۰ نفر

ظریف: آماده همکاری با عربستان هستیم

۲۶ اسفند ۱۳۹۵، ۲۳:۴۸
کد خبر: 183085
ظریف: آماده همکاری با عربستان هستیم

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «المیادین» گفت که باور ندارد که گزینه نظامی رژیم صهیونیسی علیه ایران مطرح باشد. وی همچنین تاکید کرد که ایران و عربستان می توانند روابط خوبی با هم داشته باشند.

ظریف در گفت و گو با المیادین که مشروح آن پنجشنبه شب از این شبکه پخش شد به موضوعات مختلفی از جمله تهدیدها و سیاست های رژیم صهیونیستی، سیاست های عربستان در منطقه، دولت ترامپ در آمریکا، سیاست های ترکیه و تحولات سوریه اشاره کرد.

**به سیاست های اسرائیل سال هاست که عادت کرده ایم

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به زبان تهدید آمیز مقام های رژیم صهیونیستی گفت: سیاست اسرائیل در مورد ملت های منطقه خصمانه بوده است.

وی هدف رژیم صهیونیستی از طرح مواضع تهدید آمیز را «پوشاندن حقیقت» برای پیشبرد سیاست های «تجاوزکارانه» دانست.

ظریف افزود: نتانیاهو هرکاری را می کند که جنایت های اسرائیل را مخفی نگه دارد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین رژیم صهیونیستی را «بزرگترین تهدید هسته ای» علیه منطقه و جهان توصیف کرد و افزود: ما هیچ گاه انتظار نداشته ایم که اسراییل روزی سیاست صلح آمیز و مسالمت جویانه ای در پیش گیرد. ما به سیاست های اسراییل سال هاست که عادت کرده ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین بار دیگر بر آمادگی ایران برای هرگونه کمک به فلسطینیان در راستای تحقق وحدت ملی که او آن را «اولویت» خواند، تاکید کرد.

ظریف با اشاره به وجود مقاومت در برابر اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی گفت: تجاوز اسرائیل به غزه و لبنان به اسرائیلی ها این درس را داد که ملت فلسطین و لبنان هدف های آسانی نیستند.

**آماده همکاری با عربستان سعودی هستیم

یکی دیگر از بخش های گفت و گوی ظریف با شبکه المیادین، به عربستان سعودی و سیاست های این کشور در منطقه ارتباط داشت.

وی در ابتدا به تلاش های همزمان عربستان و رژیم صهیونیستی در فشار به ایران اشاره کرد و گفت: عربستان و رژیم صهیونیستی از همان آغاز مذاکرات هسته ای تلاش کردند که توافق حاصل نشود و همه راه ها را هم رفتند و فشارهای زیادی را اعمال کردند و الان هم پیش بینی می کنیم که همچنان این تلاش ها را متوقف نکنند.

وزیر امور خارجه ایران نسبت به اینکه برخی کشورهای اسلامی با کشورهای دیگر همصف می شوند تا نسبت به کشورهای اسلامی دیگر دشمنی کنند، ابراز تاسف کرد.

ظریف تصریح کرد: من به عربستان نصیحت می کنم که به جای نزدیک شدن به دیگران برای آسیب زدن با ایران، با ما همکاری کند. کشورهایی که اقدامات اشتباه انجام می دهند خود را باید سرزنش کنند نه ایران را. این اشتباه ما نیست که کشورهای دیگری تصمیم می گیرند بدون علت به یمن تجاوز کنند و از داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق حمایت کنند.

وی در عین حال تاکید کرد که ایران می تواند روابط خوبی را با عربستان سعودی داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ایران آماده همکاری با همه کشورهای اسلامی در چارچوب سیاست عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی است. همکاری با همسایگانمان از جمله عربستان سعودی باید با هدف صلح در بحرین، یمن و سوریه باشد.

**سیاست های ترامپ هدیه به افراط گرایان است

وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفت و گو با المیادین به موضوع سیاست های آمریکا و توافق هسته ای اشاره کرد.

ظریف در خصوص برخی اظهارات تند مقام های آمریکایی علیه ایران، آن را «بی اثر» دانست و گفت: دولت اوباما نیز تحریم های اقتصادی بسیاری را علیه ایران وضع کرد اما نتیجه سیاسی آن معکوس بود و همین مساله باعث شد تا آنها پای میز مذاکره با ایران بیایند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد که ایران درباره سرنوشت توافق هسته ای «آماده همه گزینه ها» است اما «گزینه بهتر» آن است که آمریکایی ها توافق هسته ای را به صورت درست اجرا کنند.

وی افزود: دولت آمریکا می داند که تحریم ها علیه ایران بی فایده است و اجرای توافق هسته ای بهترین گزینه است.

ظریف همچنین هرگونه تماس و ارتباطی را بین خود و وزیر امور خارجه جدید آمریکا رد کرد.

