۰ نفر

با هشدار اروپا چین تولید فولاد را کم کرد

۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۵۷
کد خبر: 144120
با هشدار اروپا چین تولید فولاد را کم کرد

تنها یک روز پس از هشدار کمیسیون اروپا به چین برای کاهش تولید، پکن اعلام کرد که به توافقات پایبند است و ظرفیت تولید فولاد را کاهش خواهد داد.

این رویداد در حالی است که اتحادیه اروپا دومین تولید کننده بزرگ فولاد جهان پیشتر به چین هشدار داده بود که اگر چنین نشود روابط طرفین مخدوش خواهد شد و اروپا دست به اقدامات دیگری خواهد زد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، همزمان چین در حاشیه اجلاس سران گروه «جی 20» در شهر هانگ جو که امروز دوشنبه به کار خود پایان داد، اعلام کرد تولید فولاد خود را تا سال 2020 میلادی بین 100 تا 150 میلیون تن کاهش خواهد داد.

پیشتر نیز چین خاطر نشان کرده بود حاضر است تا یک میلیون و 800 هزار نفر از کسانی را که در صنایع فولاد و آهن این کشور کار می کنند، تا همان زمان تعدیل کند اما برای آنها غرامت اقتصادی در نظر گرفته است.

«شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین هم در نشست تجاری مربوط به اجلاس جی 20 تصریح کرد: ما تمامی تدابیر لازم را بکار می گیریم تا میزان تولید کاهش یابد و روابط با اتحادیه اروپا در زمینه های تجاری به سمت توسعه پایدار برود.

اروپا مدعی است که تولید و عرضه فولاد ارزان قیمت چین باعث تعطیلی بسیاری از کارخانه ها شده و در چند سال گذشته دستکم 10 هزار نفر در این صنعت شغل خود را از دست داده اند.

چین سال گذشته میلادی 103 میلیون تن معادل فقط حدود 13 درصد از کل فولاد تولیدی خود را صادر کرد و تارنمای چاینا ارگ نوشته است: بسیاری پکن را اصلی ترین عامل مشکلات بازار فولاد دنیا می دانند.

کمیسیون اروپا از چین خواسته است یک نهاد نظارتی ایجاد کند که تنها مسوول رسیدگی به برنامه کاهش تولید فولاد است و افزوده است که این کار ضرورت دارد و باید صورت گیرد.

سال گذشته میلادی اختلاف نظرها و مناقشات تجاری بر سر فولاد موجب شد تا نزدیک به 37 پرونده جدید علیه چین در سازمان ها و بخش های تجاری کشورهای مختلف از جمله اروپا باز شود و پکن بشدت از این بابت ابراز نگرانی کرده و اختصاص یارانه به صنعت فولاد را تکذیب کرده است.

وزارت بازرگانی چین هم در بیانیه ای آورده است که در نظر گرفتن تدابیر ضد تجاری بر روی صنعت فولاد چین نوعی از حمایت گرایی تجاری یکجانبه محسوب می شود و بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی اقدامی مردود است.