۰ نفر

راه‌هایی برای رسیدن به آرامش

۲۳ فروردین ۱۳۹۷، ۶:۳۱
کد خبر: 263714
راه‌هایی برای رسیدن به آرامش

همه ما در زندگی به آرامش نیاز داریم و کمتر کسی است که این موضوع چندان اهمیتی برایش نداشته باشد. زندگی در آرامش یعنی با خودمان و دیگران مسالمت‌آمیز رفتار و زندگی کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، اینکه چگونه آرامش داشته باشیم در واقع به باورها و شیوه زندگی شخصی خودمان برمی‌گردد. با این حال اصول اولیه‌ای وجود دارد که زیربنای آرامش در زندگی را تشکیل می‌دهد و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. در این نوشته راهکارهایی پیشنهاد شده است که به شما می‌گوید چگونه آرامش داشته باشیم؛ البته این راهکارها فقط پیشنهاد هستند و در نهایت خودتان مسئول شیوه زندگی خود خواهید بود.

افراط و تفریط را کنار بگذارید

مطلق‌اندیشی و پافشاری بر باورهای شخصی بدون در نظرگرفتن دیدگاه‌های دیگران، قطعا موجب خواهد شد تا آرامش زندگی از بین برود. در مقابل آمادگی برای درک دیگران حتی اگر سخت باشد، ارزش دارد. با این کار در آرامش زندگی خواهید کرد و با کسانی که در اطراف‌تان هستند سازگاری بیشتری خواهید داشت. از اخلاقی پیروی کنید که بر پایه اعتدال استوار است. با دیگران همان رفتاری را داشته باشید که دوست دارید با شما داشته باشند.

تفاوت‌های دیگران با شما

درک تفاوت‌ها هم از لحاظ فکری و هم از لحاظ عملی سبب ایجاد تغییراتی در زندگی شما و اطرافیانتان خواهد شد. برای این کار باید تفاوت‌های بین افراد را درک کنید، زندگی کنید و اجازه دهید دیگران هم در آسودگی زندگی کنند. به جای آنکه در مورد دیگران نظر منفی داشته باشید، دیدگاه خودتان را تغییر دهید و سعی کنید تا اثر خوبی در دیگران به جا بگذارید. برای این کار ابتدا درک دیگران را از خودشان تغییر دهید. به‌عنوان مثال، به جای آنکه کسی را بی‌کفایت خطاب کنید، سعی کنید او را با القابی مانند باهوش، کارآمد و با استعداد صدا بزنید. با این کار آنها را تشویق می‌کنید تا نقاط مثبت خود را به نمایش بگذارند. اگر دیگران را به‌عنوان انسان‌هایی خاص و دلسوز ببینیم، می‌توانیم ریشه رفتارهای خشم و ناراحتی آنها را بهتر بشناسیم و زمینه را برای تغییرات در آنها فراهم کنیم.

عمیق فکر کنید

تفکر عمیق از اهمیت بسیاری برخوردار است. گاهی اوقات پیش می‌آید که یک واکنش شتاب‌زده نسبت به یک موضوع، منجر به وقوع امری جبران‌ناپذیر می‌شود، چرا که زمانی برای فکر کردن و بررسی تمام جوانب امر وجود نداشته است. البته طبیعی است که گاهی باید اقدامات فوری در برابر یک عمل صورت گیرد، اما در بسیاری موارد می‌توان با واکنش مناسب و غیرعجولانه نتایج بهتری به دست آورد. اگر کسی از لحاظ جسمی یا روحی آسیبی به شما وارد کرد، به جای عصبانیت یا واکنش خشونت‌آمیز لحظه‌ای بایستید و فکر کنید. سعی کنید واکنش مسالمت‌آمیزی نشان دهید. از او نیز بخواهید تا فکر کند. با آرامش به او بگویید که با خشونت و عصبانیت کاری از پیش نمی‌برد. در نهایت اگر حاضر به این کار نشد باید موقعیت را ترک کنید. یاد بگیرید که گاهی خودتان را متوقف کنید. هر وقت احساس کردید واکنش شما در مورد یک موضوع ممکن است خشم، سرخوردگی یا رنجش شما را به تصویر بکشد، به خودتان بگویید «بایست». همواره خودتان را از شرایطی که سردرگمی و ناتوانی شما را نمایان می‌کند دور کنید. با این کار، بر احساس خشمی که در ابتدا داشتید غلبه می‌کنید و در عوض با تفکر بیشتر راه‌حل‌های عاقلانه‌تری خواهید یافت.تمرین کنید تا به‌طور دقیق به حرف‌های دیگران گوش دهید. زبان گفتار اغلب به‌طور کامل نمی‌تواند مقصود اصلی فرد را بیان کند. معمولا افراد هنگام حرف زدن، به دلیل استرس چیزهایی را به زبان می‌آورند که با منظور واقعی‌شان یکی نیست.

دنبال بخشیدن باشید، نه انتقام

بخشیدن دیگران همیشه با یک احساس خوب همراه است. همه ما آرزوها و آرمان‌هایی مشابه هم داریم و می‌خواهیم خود و خانواده‌مان از زندگی خوبی بهره‌مند باشیم. تفاوت‌ها نباید سبب درگیری شود، زیرا چیزی به جز غم و اندوه به دنبال ندارد. در حال زندگی کنید نه در گذشته. زندگی کردن در گذشته فقط به شما لطمه می‌زند و با زنده کردن افکار منفی سبب می‌شود تا همیشه با خود درگیری داشته باشید. با بخشش می‌توانید در حال زندگی کنید، نگاهتان به آینده و رو به جلو باشد و به آرامی می‌توانید مشکلات گذشته را حل و فصل کنید. بخشش می‌تواند شما را از خشم برهاند. بخشش نوعی یادگیری است؛ یادگیری اینکه با احساسات منفی که به وجود آمده‌اند تا شما را عصبانی و ناراحت کنند مقابله کنید. یاد بگیرید چگونه با دیگران همدردی کنید و آنچه را سبب تحریک آنها شده است دریابید. نیازی نیست با هر آنچه آنها انجام می‌دهند موافقت کنید، فقط کافی است درک کنید. جایی که می‌بینید شخصیت افراد در خطر افتاده است اجازه دهید تا خودشان آن‌گونه که می‌توانند آن را حل و فصل کنند. چه بسا آنها بخواهند با بخشش این کار را انجام دهند. اگر گاهی موقعیت به گونه‌ای است که نمی‌توانید کسی را ببخشید، باز هم دلیلی برای خشونت وجود ندارد. کافی است از آن موقعیت فاصله بگیرید و همچنان شخصیت خوب خود را حفظ کنید.

با شادی زندگی کنید

به دست خود حق شاد بودن را از خود نگیرید. تصور نکنید اینکه شاد هستید، یعنی فرد کم‌ارزشی هستید. زندگی فقط کار نیست. شغلی که دارید باید امرار معاش شما را تضمین کند، نه اینکه شما را از تحقق آرزوهای‌تان باز دارد. به دنبال کاری باشید که آرامش را به زندگی شما بیاورد.