۰ نفر

مصائب پسران در خواستگاری رفتن چیست؟

۹ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۰۸
کد خبر: 255148
مصائب پسران در خواستگاری رفتن چیست؟

شغلش دولتی و نه آزاد، حقوقش بالا و نه زیر خط فقر باید باشد، حق ماموریت رفتن هم ندارد چرا که دخترتان نمی تواند برای مدتی تنها زندگی کند، ساعت کاری هم باید به گونه ای باشد که هر وقت شما می خواهید در دسترس تان باشد. دقیقا دوست دارید دامادتان چه شغلی داشته باشد که به مزاج شما خوش بیاید؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانواده برتر ، در تقسیم بندی شغل ها، مشاغل را در گروه دولتی و غیر دولتی (آزاد) تقسیم می کنند. در رده شغل های دولتی، تمام مشاغل نظامی و ادارات دولتی مختلف و در مشاغل آزاد که بسیار وسیع  است از انواع تجارت ها و سرمایه گذاری ها گرفته و تا اجاره کردن یک زیر پله، کارهای فرهنگی و هنری، هنرمندان و اهالی رسانه و... را شامل می شود. در مشاغل آزاد بسته به سرمایه گذاری و نوع کار درآمدها بسیار متغیر است و گاهی رقم های بالایی را به خود اختصاص می دهند.

در تصور عموم خانواده های که دختر دار هستند و حتی خود دختران، کسی با شغل ثابت و دولتی، قابل اعتماد و اطمینان بیشتری  نسبت به  کسی که فرضا مغازه دار یا در یکی از مشاغل آزاد دیگر مشغول به کار است. نگاه آینده نگری که وجود دارد اینکه در شغل های اداری فرد باید30سال خدمت کند و هر ماه مبلغی به عنوان حقوق به او اختصاص پیدا می کند، اما در شغل های آزاد فرد هیچ امنیت شغلی ندارد و ممکن است هر روز از کار بیکار شود از سوی دیگر ساعات کاری مشخصی در طول شبانه روز ندارند.

ترس اشتباهی که نمی توان آن را منطقی و عقلانی قلمداد کرد. نگاه به آینده و آینده نگری کار عقلانی و درستی است و افراد باید اگر کاری انجام می دهند به چندین روز و سال بعد از خود نیز فکر کنند ولی منفی گرایی در این حوزه صحیح نیست. نمی توان این گونه پنداشت که در یک شغل دولتی هیچ گاه مشکلی پیش نمی آید. از سوی دیگر خانواده ها انتظار دارند که دامادشان درآمد بالایی داشته باشند و این دو باهم قابل جمع پذیری نیست.  مشاغل آزاد بسته به نوع و شکل سرمایه گذاری در آنها  به طور قطع درآمدی بیشتر از یک کارمند اداری که از 8 صبح تا 4 بعد ازظهر باید ساعت پر کند دارد. به  نسبت درآمد ریسک بیشتر نیز خواهد داشت.

فقط داماد کارمند

دختران و خانواده هایی که بسیار برایشان شغل دولتی موضوعیت دارد و یکی از مهمترین ملاک های ازدواجشان شده است، قطعا باید به امر نیز واقف باشند که نسبت شغل دولتی به شغل آزاد کمتر است، درآمدی پایین و هر چند سال یک بار امکان ارتقاء و افزایش حقوق را دارند، و ممکن است از بین چند خواستگاری که برای آنها می آید یکی دونفر دارای شغل اداری باشند که آنها هم با دیگر ملاک های اخلاقی و انسانی مطابقت ندارند. آنگاه بین دوراهی انتخاب همسر با شغل اداری فاقد دیگر ملاک ها و همسر با کار آزاد دارای ملاک های دیگر می شوند؟ اگر ملاک شغلی برایشان ارجحیت داشته باشد حاضر هستند که همسر کارمند را انتخاب و درصدد تغییر عقاید و نگاه های او برآیند که هیچ وقت این امر نیز محقق نمی شود.

