۰ نفر

گروسی خبر داد؛

سفر تیم فنی آژانس اتمی به ایران

۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۰۷
کد خبر: 706945
سفر تیم فنی آژانس اتمی به ایران

مدیرکل آژانس اتمی ضمن ابراز خوش‌بینی درباره افزایش دسترسی بازرسان و احیای تجهیزات نظارتی در ایران، گفت که روند احیای نظارت‌ها ممکن است روزها و شاید هم هفته‌ها طول بکشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی از سفر تیم فنی این سازمان به جمهوری اسلامی ایران در چند روز آینده خبر داد.

گروسی که برای ارائه گزارشی به دولت آمریکا درباره آخرین فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نقش آژانس اتمی در تلاش‌ها برای نجات توافق هسته‌ای به واشنگتن سفر کرده، نسبت به افزایش دسترسی بازرسان و احیای تجهیزات نظارتی در ایران ابراز خوش‌بینی کرد.

به نوشته وبگاه «المانیتور» او طی نشست خبری بعد از دیدار با مقام‌های آمریکایی، گفت: «امیدوارم مشکلی پیش نیاید. درک من این است که ما در مورد این موارد به توافق رسیده‌ایم. من می‌دانم که در تهران با چه چیزی موافقت کردم و تیم فنی آژانس را برای کار روی آن می‌فرستیم. اگر مشکلی وجود داشته باشد، آن را گزارش خواهم کرد».

وی در ادامه توضیح داد: «ما فعلا باید روند رسیدن به توانایی‌های نظارتی و راستی‌آزمایی بیشتر را آغاز کنیم. این روند ممکن است و شاید هفته‌ها یا روزها طول بکشد».

طبق این گزارش، مدیرکل آژانس اتمی درباره بیانیه مشترک ایران و آژانس و همچنین روند طولانی‌مدت این راستی‌آزمایی‌ها نیز افزود: «این مسئله در دستان ایران است. اگر اطلاعات معتبری به ما بدهند که بتوانیم روی آن کار کنیم، شاید بتوانیم در تلاش برای حل‌وفصل این موضوع سریعتر حرکت کنیم».

جمعه هفته قبل بود که اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گروسی ۶۲ ساله را برای یک دوره ۴ ساله دیگر در این سمت ابقا کردند.

او پیش از این، با بیان اینکه به توافقی با ایران رسیده که به آژانس اجازه می‌دهد مراحل نظارت و راستی‌آزمایی را ادامه دهد، گفت از تمایل تهران در این زمینه استقبال می‌کند. (