۰ نفر

مقابله با حسادت به موفقیت‌ دیگران

۲ تیر ۱۳۹۸، ۵:۱۰
کد خبر: 361706
 مقابله با حسادت به موفقیت‌ دیگران

حسادت، احساسی طبیعی است که هر کسی آن را تجربه می‌کند، اما اگر آن را کنترل نکنید به خشم و تلخی تبدیل می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، در نتیجه‌ این احساسات منفی و مخرب، گرفتار افکار ناخوشایندی می‌شوید که اوضاع‌ احساسی‌تان را به‌مراتب بدتر خواهدکرد. افراد بسیاری به‌دلیل اینکه نمی‌توانند با دوستان یا همکاران خود رقابت کنند، زندگی خود را موفقیت‌آمیز نمی‌بینند. اما چگونه می‌توان این حس حسادت به موفقیت دیگران را از بین برد؟ در این مقاله چند راهکار مفید برای مقابله با حسادت به موفقیت دیگران را معرفی خواهیم کرد.از مهم‌ترین تاثیرات شبکه‌های اجتماعی این است که احساس خشم و رنجش را شدت می‌بخشند. فقط دو دقیقه جست‌وجو در این شبکه‌ها، شما را متقاعد می‌کند که دوستان‌تان از شما شادتر و سالم‌تر هستند، چراکه آنها معمولا آخرین عکس‌های تعطیلات‌ خود را در این شبکه‌ها می‌گذارند و زندگی و بخت خوب‌شان را به همه اعلام می‌کنند. اما بررسی‌ها نشان داده که حسادت به دوستان با مشاهده‌ شبکه‌نلاینهای اجتماعی، فرد را به سمت افسردگی هدایت می‌کند. اگر به همکارتان که ارتقا یافته یا رئیس‌تان که خودروی گران‌قیمتی دارد، حسادت کنید و به‌طور کلی از موفقیت‌های دیگران دچار عذاب و رنجش شوید، سلامتی‌، روابط اجتماعی و حرفه‌تان را به‌خطر می‌اندازید. این نوع حسادت‌ها، توان ذهنی‌تان را از کار می‌اندازد و شما را از رسیدن به توانایی‌های بالقوه‌تان بازمی‌دارد. در ادامه، چند روش دوری از حسادت به موفقیت دیگران ارائه شده که به‌وسیله‌ آنها می‌توانید از این احساس مخرب رها شوید:

۱. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. ممکن است با تماشای شبکه‌های اجتماعی خیلی راحت به این فکر بیفتید که «خانواده‌ من آن‌قدر شاد نیستند» یا «خانه‌مان به شیکی خانه دوستانم نیست» اما بدانید زندگی، رقابت نیست. مقایسه‌‌ بین خود و دیگران، درست مانند مقایسه‌ سیب با پرتقال است. نوع زندگی هر کس منحصربه‌فرد اوست و شما باید برای خود و فردیت‌تان ارزش و احترام قائل شوید. هربار که متوجه شدید، زندگی‌تان را با زندگی دیگری مقایسه می‌کنید، به خودتان یادآور شوید که شما در مسابقه نیستید. وظیفه‌ شما این است که بدون توجه به اطرافیان‌تان، کارهای خود را به‌ بهترین‌ شکل ممکن انجام دهید.