وی همچنین اقدام دولت ترامپ در خصوص ممانعت از سفر اتباع برخی کشورها به این کشور را «مسوق تروریسم» دانست و افزود: این ممنوعیت هدیه ای به تندروهاست.

**با روسیه در خصوص سوریه اختلاف داریم اما نه در موضوعات مهم

وضعیت سوریه که این روزها شاهد هفتمین سالگرد آغاز بحران و جنگ در این کشور هستیم، موضوع دیگر گفت و گوی رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با شبکه تلویزیونی المیادین بود.

وی در تبیین سیاست ایران در سوریه گفت: ایران حامی طرف هایی است که با تروریسم می جنگند و کمک های ما در سوریه در راستای مبارزه با داعش و جبهه النصره است.

ظریف افزود: برخی گویی فراموش کرده اند که ما به آقای «مسعود بارزانی» در مبارزه با داعش و جبهه النصره که تهدیدی علیه اربیل (مرکز اقلیم کردستان عراق) شده بودند، کمک کردیم.

وزیر امور خارجه ایران بر ضرورت «تلاش هماهنگ جهانی» برای جنگ با داعش تاکید کرد و گفت: باید منابع مالی آنها را از ریشه خشک کنیم.

او همچنین درباره سیاست آمریکا در سوریه تصریح کرد: اگر آمریکا در مسیر رویارویی با داعش جدی است باید مانع از رسیدن سلاح به آنها شود.

ظریف همچنین به وجود «برخی» اختلاف ها بین ایران و روسیه در موضوع سوریه اشاره کرد اما کفت که تهران و دمشق و مسکو در خصوص «موضوعات مهم» با هم اختلافی ندارند.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که ایران با هرگونه همکاری بین روسیه و آمریکا در صورتی که به «اقدامات خصمانه» در سوریه پایان دهد مخالفتی ندارد.

ظریف همچنین روابط دوجانبه ایران و روسیه را «بسیار خوب» دانست.

**ترکیه مانع از ارسال سلاح به تروریست ها شود

یکی دیگر از موضوعات گفت و گوی محمدجواد ظریف با المیادین، سیاست های ترکیه در منطقه و روابط تهران و آنکارا بود.

ظریف با اعلام آمادگی ایران برای همکاری با ترکیه جهت حل مشکلات منطقه ای گفت: همکاری ما با روسیه و ترکیه در موضوع سوریه دستاورد مهمی است.

وزیر امور خارجه، ترکیه را یکی از طرف های اصلی و فعال منطقه ای خواند اما از این کشور خواست تا جلوی کمک های مالی و تسلیحاتی به گروه های تروریستی را بگیرد.

او وجود اختلاف با ترکیه در موضوع سوریه را نیز «طبیعی» دانست.

ظریف درخصوص مواضع اخیر برخی مقام های ترکیه علیه ایران گفت: من نمی خواهم نیت خوانی بکنم اما برخی اظهارات مقام های ترکیه غیردوستانه و نامناسب بود.

وزیر امور خارجه درباره اتهام ترکیه در خصوص اتخاذ سیاست «طایفه گرایی» از سوی ایران گفت: باید این اتهام را با سیاست ایران در قبال کودتا در ترکیه مقایسه کرد.

**اختلاف های طایفه ای خدمت به صهیونیست هاست

ترسیم سیاست و نگاه ایران در مسائل منطقه ای یکی دیگر از محورهای گفت و گوی ظریف با شبکه المیادین بود.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که توافق هسته ای صرفا یک توافق با آمریکا نیست بلکه بهترین ضامن امنیت و صلح و ثبات منطقه ای است.

وی گفت: ایران به دنبال توسعه روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس و همکاری های منطقه ای است. آقای روحانی پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهوری آمادگی اش را برای همکاری با کشورهای منطقه اعلام کرد. سیاست ایران همواره همکاری با کشورهای منطقه بوده است و این البته به وجود اراده در همسایگان ما نیز بستگی دارد.

ظریف ادامه داد: ما باید آمادگی عربستان برای همکاری را لمس کنیم و اینکه عربستان باید بداند که تهدید تروریسم متوجه این کشور هم هست.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به سفر اخیر رئیس جمهوری ایران به عمان و کویت هم اشاره کرد و گفت: واکنش هایی که بعد از این دریافت کردیم نشان دهنده وجود اراده مشترک برای بهبود روابط بود.

ظریف همچنین با انتقاد از حکومت بحرین گفت: روش برخورد حکومت بحرین با برخی شخصیت ها و علمای دینی به ثبات منطقه ای آسیب وارد می کند.

وی همچنین خواستار پایان دادن به جنگ علیه یمن شد و افزود: ما طرحی را برای تشکیل دولت فراگیر و آغاز گفت و گوهای بین گروه های یمنی پیشنهاد کردیم.

ظریف اختلاف طایفه ای را در خدمت صهیونیست ها دانست و تصریح کرد: همه ما مسلمانان باید به این اختلاف ها پایان دهیم.