۰ نفر

آیا اردوغان بازی موش و گربه را ادامه خواهد داد؟

۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۳۷
کد خبر: 144044
آیا اردوغان بازی موش و گربه را ادامه خواهد داد؟

روزنامه البناء لبنان، با اشاره به شکست‌های اخیر اردوغان در سوریه و پشت کردن آمریکا به ترکیه، با حمایت از کُردها، نوشت، آیا اردوغان از این شکست درس عبرت می‌گیرد یا هنوز می‌خواهد به این بازی ادامه دهد؟

روزنامه البناء لبنان، دوشنبه پانزدهم شهریور، در گزارشی به تحلیل دخالت‌های ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان در سوریه پرداخت و این کشور را بازنده تحولات سوریه  و محور مقاومت را پیروز این تحولات قلمداد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، آیا اردوغان درس عبرت را فراگرفت یا اینکه او هنوز هم مانند دلقکی است که با همه بندها بازی می‌کند؟ او هنوز هم با همه طرف‌ها دیدار می کند تا بتواند به کمترین امتیازها دست یابد. آمریکا علیه اردوغان دسیسه چینی کرد و هنگام رخ دادن کودتا در این کشور از او پشتیبانی نکرد. اما اردوغان هنوز هم روابط خود را با این کشور قطع نکرد.

ترکیه تنها کشوری نیست که در باتلاق سوریه گرفتار شده است و نمی داند چگونه خود را با کمترین زیان از آن خارج کند. عربستان، قطر و اردن هم با این کشور همکاری کردند. ترکیه مرزهای خود را بر روی گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌ها باز کرد و آنان در سوریه دست به جنایت زدند. این کشور طی سال های پیش با کشورهای دشمن سوریه و حامیان تروریسم توافق های مشکوکی برقرار کرد و این مساله دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست.

این در شرایطی است که طرف آمریکایی با این کشورهای توطئه گر با دید اخلاقی برخورد نمی کند. در عرصه سیاست از اخلاق خبری نیست. دولت آمریکا بسیاری از همپیمانان خود را در طول تاریخ لگدکوب کرد. حسنی مبارک دیکتاتور پیشین مصر، زین العابدین بن علی دیکتاتور پیشین تونس و علی عبدالله صالح رئیس جمهوری پیشین یمن، نخستین زیان دیدگاه روابط با آمریکا نیستند. طومار رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه هم نزدیک بود که در هم پیچیده شود. با این وجود بازهم اردوغان به لجبازی های خود ادامه می دهد. او تا پایان بازی تلاش و از همه برگ برنده های خود استفاده می کند.

همه اخبار نشان از این دارد که ارودغان به اقدام های خود ادامه می دهد. او حاضر است برای دستیابی به امتیاز با گرگ ها برقصد و هرگز آماده دادن هیچ گونه امتیازی نیست. او همه مزدوران را در ترکیه گردآورد تا نظام سوریه را زمینگیر کند. با این وجود در خدمت به طرح های توطئه گرانه آمریکا موفقیتی به دست نیاورد. در نتیجه ترکیه و رجب طیب اردوغان از گله های تروریستی که از خارج به این کشور آمده بودند زیان دیدند و ترکیه تاوان سیاست نادرست را پس داد. همه ما انفجارهایی که طی 2 سال پیش در ترکیه توسط گروه های تروریستی رخ داد به یاد می آوریم. این گروه های توسط اردوغان در ترکیه مستقر شدند.

شاید جنگ با کردها آخرین برگه ای است که ترکیه در دست دارد. ترکیه با مبارزه با کردهایی که از پشتیبانی آمریکا برخوردار هستند به شمال سوریه وارد شد. بیش از 150 سرباز آمریکا در اتاق های عملیات برای کردها در مناطقی که عملیات انجام می دهند برنامه ریزی می کنند.

در تفاهم های بزرگی که میان کشورهای بزرگ صورت می گیرد نقش ترکیه در جنگ سوریه از بین می رود. نشانه های این توافق های دیده می شود. ترکیه تاوان حماقت خود را پس می دهد. این کشور در پایان تنها خواهد ماند. همانند عربستان که اکنون در یمن غرق شده است. آمریکا همیشه از همپیمانان خود پشتیبانی نمی کند. حمایت این کشور از همپیمانان تا زمانی که آنها منافع کنونی و آینده واشنگتن را تامین کنند. هنگامی که نقش اردوغان تمام شود او مانند پیاده نظامی خواهد بود که پیاده نظام دیگر جایگزین آن خواهد بود.

کشورهای بزرگ به جنگ جهانی وارد شده اند که محاسبه های بزرگ خود را دارند. محاسبه های آنان مانند محاسبه رهبران ترکیه، عربستان و قطر و اردن ناچیز نیست.

همه این رهبران ابزار دسیسه هستند و تا کنون هیچ نتیجه ای نداشتند. نتیجه مهم جنگ سوریه پیروزی محور مقاومت به نمایندگی از روسیه، چین، ایران، سوریه و عراق است. این مساله ای است که تحولات میدان های نبرد سوریه بیانگر آن است. رجب طیب اردوغان و امثال او سرگرم بازی موش و گربه هستند؛ زیرا او صاحب محاسبه تنگ نظرانه است و در پایان آنچه را کاشته درو خواهد کرد. تردیدی نیست کسی که خیری را بکارد نتیجه آن را درو خواهد کرد و کسی هم خار و دسیسه بکارد ثمره اش جر خار و توطئه نخواهد بود. پایان کار اردوغان به یقین خوش نخواهد بود. زیرا تاریخ او درخشان نبود و دست او به خود مردم سوریه آلوده است و تاریخ تا ابد او بر او لعنت خواهد فرستاد.