۰ نفر

عادات بد را از خود دور کنید

۲۷ خرداد ۱۳۹۸، ۵:۱۳
کد خبر: 360361
عادات بد را از خود دور کنید

عادت‌های بد از عوامل منفی در زندگی هستند. اغلب آنها - خواسته یا نخواسته - موانعی برای پیشرفت در امور به حساب می‌آیند. در ادامه این مطلب، برخی روش‌ها که می‌توانند در تغییر دادن یک عادت به ما کمک کنند بیان می‌کنیم که مطمئنا با مطالعه آنها تجارب مفیدی را کسب خواهید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، نگاهی به خودتان بیندازید. ببینید چند عادت بد را می‌توانید در خصوص خودتان برشمرید؟ مطمئنا همین که قصد خواندن این مقاله را کرده‌اید، یعنی عاداتی هستند که می‌خواهید از شرشان خلاص شوید و آن را با نمونه‌های بهتری جایگزین کنید. اما به یاد داشته باشید که حتی تغییر یک عادت هم کار آسانی نیست، چه برسد به تغییر چند مورد آنها به‌صورت همزمان. هیچ یک از ما امکان تغییر همزمان چندین عادت بد را نداریم. در واقع تصور اینکه می‌توانیم روی سه یا چهار عادت به صورت همزمان تمرکز کرده و آنها را بهبود بخشیم، خیالی باطل است. بهتر است تغییردادن را کم‌کم و یک‌به‌یک پیش ببرید.

حالا که تصمیم گرفته‌اید یک عادت را انتخاب و آن را تغییر دهید، بهتر است آرام پیش بروید و انرژی خود را به‌درستی برای تمام مسیر تقسیم کنید. اگر قصد دارید از امشب دویدن را (به‌عنوان یک عادت خوب) آغاز کنید، بهتر است زیاد به خودتان فشار نیاورید. وقتی نمی‌توانید 5دقیقه به‌راحتی بدوید، چگونه می‌خواهید از شب اول 30دقیقه دویدن را امتحان کنید؟ فشاری که پس از آن باید تحمل کنید، شما را از ادامه کار منصرف می‌کند و هیچ‌گاه به هدفتان نمی‌رسید.اگر به کتاب خواندن عادت ندارید، به جای اینکه تصمیم بگیرید از امروز شروع کنید و یک شبه 200صفحه کتاب بخوانید، با 10صفحه کتاب شروع کنید و هر شب یکی دو صفحه به برنامه خود اضافه کنید. بدین ترتیب بعد از مدت کوتاهی متوجه می‌شوید هر شب با اشتیاق 50 تا 100 صفحه کتاب می‌خوانید. در حالی که قبل از آن حتی تحمل 20 صفحه را هم نداشته اید. بدین ترتیب به راحتی یک عادت خوب برای خودتان ساخته‌اید.

عادت‌های خوب کارهایی هستند که باید آنها را به دلایل اصولی انجام دهید. این عادت‌ها در پیشرفت شما نقش مثبتی ایفا می‌کنند. فرقی نمی‌کند که شما از آنها لذت ببرید یا از انجامشان احساس تنفر کنید. به‌عنوان مثال برای یک بچه مدرسه‌ای شاید مدرسه رفتن بیش هر چیزی سخت باشد، اما این مساله به هیچ‌عنوان دلیلی موجه بر این نیست که او بهتر است به مدرسه نرود.

دلیلی وجود ندارد به هر کسی که از راه می‌رسد بگویید که در حال تغییر چه عادتی هستید. این باعث می‌شود که خودتان زیرش بزنید. ضمن اینکه بعدا به‌خاطر اینکه نتوانسته‌اید به خواسته خودتان عمل کنید، در برابر فردی که از تصمیم‌تان آگاه است احساس شرم می‌کنید.

فرض کنید که تصمیم می‌گیرید از امروز دویدن را شروع کنید و فقط هم انجامش دهید. بدین صورت فقط یک تصمیم کوچک گرفته‌اید و بدون هدف تعیین شده و کافی به سمتش رفته‌اید. این روش خوبی برای ایجاد یک عادت نیست. شما باید در قبال آن تصمیم، هدف و تعهد ایجاد کنید. حتی شاید لازم باشد برای خود پاداشی تعیین نمایید. هدف، تعهد و پاداش، محرک‌هایی ضروری برای تبدیل یک رفتار خوب به یک عادت تاثیرگذار هستند. در غیر این صورت اگر موفق هم شوید، به سرعت عادت بد قبلی بازمی‌گردد و جایگزین عادت جدید می‌شود.

موفقیت دیگران را با خودتان مقایسه نکنید. اگر کسی از نظر شما به نقطه خوبی رسیده، از کجا معلوم که شما نتوانید؟ از کجا معلوم که دانسته‌های شما بیشتر از او نباشد؟ چرا فکر می‌کنید که باید حتما از او یاد بگیرید؟ فکرکردن به موفقیت‌های دیگران در اغلب اوقات چیزی به‌جز عقب انداختن خود شما نیست.

تعیین هدف و ایجاد تعهد می‌توانند در ایجاد یک عادت خوب در ما تعیین‌کننده باشند؛ با این حال برای ساختن یک عادت، الزاما نیازی به یک منبع انگیزشی فوق‌العاده ندارید. نظم و انضباط نیز اهمیت زیادی دارند. هر چقدر هم که برای چیزی انگیزه داشته باشید، اگر نتوانید در انجام دادنش نظم کافی داشته باشید، موفقیتی در کار نیست.

می‌خواهید خودتان را به خوردن غذاهای سالم عادت دهید، اما همه‌جا پر از تنقلات و خوردنی‌های خوشمزه است؟ آیا تمام مسیر پر از رستوران‌های رنگارنگ و خوراکی‌ها است؟ درست است. اما شما هدفی دارید و برای رسیدن به آن باید بتوانید از این موارد چشم‌پوشی کنید. اگر نتوانید پرهیزهای غذایی کافی را در خود اعمال کنید، بهتر است از فکر تغییر عادات بد غذایی‌تان هم بیرون بیایید. پس بیدار شوید و در عادت‌های بدتان غوطه‌ور نمانید. موارد ذکر شده راه‌هایی مطمئن برای شکست‌دادن عادت‌های بد هستند. پیشنهاد می‌شود همه آنها را امتحان کنید تا از شر عادت‌های بد در امان بوده و آنها را با چیزهای خوبی که شما را به سمت پیشرفت سریع‌تر می‌برند، جایگزین کنید.