۰ نفر

همسرم! راستش را بگو

۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۷:۳۸
کد خبر: 340974
همسرم! راستش را بگو

اگر زوجین از همان اول زندگی برای ایجاد محبت و همدلی از مسیری غیر از صداقت قدم بردارند، یقیناً هرچه جلوتر بروند، راه دشوارتری را در پیش خواهند داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جوان، یکی از اصول مهم و سازنده در زندگی، اصل صداقت و یکرنگی و ارتباط صادقانه زن و شوهر با یکدیگر در تمامی مراحل زندگی است. زندگی وقتی رنگ واقعیت و حقیقت به خود می‌گیرد که یک رابطه دوستانه و صمیمی بر مبنای صداقت آن هم در همه ابعادش بین زن و شوهر حاکم باشد. هرچند رسیدن به قله‌های صداقت در زندگی نیاز به فداکاری، گذشت زمان، صبر و حوصله در این مسیر دارد، اما اگر از همان شروع زندگی مبنا بر این باشد که زن و شوهر تصمیم بگیرند در رفتار‌های خود این اصل را رعایت کنند، برای رسیدن به صداقت مسیری راحت‌تر و بهتر را می‌توانند طی کنند.

اگر زوجین از همان اول زندگی برای ایجاد محبت و همدلی از مسیری غیر از صداقت قدم بردارند، یقیناً هرچه جلوتر بروند، راه دشوارتری را در پیش خواهند داشت و به آن نتیجه مطلوب در زندگی نخواهند رسید. صداقت و حرکت در این مسیر یک توفیق الهی و یک تلاش هدفمند برای رسیدن به این ارزش را می‌طلبد. قرآن همه ما را به زندگی همراه با صداقت در شروع و پایان آن سفارش می‌کند.

بعضی‌ها در اوایل زندگی با اعتقاد و انگیزه‌ای درست زندگی را شروع می‌کنند، اما در مسیر زندگی به خاطر برخی موانع و مشکلات، از مسیر صداقت خارج و از عاقبت‌به‌خیری در این مسیر محروم می‌شوند. عده‌ای هم تا آخر بر این مسیر ثابت‌قدم می‌مانند. از این جهت باید دائماً از خدای متعال تقاضای زندگی صادقانه بر مبنای دستورات دین را طلب کنیم. این دستور قرآن است که‌ای پیامبر به کسانی که دنبال زندگی الهی و آرامش‌بخش هستند، سفارش کن که با توکل بر خدا دائماً این تقاضا را داشته باشند. «وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنی‌ مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنی‌ مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لی‌ مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصیرا: پروردگارا! مرا (در هر کار) با صداقت وارد کن و با صداقت خارج ساز! و از سوى خود، حجتى یارى‌کننده برایم قرار ده.»

صداقت در یک معنای عامیانه در مقابل دورویی و دروغ است. به این معنی که انسان با شخصی که زندگی می‌کند، با چهره‌ای واقعی و واقع‌گرایانه با او برخورد کرده و با او ارتباط داشته باشد و از هر کاری که باعث دورویی و نفاق و دروغ است، برای رسیدن به مقصد، خودداری کند. در معنای جزئی‌تر آن، صداقت یعنی انسان در افکار و رفتار و همه وجودش، از خود صداقت و یکرنگی نشان دهد و از هر گونه کاری که باعث لغزش در برخورد با دیگران شود، دوری کند. درواقع صداقت یعنی اینکه فکر و قول و رفتار‌های انسان مطابق با واقع باشد.

ما انسان‌ها بیش از هر چیز باید به صداقت در نیت و فکر توجه کنیم. به عنوان مثال وقتی به همسرم ابراز محبت می‌کنم، او را از نیت قلبی خود آگاه کرده‌ام، این قدم اول صداقت است، اما در صورتی می‌توانم قدم بعدی را درست بردارم که این رفتار را در شرایط مختلف دیگر نیز ادامه دهم. مثلاً در درون منزل و محیط بسته منزل هم همین رفتار را از خود نشان دهیم؛ چراکه در آن محیط در ظاهر کسی شاهد بر رفتار ما نیست تا به خاطر مصالحی جلوی دیگران خودی نشان دهیم. این یعنی صداقت در نیت که خود را در رفتار نشان می‌دهد. در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که ایشان می‌فرمایند: «من خالف سریرته علانیته، فهو منافق کائنا من کان، و حیث کان، و فی اىّ زمان کان، و فی اىّ رتبة کان: هر کسی پشت پرده‌اش با روی پرده‌اش، باطنش با ظاهرش، فرق کند منافق است. هر که باشد و هر جا باشد و هر مقام و رتبه‌ای داشته باشد و در هر زمینی می‌خواهد باشد.» پس نیت صادق یعنی اینکه تلاش کنیم تا در همه حالات درون و بیرونمان را با نیت خوب نورانی سازیم.