۲. شیوه تفکرتان را تغییر دهید. یکی از راهکارهای مقابله با حسادت به موفقیت دیگران تغییر شیوه تفکر است. اگر همسایه‌تان ثروتمند است، تصور نکنید او تمام منابع پولی دنیا را به خودش اختصاص داده و شما هیچ راهی برای پولدارشدن ندارید. یا اگر ارتقای شغلی‌ موردنظرتان نصیب همکارتان شده، شاید بتوانید آن سمت را در سازمان یا شرکتی دیگر به‌دست آورید. حتی گاهی‌اوقات با سمت‌هایی عالی‌تر از چیزی که تصور می‌کردید، برخورد خواهید کرد. ممکن است فکر کنید در طول عمرتان فقط یک‌بار فرصتی مناسب به‌دست می‌آورید یا موفقیت دیگران چیزی است که هرگز نمی‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. اما واقعیت این است که کمتر چیزی در دنیا وجود دارد که کمیاب باشد. البته «زمان» چیزی است که همیشه محدودیت دارد و هر دقیقه‌ای را که با حسادت نسبت به موفقیت دیگری هدر دهید، ۶۰ثانیه‌ای است که برای همیشه از دست داده‌اید.

۳. به تمام جنبه‌های زندگی توجه کنید. زندگی هیچ‌کس کامل نیست. اما مشاهده‌ تصاویر کوچکی از زندگی افراد، ممکن است باشکوه‌تر از آنی باشد که حقیقت داشته باشد، به‌ویژه اگر این تصاویر را در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید. فقط به‌دلیل اینکه همکارتان درآمد بیشتری دارد، به این معنا نیست که او زندگی بی‌نظیری دارد. به‌جای اینکه روی بخش خوب زندگی فرد دیگری متمرکز شوید، زندگی او را از بُعد وسیع‌تری ببینید و چشم‌انداز مناسب‌تری داشته باشید. شما نمی‌دانید که دیگران ممکن است در زندگی چه سختی‌هایی را متحمل شوند. حتی اگر ظاهر زندگی فردی بدون مشکل به‌نظر بیاید، مسلما نمی‌دانید ممکن است آن فرد گرفتار چه مشکلات ذهنی و روحی باشد.

۴. بر سر اینکه چه چیزی منصفانه است، تصمیم‌گیری نکنید. گاهی‌اوقات وسوسه می‌شویم آنچه را که عادلانه می‌دانیم، به همه‌چیز تعمیم دهیم. مثلا «او شایسته‌ این ارتقا نبود، چون به‌اندازه‌ من کار نمی‌کند.» یا «او وقتی با کارمندانش رفتار مناسبی ندارد، سزاوار داشتن کسب‌‌وکار موفق نیست.» حقیقت این است که قرار نیست همیشه زندگی، منصفانه (طبق چیزی که از انصاف می‌شناسید) پیش برود. اصرار بر اینکه شما شایستگی بیشتری نسبت به دیگری دارید، فقط وقت و انرژی‌تان را هدر می‌دهد. مواردی را که از کنترل‌تان خارج است، بپذیرید و روی بهترین کسی که می‌توانید باشید، متمرکز شوید. در این راه هم دائم به خودتان امتیاز ندهید تا در صورت امتیازهای کم دچار افسردگی نشوید.

۵. خودتان تعریفی تازه از موفقیت داشته باشید. تعریف مناسب و تازه از موفقیت یک راهکار مناسب برای مقابله با حسادت به موفقیت دیگران است. وقتی تشخیص دهید که با کسی در رقابت نیستید، نمی‌توانید از او ناراحت و عصبانی باشید. درحقیقت، وقتی به زندگی خود، همچون فرصتی برای همکاری و نه رقابت بنگرید، می‌توانید موفقیت‌های دیگران را هم جشن بگیرید. برای خود تعریفی از موفقیت داشته باشید و ارزش‌های خود را بشناسید. بدانید که دیگران هم برای رسیدن به موفقیت‌هایشان در تلاش هستند. در ضمن دستاوردهای آنها به‌معنای نابودی موفقیت‌های شما یا دست‌کم‌گرفتن آنها نیست. به مسیر رسیدن به موفقیت‌های خود توجه کنید. تنها کسی که باید خود را با آن مقایسه کنید، فقط خود دیروزتان هستید. هر روز کمی بهتر از روز قبل باشید. با این روش دیگر موفقیت‌های دیگران را تهدید نمی‌بینید.