۰ نفر

افراد خودکم‌بین چگونه هستند؟

۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۳
کد خبر: 318975
افراد خودکم‌بین چگونه هستند؟

یکی از عوامل اساسی انحرافات روان و شخصیت انسان، «عقده حقارت» یا خود کم بینی است. عقده حقارت به حالت افسردگی همراه با کینه توزی که به سبب حقارت پدید می‌آید، تعریف شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، «احساس حقارت» داشتن، همان‌طور که از کلمه دومش بر می‌آید، یعنی اینکه یک نفر حس کند در برابر دیگران کوچک است و خودش را دست کم بگیرد. البته همان طور که از کلمه اولش هم بر می‌آید، نشان از این دارد که این «خودکم بینی» چندان ربطی به واقعیت ندارد و بیشتر باور و حس یک آدم است نسبت به خودش. «عقده حقارت» دارای ماهیت فطری نبوده و اختصاص به طبقه یا قشر معینی ندارد، بلکه عارضه ای است که علل پیدایش آن را باید در تربیت و پرورش اولیه فرد و روابط و مناسبات متقابل او با محیط در دوران کودکی تا بلوغ جست وجو کرد.مثل تبعیض، نازپروردگی، عدم ارزش گذاری‌های خانواده برای شخص، عدم مسئولیت دادن و... از علل دیگر می‌توان این گزینه‌ها را نام برد:

بی احترامی ‌به دیگران

آدم‌هایی که برای خودشان احترام قائل نیستند، به دیگران هم احترام نمی‌گذارند، آنها فکر می‌کنند چون خودشان، خودشان را قبول ندارند، پس نباید دیگری را هم قبول داشت. آنها کوچک‌ترین مشکل دیگران را چنان به رخشان می‌کشند که آنها تحقیر شوند.

دهن‌بینی

آدم‌های خودکم بین با کوچک‌ترین توصیه دیگران، یک دفعه مسیر زندگی شان را عوض می‌کنند. کافی است که به این آدم‌ها بگویی لباسشان زشت است، دیگرآن لباس را تنشان نمی‌بینی.

انزوا

کسانی که احساس حقارت دارند، فکر می‌کنند دیگران هم مثل خودشان، آنها را غیرجذاب و خسته‌کننده می‌دانند. به همین خاطر سعی می‌کنند تا جایی که می‌شود، توی چشم نباشند و با کسی دهان به دهان نشوند تا ضعف خیالی شان مشخص نشود.

درمان خودکم‌بینی

یکی از راه‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند تا از پس احساس حقارت‌تان بربیایید، این است که راه‌هایی برای تشویق خود پیدا کنید. باور کنید خیلی لذت بخش است که آدم بعد از موفقیت در یک آزمون زندگی، اولین شیرینی موفقیتش را خودش بخورد و بعد آن را به دیگران تعارف کند. تا حالا مزه این شیرینی را چشیده‌اید؟ باید خودتان دست به کار شوید، اگر بخواهم در یک کلمه راه حل به شما معرفی کنم، باید بگویم شما باید خودتان را باور کنید. در تمام شرایط باید خودتان باشید. خودِ خودتان. باید با تمام وجود، خودتان را بپذیرید. حتما می‌پرسید چگونه می‌توانم چنین کار مهمی‌را انجام دهم. مکانیزم باور خود، عزت نفس است. برای اینکه خودمان را باور کنیم باید عزت نفس را در درون خودمان افزایش دهیم. عزت نفس عبارت است از احساس ارزشمند بودن؛ این حس از مجموعه افکار، احساسات، عواطف و تجربیات ما در طول زندگی ناشی می‌شود.