۰ نفر

والدین موفق چه ویژگی هایی دارند؟

۲ اسفند ۱۴۰۱، ۲۲:۴۸
کد خبر: 701159
والدین موفق چه ویژگی هایی دارند؟

ویژگی های والدین موفق چیست؟ خانواده به عنوان اولین پایگاه اجتماعی که فرد در آن حضور می یابد، نقشی بسیار مهم و اساسی در شکل گیری الگوهای ذهنی افراد و میزان موفقیت و رضایت خاطر آن ها در زمینه های مختلف زندگی دارد.

10 ویژگی والدین موفق در تربیت فرزندان + راهکار تربیتی

به گزارش اقتصاد آنلاین، پدر و مادر به عنوان ارکان اصلی خانواده وظایف مهمی در رشد و پرورش اعضای خانواده دارند. سبک زندگی و شیوه ی تربیتی والدین تا حد بسیار زیادی می تواند موفقیت ها یا شکست های احتمالی فرزندان را در بزرگسالی و در زمینه های مختلف زندگی رقم بزند. 

ویژگی های والدین موفق

چنانچه والدین، خودشان از سلامت روانی بالایی برخوردار بوده و سبک زندگی متعادلی داشته باشند، به علاوه اطلاعات کافی در حوزه ی رشد و تربیت فرزندان داشته و سبک تربیتی صحیحی در پیش بگیرند تا حد بسیار زیادی زمینه را برای پرورش فرزندانی موفق با روانی سالم و متعادل فراهم کرده اند. فرزندان چنین خانواده ای به دلیل آن که شاخصه های سلامت روان توسط والدین آن ها رعایت شده است از روان متعادلی برخوردار خواهند بود و طی شدن مسیر زندگی و موفقیت برای آنان بسیار راحت تر و ساده تر از افرادی است که از چنین نعمتی بی بهره بوده اند.

1-ویژگی های والدین موفق | الگوی خوب برای فرزندان

پدر و مادرهایی که در تربیت فرزندان خود موفق هستند برخلاف تصور عموم، افرادی نیستند که به فرزندان خود درست زندگی کردن را یاد داده باشند بلکه آن ها خودشان در مسیر درستی زندگی کرده اند. واقعیت این است که فرزند شما کسی نمی شود که شما از او انتظار دارید یا حداقل سعی می کنید که باشد، بلکه او دقیقا یک نفر شبیه خود شما می شود.

پدر و مادرهای موفق افرادی هستند که خودشان الگوی خوبی برای فرزندانشان هستند. زیرا تمامی انسان ها به طور خودکار از زمان کودکی خود یاد می گیرند که در انجام کارها از راه و روش پدر و مادر خود پیروی کنند.

والدین موفق

بنابراین فرزند شما یک رونوشت کامل از خود شماست. اگر شما فردی هستید که در زندگی فردی و اجتماعی خود به دلیل رفتارها و افکار اشتباهتان دچار برخی ناکامی ها و شکست های احتمالی شده اید نمی توان از فرزندتان انتظار زیادی داشت که حتما موفق بوده و در زندگی خودش بسیار متفاوت تر از شما عمل کند. از آن جایی که فرزندانتان به صورت ناخوداگاه از کودکی شما را الگوی خود قرار می دهند، در صورتی که انتظار دارید فرزندان موفقی داشته باشید لازم است ابتدا خودتان الگوی خوبی برای او باشید.

2-عزت نفس بالا در والدین موفق

عزت نفس و اعتماد به نفس ریشه ی اصلی تمام موفقیت ها و شکست های انسان ها است. به عبارتی پایه و ستون اصلی زندگی افراد را میزان عزت نفس آن ها تعیین می کند. والدین موفق کسانی هستند که عزت نفس بالایی دارند و به فرزندان خود نیز آن را یاد می دهند. زمانی که شما عزت نفس بالایی دارید، به خود و دیگران احترام می گذارید، برای دیگران همان قدر ارزش قائل هستید که خودتان را ارزشمند و محترم می دانید بنابراین الگوهای رفتاری متناسب با همین اعتقاداتی که برگرفته از عزت نفس بالای شما هستند را در پیش می گیرید و کودک شما نیز یاد می گیرد مانند شما رفتار کند.

زمانی که پدر و مادر عزت نفس بالایی دارند الگوهای رفتاری و فکری سالمی به فرزندان خود انتقال می دهند و همین عامل سبب می شود در زندگی فردی و اجتماعی خود موفق تر از دیگران عمل کرده و کمتر اشتباه کنند. 

3-ارتباط سالم بین والدین موفق

اگر شما هم جزو پدر و مادرهایی هستید که می خواهید فرزندان شما رابطه ی خوبی با خواهر و برادرها یا هم سالان خود داشته باشند در ابتدا لازم است خودتان رابطه ی خوبی با همدیگر داشته باشید. فرزندان شما مهارت های ارتباطی سالم یا ناسالم را ابتدا در خانواده و در کنار شما یاد می گیرند سپس ان را به ارتباط با سایر افراد جامعه تعمیم می دهند.

