۰ نفر

امیدواری اروپا برای مذاکرات تجارت آزاد با کشورهای حاشیه خلیج فارس

۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۳۰
کد خبر: 174147
امیدواری اروپا برای مذاکرات تجارت آزاد با کشورهای حاشیه خلیج فارس

اروپا امیدوار به آغاز مجدد گفت و گوهای تجارت آزاد با کشورهای حاشیه خلیج فارس در واکنش به افزایش نگرانی‌ها از سیاست های حمایت گرایی دولت جدید آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جرکی کاتاینن نایب رییس کمیسیون اروپا که مسوولیت مشاغل، رشد، سرمایه گذاری و رقابت پذیری بازوی اجرایی اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، با بیان این مطلب افزود: ما خواهان از سر گیری مذاکرات FTA با GCC هستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، نخست وزیر سابق فنلاند در جریان سفر به عربستان و دیدار با مقامات دارایی و اقتصاد این کشور افزود: گفت و گوهای تجارت آزاد که تقریبا ۳۰ سال پیش بین شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا آغاز شد، سال ها است که به دست فراموشی سپرده شده است. اما اکنون اوضاع سیاسی به نفع انجام چنین مذاکراتی فرق کرده است.

وی که جلسات مشابهی را هم با مقامات اماراتی برگزار کرده است، خاطر نشان کرد: اماراتی ها هم در مورد اوضاع نگران کننده سیاسی با ما موافق هستند.

کاتاینن ضمن اشاره به سیاست های حمایت گرایی دونالد ترامپ تأکید کرد که سیاست های انزوا طلبانه رییس جمهوری آمریکا انگیزه اتحادیه اروپا برای تجارت آزاد را دو چندان می‌کند.

ترامپ بلافاصله بعد از ورود به کاخ سفید در روز ۲۰ ژانویه، پیمان همکاری ترانس - پاسیفیک بین آمریکا و ۱۱ کشور دیگر را لغو کرد.

بنابراین گزارش، حمایت گرایی نه تنها در آمریکا بلکه در اقتصادهای توسعه یافته که روند جهانی شدن در آنها موجب خروج مشاغل و کاهش استانداردهای زندگی شده، در حال افزایش است.

اما نایب رییس کمیسیون اروپا با اشاره به منافع افزایش روابط تجاری، گفت: نیاز به مدرنیزه شدن اقتصادهای اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس یکی از عوامل تقویت چشم انداز از سرگیری مذاکرات تجارت آزاد است.