۰ نفر

علل بدرفتاری کودکان

۲۷ دی ۱۳۹۷، ۶:۵۵
کد خبر: 329798
علل بدرفتاری کودکان

کودکان در مراحل رشد، فرایندهای شناختی، عاطفی و رفتاری سنین خود را دارند که با بزرگتر شدنشان مسائل و دیدگاه ها را بهتر درک می‌کنند و توانایی آنها گسترش می‌یابد. به‌عنوان مثال در سنین 5/1 – 2 سالگی کلمه نه را زیاد می‌شنوید که نشان‌دهنده شکوفایی اراده آنهاست. که به دنبال خواسته‌های خود هستند. عدم شناخت والدین از فرایند رشد سنین مختلف موجب برداشتهای غلط از رفتار کودک می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان،  مسائل و مشکلات کودکان دامنه وسیعی را در بر می‌گیرد. بسته به موقعیت و بافت خانوادگی و نوع تعاملاتی که با او دارید متفاوت است. در بسیاری مواردمشکلات و بدرفتاری کودکان از مسائل شایع آنهاست. البته بعضی اوقات به‌دلیل اختلالات رفتاری است که باید بررسی دقیقی در مورد آنها انجام شود.

به‌دلیل توجه نکردن به کارهای مثبت و بازگو کردن رفتارهای منفی آنها برای دیگران، کودک به مرور می‌آموزد با رفتارهای منفی بهتر می‌تواند جلب توجه کند. بهتراست توجه مثبت به فرزند خود داشته باشید.توجه و تحسین کارهای مثبت کودک، او را از انجام کارهای منفی دور می‌کند. تغییرات کوچک او را مورد تحسین قرار دهید. تا متوجه شود که شما به کارهای مثبت او علاقه دارید.

ترس، هراس و اضطراب کودک که به شکل بدرفتاری ظاهر می‌شود، به صحبتهای آنها گوش دهید و از نگرانی آنها بکاهید و روشهای برطرف کردن ترس و هراس را به آنها بیاموزید و یا از متخصص کمک بگیرید.

والدین آگاه سعی می‌کنند نیازهای رشدی هر مرحله را تشخیص دهند و درباره آنها به کودک آموزشهای لازم را بدهند. به‌عنوان مثال با ورود کودک به مدرسه ممکن است در ارتباط برقرار کردن با دیگران مشکلاتی داشته باشد. با صبر و حوصله و برطرف کردن موانع، او را در این مساله یاری کنید.

باید به کودک اجازه داد تا احساساتش را بیان کند. در عین حال با او تمرین کنید تا نحوه صحیح بروز احساسات خود را یاد بگیرند یعنی مهارت کنترل خشم را در خود و کودک تقویت کنید.

کودک به دلیل نابلدی،احساس و رفتار خود را به شکل نادرستی بیان می کند. زمینه بیان احساسات او را فراهم کنید. از طریق آموزش حل مساله و دادن مسئولیت مناسب سنش، شایستگی او را تقویت و افزایش دهید.

در هنگام بروز مشکلات و بدرفتاری در کودکان شاید به‌عنوان والدین دچار نگرانی و سردرگمی می‌شوید و نمی‌دانید چه باید بکنید. در این شرایط به خودتان بگویید: داشتن نگرانی طبیعی است اما باید آگاهانه درباره مساله پیش روی خود فکر کنم. علت بدرفتاری کودک چیست؟ و به چه دلیل چنین رفتاری را نشان می‌دهد؟ من چه کمک و راهکاری را باید به‌کار ببرم تا به او و خودم کمک کنم؟ یعنی در برخورد با مشکلات سعی کنید ریشه یابی کرده و از شتاب زدگی و برخوردهای نسنجیده بپرهیزید.