۰ نفر

آیا شما خوشبین هستید؟

۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۵:۰۰
کد خبر: 363780
آیا شما خوشبین هستید؟

روانشناسان معتقدند خوشبینی و بدبینی، عاداتی هستند که ما از زمان کودکی می‌آموزیم و والدین ما الگو و سرمشق‌های ما هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان،  به یاد بیاورید هنگامی که در اثر ترکیدن لوله آب، خانه جدید شما غرق آب  شد، پدر شما آه و ناله کرد که چرا من چنین خانه بدی را انتخاب کردم یا گفت: در قرارداد ما تضمین شده که همه‌چیز بی‌عیب و نقص باشد، بنابراین من از معمار ساختمان می‌خواهم لوله‌کشی ساختمان را تعمیر کرده و خسارت به وجود آمده را جبران کند؟  به گفته برخی؛ خوشبینی، یک روش عادی برای توضیح شکست‌ها به خودتان است. انسان بدبین معتقد است اتفاقات بد، از شرایطی دائمی و ثابت نشأت می‌گیرد: من در امتحان ریاضی مردود شدم، چون استعداد یادگیری اعداد و ارقام را ندارم و اتفاقات خوب، از شرایطی موقتی ناشی می‌شود:   همسرم امروز به من یک شاخه گل هدیه کرد، چون روز کاری خوبی داشته. اما انسان خوشبین، شکست را به عوامل موقتی نسبت می‌دهد: من در امتحان رد شدم، چون دقت نکردم و موقعیت‌های مطلوب را به عوامل پایدار: او برای من گل هدیه آورد، چون مرا دوست دارد.بدبین اجازه می‌دهد ناامیدی در بخشی از زندگی‌اش وارد شود و به سایر بخش‌ها نفوذ و سرایت کند. به‌عنوان مثال وقتی به شخصی گفته می‌شود به‌طور موقتی از کار برکنار شده است، انسان بدبین نه‌تنها به‌خاطر از دست دادن شغل خود احساس بدی دارد بلکه نگرانی‌اش را به سایر ابعاد زندگی خود منتقل کرده، ابراز می‌کند که زندگی زناشویی‌اش در معرض خطر است و فرزندانش غیر قابل کنترل هستند، اما انسان خوشبین اجازه نمی‌دهد یک شکست، تما م زندگی او را محدود کند؛ او با خود فکر می‌کند: پس من در این شرایط، شغلی ندارم، ولی من وهمسرم هنوز رابطه خیلی خوب و نزدیکی با هم داریم و فرزندانمان مایه افتخار ما هستند. وقتی مشکلی پیش می‌آید و کارها از نظم پیشین خارج می‌شود، بدبین‌ها خود را سرزنش می‌کنند: برای مثال اگر راننده دیگری به ماشین پارک‌شده آنها خسارت وارد کند، آنها خود را سرزنش می‌کنند که چرا ماشین را در جای نامناسبی پارک کرده‌اند . اما انسان خوشبین چنین مشکلی را به اتفاق نسبت می‌دهد یا سعی می‌کند راه جدیدی پیدا کند: دفعه بعد ماشین را در جایی که ماشین‌های کمتری وجود دارد، پارک می‌کنم.

 آیا شما هم می‌خواهید خوشبین باشید؟

خوشبختانه عادت‌های فراگرفته شده می‌توانند به فراموشی سپرده شوند. تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد که خوشبینی، مهارتی است که هر انسانی می‌تواند به‌خوبی آن را فراگیرد. در اینجا یک برنامه چهار مرحله‌ای توصیه می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا مثبت بیندیشید:

   با افکار منفی مبارزه کنید

فرض کنید با تأخیر به محل کار خود رسیده‌اید، پیش از آنکه خود را سرزنش کنید و بگویید: من همیشه دیر می‌رسم از خود ارزیابی دقیق و درستی داشته باشید. سعی کنید به خاطر بیاورید آخرین باری که با تأخیر به محل کار خود رسیدید ، چه زمانی بود، دیروز؟ نه، هشت هفته پیش. آیا تأخیر شما به این دلیل بود که برای جداشدن از رختخواب تنبلی کردید؟ نه، پسر شما دیشب باک ماشین را خالی کرده بود و شما مجبور شدید برای پرکردن باک ماشین به پمپ بنزین بروید. بدترین فیلمنامه را تصور کنید که برخلاف انتظار، بهترین فیلم را در پی داشته باشد؛ شما آه و ناله می‌کنید که من حتما اخراج خواهم شد، اما شاید رئیس شما در ترافیک گیر افتاده باشد و حتی دیرتر از شما به محل کار برسد. در مرحله بعد، سناریویی را که احتمال وقوعش بیشتر است، مجسم کنید: همچنان که شما با دستپاچگی و به سرعت به سمت میز کار خود می‌روید، رئیس با اخم وعصبانیت به شما نگاه می‌کند. دستپاچه‌کننده و باعث شرمندگی است، ولی کشنده که نیست. در نتیجه به فکر یافتن یک راه‌حل باشید. یا در وقت صرف نهارهم کار کنید یا چند دقیقه زودتر خانه را ترک کنید تا در صورت بروز تأخیرهای پیش‌بینی‌نشده، فرصت کافی در اختیار داشته باشید.

   برنده‌بودن را تمرین کنید

  در امتحانات، افرادی که تصور می‌کنند نتیجه خوبی خواهند گرفت و موفق خواهند بود، بسیار بهتر از آنانی که از خود انتظار مردودشدن دارند، عمل می‌کنند، اگر برای امتحانی که در پیش دارید، احساس نگرانی می‌کنید، پیش از روز امتحان، خود را مجسم کنید در حالی که سر جلسه امتحان نشسته‌اید و برگه امتحان در مقابلتان قرار دارد و شما با یاد خداوند و کمک خواستن از او شروع به خواندن سؤالات کرده و به‌خوبی به آنها پاسخ می‌دهید. هنگام مواجهه با صحنه واقعی، این تمرین فکری به شما اطمینان و نیروی اراده خواهد داد.

  به خودتان اعتبار و ارزش بدهید

به موفقیت‌های خود در گذشته اعتراف کنید. اتفاقات خوبی را که برای شما به وجود آمده، به‌عنوان نتیجه تلاش‌های خودتان تجزیه و تحلیل کنید.

   هدف تعیین کنید

دقیقا تعیین کنید که قصد دارید چه کاری انجام دهید. مثلا متعهد شوید که هفته‌ای یک‌بار به‌صورت داوطلبانه در مؤسسات خیریه  فعالیت کنید‌. هدف‌های بزرگ را به هدف‌های کوچکتر تقسیم کنید تا زیر بار سنگین وظایفتان فلج نشوید. با دستیابی به هر هدف اولیه، شاهد یک پیشرفت خواهید بود. شما در مورد آنچه در آینده اتفاق می‌افتد، احساس انرژی و هیجان خواهید داشت و این، نشانه و قدرت یک انسان خوشبین است.