۰ نفر

دوران ریاست‌جمهوری ترامپ تمام شده است

۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۰:۳۳
کد خبر: 213473
دوران ریاست‌جمهوری ترامپ تمام شده است

برای مشاور سابق دونالد ترامپ زمان زیادی نبرد تا از کاخ سفید بیرون بیاید و نظر خود را در این مورد ارائه دهد.

به نوشته یو‌اس‌ای‌تودی، او در مصاحبه‌ای که روز جمعه با «ویکلی استاندارد» داشت، گفت: ریاست‌جمهوری ترامپی که ما برای آن جنگیدیم و پیروز شدیم تمام شده است. او تاکید می‌کند: ما هنوز یک جنبش بزرگ داریم و از این ریاست‌جمهوری ترامپ نیز چیزی به دست خواهیم آورد اما آن دوره ریاست‌جمهوری قبلی دیگر تمام شده و پس از این چیز دیگری خواهد بود. از امروز ما شاهد هر نوع درگیری خواهیم بود و روزهای خوب و روزهای بدی پیش‌رو خواهیم داشت اما آن ریاست‌جمهوری قبلی دیگر تمام شد. استیو بنن در مصاحبه‌ای که بر آینده مدیریت ترامپ متمرکز بود، گفت که او انتظار دارد باقیمانده مشاوران ترامپ سعی کنند که رسالت دونالد ترامپ را محدود کنند و او را در مسیر متعارف‌تری قرار دهند. به گزارش دنیای اقتصاد، این درحالی است که بنا به اعتقاد استیو بنن تمایل اصلی و ذاتی ترامپ و سخن از دل بر آمده او همان موضع اولیه‌ای بود که در مورد شارلوتز‌ویل گرفت و اساسا همین اعتقادات اصیل او بود که موجب شد وی انتخاب شود. در این شرایط بنن از جمهوری‌خواهان میانه‌رو چه در کنگره و چه در بال غربی کاخ سفید به‌خاطر بازگرداندن ترامپ به مرکز سیاسی آمریکا انتقاد کرد و گفت: این جمهوری‌خواهان نسبت به وعده‌های ترامپ از جمله ساخت دیوار مرزی چه کاری کرده‌اند و بودجه این دیوار کجا است؟ آیا از لایحه مهاجرت دولت ترامپ حمایت کردند؟ به‌جز مساله کاهش‌های مالیاتی که آن هم یک کاهش حاشیه‌ای و استاندارد است این جمهوری‌خواهان درباره کدام یک از عناصر برنامه‌های ترامپ حمایت خود را اعلام کردند؟

 

بنن همچنین گفت که وی انتظار دارد که فشارهای بیشتری ازسوی کنگره از سمت جمهوری‌خواهان به ترامپ وارد شود. او با انتقاد از نمایندگان کنگره گفت: «آنها نه پوپولیست هستند، نه ملی‌گرا آنها هیچ علاقه‌ای به برنامه‌های دونالد ترامپ ندارند.»بنن در ادامه پیش‌بینی کرد که دونالد ترامپ مسیر سختی در پیش داشته باشد و از او توانایی لازم برای انجام دادن رئوس برنامه کاری‌اش گرفته شود. بنن که روز جمعه از کار برکنار شده است اما در گفت‌وگو با ویکلی استاندارد گفته است که او خود تمایل به جدایی از کاخ سفید داشته و قصد بازگشت به سایت «برایت‌بارت» را داشته است. این درحالی است که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند جان کلی، ژنرال چهار ستاره سابق ارتش آمریکا و رئیس فعلی کارکنان کاخ سفید در اخراج وی نقش اساسی داشته است. بنن در این مصاحبه اعلام کرد که حس خستگی در تنش مانده و سپس خود را «بنن بربر» خطاب کرد. او اما در انتهای این مصاحبه تاکید کرد که قطعا موقعیت فعلی را خواهد شکست و در این مورد نباید کسی شک و تردید به خود راه دهد.