بنابراین اگر می خواهید فرزندتان مهارت ارتباطی سالم را بیاموزد و در ارتباط با دیگران چه در دوران مدرسه و خردسالی و چه در زمان بزرگسالی و پس از ازدواج و تشکیل خانواده درست و موفق عمل کند، ابتدا باید آگاه باشید که او تمام رفتارهای خود را در وهله اول از والدین خود می آموزد. پدر و مادرهای موفق رابطه ی سالم و محبت آمیزی با همدیگر دارند و عشق ورزی و محبت و مهارت های ارتباطی موثر را از همان دوران کودکی و به صورت عملی به فرزند خود آموزش می دهند.

4-ویژگی های والدین موفق | کنترل گر نبودن والدین موفق

والدین کنترلگر و پدر و مادر هایی که با نگرانی و دلسوزی های نا به جا، بیش از حد در کارهای فرزندان خود دخالت می کنند، استقلال شخصی او را نادیده گرفته و سعی می کنند اکثر کارها و تصمیمات زندگی او را تحت کنترل خودشان دربیاورند، بدون این که از موضوع اطلاعی داشته باشند بیش از سایر والدین به فرزندان خود آسیب می زنند. 

والدین موفق افرادی هستند که برای حس استقلال فرزندان خود ارزش قائل اند، به قول معروف راه و چاه را به او نشان می دهند اما تصمیم گیری نهایی را به خود او واگذار می کنند چرا که می دانند هر موفقیت یا شکستی در وهله اول برای او یک تجربه است بنابراین اجازه می دهند در مسیر علایق و خواسته های خود در زندگی به کسب تجربه و دانش بپردازد.

5-اجازه به مسئولیت پذیری کودکان

بر خلاف تصور عموم افراد، پدر و مادرهای موفق کسانی نیستند که به خاطر فرزندان خود از هیچ تلاشی مضایقه نکرده و گاهی حتی زندگی خود را فدای رفاه حال فرزند خود کنند. بلکه آنان کسانی هستند که مسئولیت پذیری را به فرزند خود یاد می دهند. به جای آن که تمام کارهای شخصی و امورات مهم زندگی فرزند خود را تماما به عهده بگیرند، می کوشند تا به او آموزش دهند که خودش باید بتواند کارهای خود را به طور کامل انجام داده و به قول معروف گلیم خود را از آب بیرون بکشد.

بسیاری از پدر و مادرهایی که خودشان کودکی سختی را پشت سر گذاشته اند تصور می کنند در صورتی پدر و مادر موفقی هستند که تمام نیازهای کودک خود را برآورده سازند و به خاطر رفاه حال او حتی خواسته ها و علایق خودشان را نیز قربانی کنند. 

چنین والدینی فرزندانی به شدت غیرمسئول تربیت می کنند به قدری که در دوران بزرگسالی نیز فرزندشان هم چنان به پدر و مادر خود وابسته است، به بلوغ روانی کافی نرسیده و در غیاب والدین خود قادر به انجام هیچ کاری نیست. پدر و مادرهای موفق به این موضوع کاملا واقف هستند و برای آن که فرزندان مسئولیت پذیری تربیت کنند از همان دوران خردسالی سعی می کنند مسئولیت انجام کارهای شخصی کودک را به خود او واگذار کنند و از انجام کارهایی که کودک باید خودش انجام دهد پرهیز می کنند تا او یاد بگیرد که باید روی پای خودش بایستد و در غیاب والدین قادر به حفظ زندگی و انجام مسئولیت های خود باشد.

6-ویژگی های والدین موفق | اهل مطالعه و کسب آگاهی

افرادی که اهل مطالعه هستند و همیشه میل به کسب اگاهی و اطلاعات جدید دارند در اکثر زمینه های زندگی خود موفق عمل می کنند. زمانی که شما کتابی را مطالعه می کنید در واقع این فرصت را پیدا می کنید تا از تجربه هایی که یک فرد دیگر در طول سالیان عمر و زندگی خود به دست آورده است استفاده کنید. بنابراین کمتر دچار اشتباه و خطاهای احتمالی می شوید. بهتر می توانید زندگی خود را از جهات مختلف مدیریت کنید. پدر و مادرهای موفق در واقع کسانی هستند که حتی پیش از به دنیا آمدن فرزندانشان، مطالعه و کسب آگاهی در زمینه ی تربیت فرزند برای آن ها اهمیت دارد.

زمانی که فرزندشان در سنین رشد و تربیت قرار دارد ان ها فقط به رشد فیزیکی کودک اهمیت نمی دهند بلکه رشد روانی و عاطفی کودشان نیز به همان اندازه برایشان مهم است. چنین افرادی از ان جا که می دانند تمامی افکار و اعمال و گفتگوهای آن ها در رشد و تربیت فرزندشان تاثیرگذار است تلاش می کنند بهترین جنبه از شخصیت خود را به شکوفایی رسانده و به کودک خود ارائه دهند.

