره‌ خود، این تحریم‌ها را تشدید کرده بود و همین امر با اعتراض گروه‌های حقوق‌بشری  همراه شد. در عوض، دونالد ترامپ تحریم‌های بازرگانی و سایر مجازات‌هایی را که موجب شده بود دولت سودان عملا از نظام مالی جهانی منفصل شود، برداشت. این حرکت یک موفقیت بزرگ برای دولت عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان، خواهد بود؛ دولتی که روزگاری به اسامه بن‌لادن پناه داده بود و از سوی دادگاه جنایات بین‌المللی، به دلیل کشتارهای دارفور تحت تعقیب است. اما مقامات بلندپایه آمریکایی می‌گویند سودان در کنار ایران و سوریه همچنان در فهرست دولت‌های حامی تروریسم باقی خواهد ماند. دولتی که در چنین فهرستی قرار گرفته باشد، به خودی خود فروش سلاح به آن ممنوع بوده و از کمک‌های آمریکایی نیز محروم خواهد بود. همچنین گفته می‌شود اسامی مقامات سودانی که به دلیل نقض حقوق بشر در نزاع دارفور تحت تحریم‌های سازمان ملل هستند نیز در این فهرست باقی خواهد ماند.

با‌این‌حال، برداشتن تحریم‌ها نشان می‌دهد در نظر واشنگتن، سودان در مسیر خواسته‌های آمریکا گام‌های مثبتی برداشته است؛ ازجمله در روند همکاری برای مبارزه با تروریسم یا حل منازعات داخلی یا اینکه اجازه داده است کمک‌های انسان‌دوستانه به دارفور و سایر مناطق مرزی که تحت سیطره شورشیان است، ارسال شود. هیدز ناورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید برداشتن این تحریم‌ها اعتراف به «عملکرد مثبت سودان» است. اما به گفته او، باید این عملکرد بیشتر بهبود یابد. یکی از مقامات دولت ترامپ گفت او موفق شده است از سودان تعهد بگیرد تا دیگر «سعی نکند با کره‌شمالی قرارداد تسلیحاتی امضا کند». به گفته او، واشنگتن به‌ویژه درباره این ضمانت کوتاه نخواهد آمد. اما مقامات سودانی می‌گویند این مسئله شرطی برای برداشتن تحریم‌هایی که از ٢٠ سال پیش وضع شده، نبوده است. درباره همکاری‌های نظامی سودان و کره‌شمالی تردید‌های زیادی وجود دارد. کره‌شمالی اکنون درگیر یک رویارویی سخت با واشنگتن بر سر برنامه اتمی و موشکی‌اش است. مقامات آمریکایی می‌گویند تصور نمی‌کنند سودان روابط دیپلماتیکی با پیونگ‌یانگ داشته باشد. چندی پیش، سودان روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. ایران یکی از دشمنان سرسخت آمریکاست.

انتظار روابط بهتر با آمریکا

مقامات آمریکایی می‌گویند برداشتن تحریم‌هایی که قرار بود ریشه‌های دولت سودان را متلاشی کند، موجب بهره‌وری شرکت‌های متعددی در سودان خواهد شد. از سال ٢٠١١ با جدایی سودان‌جنوبی که سه‌چهارم حوزه‌های نفتی این کشور را در اختیار دارد، اقتصاد سودان به‌شدت آسیب دیده است. وزارت خارجه سودان با صدور بیانیه‌ای گفت: «سودان امیدوار است بتواند روابط بهتر و توسعه‌یافته‌تری با ایالات متحده آمریکا داشته باشد. اما لازمه این کار، آن است که نام سودان از دولت‌های حامی تروریسم برداشته شود و نهادهای آمریکایی اقدامات منفی گذشته علیه سودان را در سطح بین‌المللی حذف کنند».  خبرگزاری سودان به نقل از حازم عبدالقادر، رئیس بانک مرکزی این کشور، گفت: «برداشتن تحریم‌ها یعنی بازگشت دوباره بانک سودان به آغوش اقتصاد جهانی. این یعنی تسهیل معاملات بانکی با جهان خارج و تسهیل سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور و کاهش هزینه معاملات با خارج». این خبرگزاری همچنین از زبان عبداللطیف عجیمی، وزیر کشاورزی و جنگل‌داری سودان،  گفت: «تصمیم برداشتن تحریم‌ها موجب تثبیت قیمت ارز خواهد شد و این امر رونق کشاورزی را در پی خواهد داشت».  آندریه براسو، معاون دفتر سازمان دیده‌بان حقوق بشر در واشنگتن، می‌گوید: «برداشتن تحریم‌ها به شکلی دائمی، پیام غلطی را به سودان می‌دهد؛ به‌خصوص که در زمینه حقوق بشر پیشرفت‌های اندکی داشته است». جیم مک جفرن، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، می‌گوید برداشتن این تحریم‌ها «به کشتارهایی که دولت سودان مرتکب شده است، مشروعیت می‌دهد». او درعین‌حال هشدار می‌دهد هرگونه کوتاهی، ممکن است کنگره را وادار کند تا دوباره تحریم‌ها را برقرار کند.  سال ١٩٩٧ ایالات متحده آمریکا تحریم‌های متعددی ازجمله ممنوعیت تجاری را بر سودان به دلیل نقض حقوق بشر و نگرانی از تروریسم اعمال و دارایی‌هایش را مصادره  کرد. سال ٢٠٠٦ نیز واشنگتن تحریم‌های دیگری را به‌ دلیل دست‌داشتن خارطوم در اقدامات خشونت‌آمیز در دارفور بر سودان تحمیل کرد.