با وجود همه اینها کارشناسان هنوز در مورد پاکسازی کاخ سفید از دستورکارهای بنن شک و تردیدهایی دارند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، استیو بنن در اتاق خود در بخش غربی کاخ سفید (اداری) فهرستی از اقدامات تجاری خود را نوشته بود که عبارت بود از تجارت با چین در زمینه فولاد و خودرو. قرار بوده که کاخ سفید این برنامه‌ها را در پاییز امسال در دستور کار خود قرار دهد اما با کنار رفتن او این پرسش مطرح شده که آیا این برنامه‌ها ادامه پیدا خواهد کرد یا نه؟البته برنامه‌های بنن تنها به تجارت ختم نمی‌شود. او صدایی رسا در مورد تغییرات آب و هوایی، موضوع چین، مهاجرت و جنگ در افغانستان داشته است. او همچنین مدافع بی‌نظیری برای تئوری ناسیونالیسم بوده و در اغلب مباحثات هم پیروز می‌شده است. کنار رفتن او موجب می‌شود که کاخ سفید نتواند دیگر پیروزی‌هایی از این دست کسب کند. بیرون رفتن او از کاخ سفید حالا ممکن است میل کاخ سفید را به سمت جریان اصلی سیاسی سوق دهد حتی اگر اصول اساسی بنن در اصل زنده باقی بماند. در واقع دفتر استیو بنن به‌عنوان یک مرکز فرماندهی برای جناح ملی‌گرا عمل می‌کرد. او در آنجا با برخی هم‌مسلکان خود دیدار داشت و در آن جلسات برنامه برای مقابله با دشمنانی همچون ژنرال مک‌مستر، مشاور امنیت ملی و گری دی‌کوهن، مدیر شورای اقتصاد ملی می‌ریختند.

گفته می‌شود برخی از حامیان بنن هنوز در کاخ سفید حضور دارند در حالی که ممکن است برخی از آنها به‌زودی از آنجا بیرون رانده شوند. البته حضور او می‌توانست نفوذ وی را در کاخ سفید چند برابر کند درست مانند زمانی که وی با کوهن در اتاق روزولت برای اقدام علیه چین برنامه‌ریزی می‌کردند. با این حال برخی می‌گویند که برنامه‌های او می‌تواند از سوی حامیان وی ادامه پیدا کند. رویترز نیز در این‌باره در گزارشی نوشت که برکناری استیو بنن دستیار ارشد رئیس‌جمهوری به معنای گرایش ترامپ به میانه نیست. اخراج استیو بنن این گمانه را مطرح می‌کند که آمریکا به رهبری دونالد ترامپ احتمالا «سیاست اول آمریکا» را کنار بگذارد. این درحالی است که بیشتر رای‌ دهندگان وی کسانی هستند که به دلیل ارائه همین شعار به وی رای داده‌اند. درحالی که این گمانه مطرح شده است که هم‌اینک در کاخ‌سفید دو دستگی ایجاد شده است: عده‌ای طرفدار جهانی‌گرایی و عده‌ای طرفدار ناسیونالیسم. بنن پس از خروج از کاخ سفید مستقیم به سایت پیشین خود یعنی برایت‌بارت رفت. یک سایت دست راستی با افکار نژادپرستانه که وی مجددا مدیر اجرایی آن شده است. «ریک والتری» یکی از کارشناسان سیاسی می‌گوید: احتمالا او در آنجا راحت‌تر بتواند با مخاطبان خود حرف بزند و دیگر فشارهای موجود در کاخ سفید موجب محافظه‌کاری وی نخواهد بود.

ترامپ نیز در این‌باره روز شنبه در توییتی نوشت که استیو بنن در سایت برایت‌بارت سختکوش و باهوش به کار خود ادامه خواهد داد و او در آنجا بیشتر از گذشته مفید خواهد بود. استیو بنن در طرح‌هایی مانند ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا، کشیدن دیوار در مرز مکزیک و خروج آمریکا از معاهده آب و هوایی پاریس و معاهده تجاری ترانس پاسیفیک، نقش بسزایی داشته است. بنن در تشکیلات جمهوری‌خواهان هیچ دوستی ندارد و از سوی لیبرال‌ها هم همواره تحت فشار بوده است اما در جناح تندروی جمهوری‌خواهان توانسته بود دوستانی دست و پا کند. یک منبع نزدیک به بنن می‌گوید: ترامپ هم‌اینک یک متحد بیرونی بسیار قوی دارد. ترامپ حالا می‌تواند با چکش بزرگ خود (بنن) رهبری کنگره را مجبور به حمایت از برنامه‌های کاخ سفید کند. حامیان ترامپ در شیکاگو، فلوریدای جنوبی و کلرادو می‌گویند که آنها نگران جدایی بنن از کاخ سفید نیستند و مطمئن هستند که ترامپ از برنامه‌های خود دست نخواهد کشید.