۰ نفر

نخوابیدن نوزاد چه دلایلی دارد؟ / همه احتمالات در سنین مختلف

۹ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۲۸
کد خبر: 698199
نخوابیدن نوزاد چه دلایلی دارد؟ / همه احتمالات در سنین مختلف

خوب، اگر کوچولوی دلبند شما واقعاً آرام می گیرد، چه نصیحتی بهتر از این که شما هم بخوابید. اما چنانچه مجبور هستید ساعت ها او را با چشم های باز در اتاق بگردانید، تکلیف چیست؟

دلایل متفاوت نخوابیدن نوزاد + راه حل‌های سریع و موثر

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این مقاله به بررسی 5 دلیل نخوابیدن نوزاد در شب و نیز  راهکارهایی برای بازگشت به برنامه تربیت خواب، می پردازیم.

علت نخوابیدن نوزاد چیست؟

نخوابیدن نوزادان علل گوناگونی می تواند داشته باشد که مهمترین آنها شامل:

1- نوزاد روز و شب را گم کرده است:

نخوابیدن نوزاد یک ماهه ممکن است به علت عدم تنظیم ریتم شبانه روزی باشد. برخی نوزادان با الگوی معکوس می خوابند. اگر فرزند شما در طول روز به خوبی می خوابد، اما شب بیدار است و بازی می کند، تفاوت بین روز و شب را نمی داند، اگرچه این شرایط بسیار خسته کننده است اما دوامی ندارد و به زودی تمام می شود. برای حل این مشکل می توانید به روشهای زیر به فرزندتان بیاموزید که روز برای بازی و شب برای استراحت و خواب است:

• در طول هر دوره بیداری روزانه، او را کمی بیشتر بیدار نگه دارید: به این ترتیب، نیاز به خواب کودک به تدریج افزایش می یابد. برخی متخصصان خواب توصیه می کنند، بعد از هر وعده شیردهی به جای اینکه بگذارید کودک بخوابد، چند دقیقه ای با او بازی کنید.

• نوزاد را بیرون ببرید و او را در معرض نور آفتاب قرار دهید: البته باید از حفاظت کافی برخوردار باشد. نور طبیعی به تنظیم مجدد ساعت زیستی کودک کمک می کند. اگر نمی توانید بیرون بروید، گهواره یا بستر نوزاد را در نزدیکی پنجره قرار دهید تا نور ثابت و روشن به آن بتابد.

نخوابیدن نوزاد

• در صورت امکان در طول روز از فعالیت های خواب آور خودداری کنید: با نیاز فرزندتان نجنگید. اما اگر می توانید کمی او را از تختخواب خارج کنید، این مدت بیدار ماندن به خواب بعدی او کمک می کند.

• نورها را کم و یا شب هنگام چراغها را در نزدیکی نوزاد خاموش کنید: صدا و تحرک زیاد نیز نباید باشد. هدف این است که هر عامل مختل کننده خواب را به صفر برسانیم.

• برای رفع مشکل نخوابیدن نوزاد دو ماهه، او را شبها قنداق کنید: تا دستها و پاهای او حرکت نکند و خواب او را بر هم نزند. همچنین می توانید او را در یک بستر کوچک بخوابانید تا احساس راحتی و امنیت کند.

2- نوزاد شما گرسنه است:

نخوابیدن نوزاد سه ماهه ممکن است ناشی از گرسنگی باشد. نوزاد شما در یک وعده نمی تواند غذای زیادی بخورد. اگر به او شیر مادر می دهید، شیر به سرعت هضم می شود. بنابراین کودک گرسنه شده و برای خوابیدن باید دوباره او را سیر کنید.

گرسنگی یک دلیل شایع برای نخوابیدن نوزاد خصوصا در طول شب است. کودکان برای رشد به غذا نیاز دارند و تغییر این نیاز یا بازآموزی یک عادت به او به نفع او نیست. حتی اگر به تازگی شیر خورده است، حجم غذای او را مدنظر قرار دهید.

تشنگی نیز یکی دیگر از دلایل بیداری نوزادان است. با شیر مادر یا شیر خشک می توانید نیاز او را برآورده کنید.

3- حال نوزاد خوب نیست:

نخوابیدن نوزاد در روز یا شب ممکن است نشان دهنده مشکل جسمی باشد. شاید مشکلی دارد که آرامش او را بر هم می زند، به عنوان مثال:

• دندان در می آورد

• سرماخوردگی یا حساسیت دارد

• نفخ دارد

• یبوست دارد

هر یک از این موارد زیر باعث نخوابیدن نوزاد و بیداری شبانه او خواهد شد. اگر گمان می کنید مشکل درد یا آلرژی است، با پزشک متخصص کودکان و نوزادان مشورت کنید. اگر فکر می کنید، نوزاد نفخ دارد می توانید از راه حل های طبیعی مانند ماساژ معده کودک استفاده کنید.

4- کودک به مادر نیاز دارد:

بعضی از نوزادان به شدت به مادر وابسته هستند و این وابستگی در خواب نیز وجود دارد. او می خواهد بداند مادر چه کار می کند و دوست دارد نیمه شب با او بازی کند. برخی والدین معتقدند خوابیدن با کودک در یک اتاق این نیاز او را تامین کرده و مادر نیز می تواند به راحتی استراحت کند. روانشناسان خوابیدن با نوزاد را در یک اتاق بلامانع می دانند اما در یک تختخواب را توصیه نمی کنند.

5- نوزاد بیش از اندازه تحریک می شود:

نوزادان حساس هستند. تحریک بیش از حد می تواند آنها را از خواب دور کند.تحریک ممکن است در اثر مصرف زیادی شکلات توسط مادر و تاثیر آن بر شیر، تماشای بیش از حد برنامه های تلویزیونی پر هیجان و ایجاد فشار روانی بر روی مادر و یا ساعت های زیاد بازی در طول روز ایجاد شود. بیداری نوزادان در شب اغلب نشان دهنده عدم سازگاری رژیم غذایی مادر شیرده با مزاج نوزاد است. متخصصین معتقدند نوزادی که روزهای شلوغ و پر سر و صدایی را پشت سر می گذارد، نمی تواند شب به راحتی بخوابد.

به هر حال نمی توانید به گذشته بازگردید اما می توانید آستانه فعالیت نوزاد را محدود کنید. رفتن به پارک یا منزل پدر بزرگ و مادر بزرگ نهایت فعالیتی است که می توان از یک نوزاد انتظار داشت. بنابراین اگر می بینید فرزند نوزادتان شب نمی خوابد، برنامه هایی مانند مهمانی شبانه و غیره را کنار بگذارید.

نخوابیدن نوزاد تا چه زمانی ادامه دارد؟

در بسیاری از موارد، نوزاد فقط مدت کوتاهی از ماه های اول بعد از تولد، شب به خوبی نمی خوابد. اگرچه ممکن است این مدت به دلیل خستگی مادر خیلی طولانی به نظر برسد، اما بیش از چند روز یا چند هفته دوام ندارد. معمولا دلیل شب بیداری نوزادان اورژانسی و مهم نیست، اما والدین زیادی به این دلیل، به پزشک متخصص مراجعه می کنند.

اگر فکر می کنید نخوابیدن نوزاد ناشی از وجود مشکل همانند یک بیماری یا حساسیت غیرقابل تشخیص است، به پزشک تاکید کنید تا مشکل را جدی بگیرد. شما و کودک هر دو به خواب و استراحت نیاز دارید و این امری بسیار مهم است.