۰ نفر

جنگنده سوخو- ۲۷ روسیه با پهپاد آمریکایی برخورد کرد

۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۲۱:۳۶
کد خبر: 706699
جنگنده سوخو- ۲۷ روسیه با پهپاد آمریکایی برخورد کرد

مرکز فرماندهی اروپایی آمریکا اعلام کرد که روز سه شنبه یک فروند جنگنده سوخو-۲۷ روسیه به یک پهپاد ام کیو ۹ ریپر آمریکای بر فراز دریای سیاه برخورد کرد که این امر باعث سقوط این پهپاد در آب های بین المللی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس این گزارش، دو جنگنده سوخوی ۲۷ روسیه،  پهپاد آمریکا را  در شرایطی که فرماندهی اروپای آمریکا آن را "ناامن و غیرحرفه ای" خواند، رهگیری کردند .

این مرکز اعلام کرد که  صبح روز سه شنبه، یکی از جنگنده های روسیه  به پروانه پهپاد آمریکایی برخورد کرد. سپس نیروهای آمریکا تصمیم گرفتند که پهپاد  را در آب های بین المللی فرود بیاورند. این بیانیه  مشخص نمی کند که این پهپاد در دریای سیاه سقوط کرده است یا خیر.

در این بیانیه مشخص نشده است که آیا آمریکا پهپاد خود را بازیابی خواهد کرد یا خیر. اگر این پهپاد در دریای سیاه سقوط کرده باشد, بازیابی آن دشوار است  زیرا به دلیل بسته شدن تنگه بسفر از سوی ترکیه، آمریکا نمی تواند  کشتی های جنگی را به دریای سیاه ارسال کند.

در این بیانیه ادعا شده است که  هواپیمای روسیه علاوه بر برخورد با پهپاد  آمریکا، سوخت خود را روی  آن  ریخته و به شیوه ای بی پروا و  غیرحرفه ای  در مقابل آن  پرواز کرده است.

ژنرال جیمز بی هکر، فرمانده مرکز فرماندهی اروپایی آمریکا گفت: "پهپاد ما در حال انجام عملیات معمولی در حریم هوایی بین‌المللی بود که توسط یک هواپیمای روسی رهگیری شده و مورد اصابت قرار گرفت و  این برخورد منجر به سقوط و از دست دادن کامل پهپاد شد. در واقع، این اقدام غیرایمن و غیرحرفه‌ای روس‌ها تقریباً باعث سقوط هر دو هواپیما شد.»

کاخ سفید: بایدن مطلع شد/رفتار جنگنده روسی غیرحرفه ای بود

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در جریان این سانحه قرار گرفته است.  

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد که رفتار ناامن و غیرحرفه‌ای روسیه باعث سقوط پهپاد ام کیو-۹ شد.

یک مقام پنتاگون نیز اعلام کرد که یک جنگنده روسی با پهپاد ام کیو-۹ آمریکایی بر فراز دریای سیاه برخورد کرد.

روسیه بارها نسبت به حضور نیروهای خارجی در منطقه و امکان محاسبات نظامی اشتباه هشدار داده است. مقامات روسیه  گفته‌اند که با توجه به سیر تحولات در اوکراین، مسکو و کشورهای غربی وارد جنگی نیابتی شده‌اند و این ممکن است به جنگ مستقیم تبدیل شود.

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن  نسبت به عواقب فاجعه بار در صورت پیوستن نیروهای آمریکایی به جنگ علیه روسیه و عرضه محصولات نظامی توسط ایالات متحده و متحدانش به کی‌یف هشدار داده بود.

نتونوف سفیر روسیه در واشنگتن به نیوزویک گفت: ما قبلاً رسماً به اعضای عالی رتبه دولت آمریکا اشاره کرده ایم که چنین اظهارات جسورانه فرماندهان ارتش ایالات متحده غیرقابل قبول است.

دیپلمات ارشد روسیه هشدار داد که مشارکت مستقیم ارتش آمریکا در جنگ منجر به عواقب فاجعه‌بار خواهد شد.

آنتونوف در ادامه ابراز اطمینان کرد که تشدید بیشتر اوضاع به نفع واشنگتن نیست زیرا روسیه قرار نیست شرایطی را تحمل کند که تهدیدات نظامی در مرزهایش افزایش یابد.

سفیر روسیه افزایش اخیر کمک‌های تسلیحاتی آمریکا و دیگر کشورهای غربی به اوکراین را مورد انتقاد قرار داد.

آنتونوف گفت: «آنها درک نمی‌کنند که ارسال تسلیحات جدید، مانند همه سلاح‌های قبلی، فقط درگیری را طولانی می‌کند و به خونریزی ادامه می‌دهد. به هیچ وجه به نزدیک شدن صلح کمک نمی‌کند. در همین حال، ارتش روسیه در تکمیل وظایف تعیین شده برای دفاع از میهن به پیشرفت‌های خود ادامه می‌دهد. ارتش ما توسط ملت پشتیبانی می‌شود.»

به گزارش نیوزویک، در حالی که هر دو طرف به طور معمول گزارش‌های متناقضی از پیشرفت خود در طول درگیری ارائه می‌دهند، گزارش‌ها حاکی است که روسیه در جبهه حیاتی باخموت در منطقه دونباس پیشرفت کرده است.

واشنگتن و متحدان غربی‌اش همچنان از کی‌یف حمایت می‌کنند و در هفته‌های اخیر از تامین تانک‌ها و خودروهای زرهی مختلف برای نیروهای اوکراین خبر داده‌اند. بایدن نیز در اوایل این هفته اولین سفر خود را به اوکراین انجام داد و روز جمعه با دیگر رهبران گروه ۷ که شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس می‌شود و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، دیدار کرد.