آقازاده چه کاره اند؟

اگر در بین نظرات کاربران فضای مجازی و حتی حقیقی بین افراد سوال شود که آیا حاضر هستید با فردی که شغل آزاد دارد ازدواج کنید؟ پاسخ های متعددی که اغلب بر عدم امنیت شغلی آنها در آینده اشاره می کنند می توان برخورد:

_ دخترخانمی 27 ساله که در خانواده برتر مشکل خود را چنین بیان کرده است که:  با یکی آشنا شدم که همونی هست که من میخوام غیرتی و البته معتقد نه از اون افراطی ها . همونی که من میخوام کاملا منو پسندیده هم خودش هم خانوادش. از نظر سطح سواد هم مثل همیم هر دو لیسانس. فقط کار ایشون ازاد هست و من همش دارم به این فکر میکنم اگه از کار بیکار بشه چی ؟ اگه نتونه شرایط زندگی رو مهیا کنه چی؟

_ و یا دختری 24 ساله با آقایی با ایمان و بسیار کاری آشنا شدم و ایشان به خواستگاریم آمده اند، ولی خانواده ام بخاطر اینکه کار ایشان آزاد است مخالفند و می گویند کار او در شأن ما نیست... لطفا راهنماییم کنید.

در پاسخ یکی از کاربران اضافه کرده است که: هیچ وقت نمیشه روی هیچ چیز این دنیا حساب 100 در 100 باز کرد! به قول معروف ازدواج هندونه در بست است! شما با سنجیدن تمام جوانب ازدواج کنید! و فقط مشکلتون عدم اعتماد به اینده است! که هیچ وقت نمیشه گفت در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد! فقط میشه عقلانی عمل کرد و درست گام برداشت!

آینده نگری واقع بینانه

 از این دست نگرانی و سوالات بسیار در سایت های مشاوره وجود دارد اما آیا واقعا درک کردن و سنجیدن آن کار دشواری است؟ گرچه بعد از تفاهم هر دو طرف برسر مسایل دینی و اخلاقی و ... داشتن شغل برای مردان یک ملاک لازم و ضروری است و جزء ملاک های اصلی به شمار می رود؛ زیرا آن ها باید توان اداره امور مالی زندگی را داشته باشند. اما نوع شغل و اینکه شغل طرف دولتی باشد و یا تضمین شده به عنوان ملاکهای فرعی قرار می گیرد ؛ آنچه در ازدواج  مهم است اینکه فرد مقابل اهل کار و تلاش برای اداره یک زندگی باشد، پس اگر طرف اهل دین و اخلاق نیکوست و نسبت به کار کردن جوهره کار دارد و مسئولیت پذیر است، شغل ثابت نداشتن در حال حاظر اشکال ندارد و درست نیست به صرف اینکه چون شغلش دولتی نیست ردش کرد.

در مورد مخالفت خانواده خود نیز می‌توانید از واسطه صاحب نفوذ کمک بگیرید تا آنها را قانع سازند. شما باید تلاش خود را به کار بگیرید ولی اگر کوشش شما به ثمره نرسید ناراحت نشوید، شاید تقدیر الهی فرد بهتری را برای ازدواج شما رقم‌ زده‌است. مطمئن باشید اگر تمام امور زندگى خود را به خداوند متعال واگذار کنید، خداوند به بهترین شکل ممکن به آن رسیدگى خواهد کرد.

نکته مهم دیگری که باید مد نظر قرار داد این است که: در صورتی که در خانواده دختر و پسر از لحاظ اقتصادی اختلاف وجود دارد خود دختر و پسر باید نسبت به شرایط اقتصادی زندگی آینده شان آگاهی داشته باشند و خود را برای زندگی جدید با شرایط جدید آماده کنند چرا که اگر بدون شناخت نسبت به شرایط مالی آینده اقدام به چنین کاری کرده باشند و خود را برای یک زندگی کاملاً متفاوت با گذشته آماده نکرده باشند، دچار برخی اختلافات، ناراحتی ها و گاه جدایی ها در زندگی می شوند.