۰ نفر

برنامه "سیاست تجاری" ترامپ لو رفت!

۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۳۱
کد خبر: 158809
برنامه "سیاست تجاری" ترامپ لو رفت!

تارنمای سی ان ان خبر داد که به مدارکی دست یافته است که نشان می دهد دونالد ترامپ برنامه 200 روز سیاست تجاری دارد و از روز نخست ریاست جمهوری روند تغییرات سیاست تجاری آمریکا را آغاز خواهد کرد.

سی ان ان دیروز (25 آبان) مدعی شد که به پیش نویس یادداشت تیم انتقالی رئیس جمهوری منتخب آمریکا دست یافته است. در این پیش نویس شاکله سیاست تجاری 200 روز نخست ریاست جمهوری ترامپ عنوان شده است. این یادداشت بر اصولی همچون مذاکرات مجدد یا خروج از توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) (یکی از وعده های معمول ترامپ در مبارزات انتخاباتی) توجه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این برنامه 200 روزه بر 5 اصل و یک ضمیمه در مورد مشاغل تولیدی استوار است. اصل اول: مذاکرات مجدد یا خروج از نفتا، اصل دوم: ممانعت از 'توافقنامه همکاری دو سوی اقیانوس آرام' (تی پی پی)، اصل سوم: جلوگیری از واردات نامنصفانه، اصل چهارم: پایان دادن به رویه های نامنصفانه تجاری، اصل پنجم: پیگیری توافق های تجاری دوجانبه. ضمیمه این پیش نویس متمرکز بر 'حفظ و احیای مشاغل تولیدی' بوتده و همچنین بر کاهش مالیات بر مشاغل و حذف مقررات دست و پاگیر مشاغل و انرژی تولید داخل آمریکا تاکید دارد.

'قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی' (North American Free Trade Agreement/NAFTA) یک سازمان منطقه‌ای است که در 1994 پایه‌ریزی شد و آمریکا، کانادا، و مکزیک عضو آن هستند. طبق این توافقنامه، تمام محدودیت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری میان کشورهای عضو در مدت 15 سال بتدریج از میان می‌رفت.

'همکاریهای دو سوی اقیانوس آرام' (Trans-Pacific Partnership/TPP) یک پیمان سرمایه ‌گذاری و مقررات گذاری منطقه‌ای پیشنهادی است و تا سال 2014، دوازده کشور استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور، ایالات متحده آمریکا، و ویتنام در مذاکرات تی پی پی شرکت کرده‌اند.

به نوشته سی ان ان، بند مربوط به تی پی پی محل بحثی نخواهد داشت چرا که سران کنگره اعلام کرده اند که در دوران فترت (فاصله زمانی میان پایان انتخابات و تشکیل کنگره جدید که بیش از 70 روز به طول می انجامد) حاضر به تصویب این توافق نیستند. بنابراین ترامپ نیازی به لغو این توافق نخواهد داشت چرا که به خودی خود بلا اثر شده است.

سه موعد در پیش نویس این طرح پیش بینی شده است: روز نخست، روز صدم و روز دویستم

روز نخست: آغاز اصلاح نفتا

در روز نخست، ترامپ اصلاح نفتا را آغاز کرده و به وزارت بازرگانی و کمیسیون تجارت جهانی دستور می دهد تا تبعات خروج از معاهده و ملزومات قانونی آن را بررسی کنند.

وی همچنین از نماینده تجاری آمریکا خواهد خواست تا به مکزیک و کانادا اطلاع دهد که آمریکا قصد دارد تا برخی تعییرات در این معاهده را پیشنهاد دهد. این تغییرات شامل تمهیداتی علیه دستکاری نرخ ارز، تعیین کشور مبدأ و استانداردهای زیست محیطی و ایمنی می شود. در این پیش نویس قید شده که باید توجه ویژه ای بر تاثیر احتمالی این تغییر سیاست بر طبقه متوسط، بخش تولید و کارکنان بخش خدمات و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آمریکا شود.

ترامپ همچنین مصوبه ای را در مورد دستکاری نرخ ارز تسلیم می کند؛ احتمال در پیش گرفتن رویه های 'مضر' از سوی شرکای تجاری آمریکا را بررسی می کند و به کمیته سرمایه گذاری خارجی در آمریکا دستور می دهد تا امنیت غذایی در تجارت و اقدام متقابل در خرید شرکت های بین المللی (مثلاً آیا یک شرکت آمریکایی قادر به خرید یک شرکت چینی همانگونه که شرکت های چینی می توانند شرکت های آمریکایی را خریداری نمایند می باشد؟) را بررسی نماید.

روز صدم: برخورد با چین

بر اساس این برنامه، ترامپ در روز صدم به مذاکرات مجدد نفتا ادامه خواهد داد و اگر معلوم شود که چین ارز خود را دستکاری می کند، از طریق مذاکرات تجاری دو جانبه با این کشور برخورد خواهد کرد. وی همچنین سازمان های اطلاعاتی را نیز وارد عرصه تجارت خواهد کرد.

روز دویستم: در نظرگرفتن خروج رسمی

تا روز دویستم، ترامپ خروج رسمی از نفتا را در نظر خواهد گرفت و به توافق های تجاری دو جانبه ادامه خواهد داد. بر اساس پیش نویس تیم انتقالی، کنگره این اختیار را به رئیس جمهوری داده که با سرعت بیشتری توافق های تجاری را از تصویب کنگره بگذراند.

این پیش نویس گرچه متوجه احتمال بروز تبعات منفی ناشی از خروج از نفتا است، ولی قید کرد که این تبعات را می توان با در پیش گرفتن توافق های تجاری دوجانبه با مکزیک و کانادا کاهش داد.

تیم انتقالی ترامپ هنوز در مورد این خبر سی ان ان واکنشی نشان نداده است.