کتاب خواندن و کسب آگاهی نیز اصلی ترین دلیل پیشرفت و موفقیت انان در امر تربیت و رشد و پرورش کودکشان است چرا که راهنمایی با تجربه کنار خود دارند که از قبل تمام پیچ و خم های مسیر را به آن ها نشان داده و کمک می کند مسیر صحیح را به راحتی و با آگاهی کامل طی کنند.

7-اهمیت به اعتماد به نفس و سلامت روان فرزندان

پدر و مادرانی که در امر تربیت فرزند موفق عمل نموده و فرزندانی سالم و موفق به جامعه تحویل می دهند عموما افرادی هستند که اعتماد به نفس و رشد روانی کودک برای ان ها بیش از هر چیز دیگر ارجحیت دارد. زمانی که فرزند ان ها دچار خطا و اشتباهی می شود شاید کودک خود را به دلیل رفتار نادرستی که انجام داده است بازخواست کرده و حتی تنبیهی برای او در نظر بگیرند اما هرگز این کار را در حضور جمع و به صورت شدید انجام نمی دهند. 

آن ها هرگز کودک خود را تحقیر نمی کنند و اعتماد به نفس او را تخریب نمی کنند بلکه کاملا از اهمیت اعتماد به نفس در روند رشد روانی و تحصیلی کودک اگاه هستند و مانند گلی لطیف که باید از آن مراقبت شود از اعتماد به نفس و حس خود ارزشی کورک خود مراقبت و پاسبانی کامل به عمل می آورند. این گونه است که از دید سایر افراد و عموم مردم فرزند ان ها با کمترین تلاش ممکن به نتایج خوبی دست پیدا می کند زیرا پایه های عزت نفس کودک در سال های آغازین زندگی توسط پدر و مادر حفاظت شده است بنابراین چنین فردی راه ساده تر و راحت تری در مقایسه با سایر همسالان خود می پیماید.

8-تعیین حد و مرز های ارتباطی و اهمیت به رشد جنسی کودکان

امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی و دسترسی آسان افراد به شبکه ی جهانی اینترنت، بسیاری از کودکان پیش از سنین بلوغ در مورد مسائل جنسی کنجکاو شده و به بلوغ زودهنگام می رسند. در چنین شرایطی مسئولیت جدیدی برای پدر و مادر ایجاد می شود و آن کمک به فرزندشان برای پاسخ دهی صحیح به سوالات ذهنی در مورد مسائل جنسی است. توجه به رشد جنسی کودک امروزه از مهم ترین مسایلی است که والدین باید به آن بپردازند و بی توجهی نسبت به این موضوع، نداشتن آگاهی و مهارت های لازم در این خصوص ممکن است به رشد جنسی کودک آسیب ها و ضربات جبران ناپذیری وارد سازد.

پاسخ ندادن به سوالات جنسی کودک یا پاسخ اشتباه دادن به طوری که سردرگم شود، تنها گذاشتن او با فردی غیر از خودتان، مشخص نکردن حد و مرزها و جدا نکردن اتاق کودک از پدر و مادر از جمله رفتارهای نامناسبی هستند که می تواند ضربات سختی بر رشد روانی و جنسی کودک شما وارد کند. پدر و مادرهای موفق قبل از ان که چنین اتفاقی رخ دهد در زمینه مسائل تربیت جنسی اطلاعات کافی کسب نموده و کمک می کنند تا فرزندشان این برهه از زندگی خود را به سلامت طی کند. 

سخن آخر درمورد ویژگی های والدین موفق

به طور خلاصه، پدر و مادرهای موفق افرادی هستند که همواره با کسب دانش و مهارت می شوند تا با دید باز و آگاهانه در مسیر فرزند پروری قدم بردارند. بدیهی است که تمامی پدر و مادرها فرزندان خود را دوست دارند و می خواهند فرزندان موفق و سالمی به جامعه وارد کنند اما واقعیت این است که بسیاری از افراد با کمبود اطلاعات و مهارت های لازم برای فرزند پروری در این مسیر وارد می شوند و هیچ علاقه ای هم به افزایش سطح اطلاعات و دانش خود در این زمینه ندارند،  در عین حال خواهان خانواده ای سالم و فرزندانی موفق هستند.

پدر و مادرهای موفق افرادی هستند که تربیت فرزندان موفق و به طور کلی فرزند پروری موفق نه یک خواسته بلکه هدف و سبک زندگی انان است. هرچه پدر و مادرهای موفق و آگاه بیشتری در سطح جامعه وجود داشته باشند می توان انتظار داشت که در آینده نسلی اگاه تر و موفق تر با بالاترین سطح سلامت روان داشته باشیم. اگر شما هم در راستای این موضوع مسئله ای دارید، می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید.